Samsung Tv startar ej.. HJÄLP!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Samsung Tv startar ej.. HJÄLP!

Inlägg av Glenn »

Switchade nätdelar är ju ofta så konstruerade att dom inte startar utan last, och även om dom gör det kan spänningarna vara konstiga utan last.
FormerMazda
Inlägg: 6080
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Samsung Tv startar ej.. HJÄLP!

Inlägg av FormerMazda »

Sant. Värt ett test dock?
Och kanske ett där man testar utan moderkortet bara, för om backlight tändes då så kanske det kan lasta nätagget att starta?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Samsung Tv startar ej.. HJÄLP!

Inlägg av breflabb »

Mina inlägg baseras på min nu ganska långa erfarenhet i denna bransch.
Och som många vet så är elektroniken inte så greppvänlig alla gånger.
Vist kan någon elektrolyt vara dålig men hittills har denna metod varit hundra säker uteslutningsmetod
just på Samsung. Kan vara mycket knepigare med andra fabrikat.
Nisse P
Inlägg: 3
Blev medlem: 5 januari 2018, 07:42:54

Re: Samsung Tv startar ej.. HJÄLP!

Inlägg av Nisse P »

Hej!
Hur ser baksidan ut? kolla efter kall lödningar.
Tycker det ser skumt ut vid diod bryggan BD801S.

MVH Nisse P
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Samsung Tv startar ej.. HJÄLP!

Inlägg av Maalobs »

Gällande dokumentation är det här det bästa jag har kunnat hitta, ett kretsschema för strömförsörjningskort BN44-0622B:
Samsung_BN44-00622B_Power_Supply_schematic.pdf
Enligt dina bilder har du strömförsörjningskort BN44-0623B revision 1.1, så det ligger ganska nära kan man hoppas.

Det finns ett reparationspaket att köpa för £25 för BN44-0623B, som täcker revision 1.1 och 1.2.

Nu verkar det dock som att det kanske är systemkortet som felkällan ligger i, så ovanstående är väl mer till handlingarna, ifall någon annan söker på samma beteckningar i framtiden.
På systemkortsfronten är det bästa jag har hittat en felsökningsinstruktion där delar täcker upp din TV-modell UE46F6675SB, sök på X12 i PDF-filen så hittar du ett exempel på det:
Samsung 2013 LED TV Troubleshooting.pdf
Flödeschemat i början av dokumentet reder bara ut vilket kretskort som de tycker att man ska byta ut i sin helhet. :roll:
Men där kan du kanske åtminstone bekräfta vilket kretskort som felkällan ligger i.

Tyvärr har jag inte hittat något kretsschema för systemkortet BN41-01958A, om någon annan har uppslag om det får ni gärna posta det i tråden. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Samsung Tv startar ej.. HJÄLP!

Inlägg av breflabb »

@:Maalobs- Det finns ett reparationspaket att köpa för £25 för BN44-0623B, som täcker revision 1.1 och 1.2

Hade det varit fel på dom komponenterna så skulle nätdelen aldrig kunna starta
överhuvudtaget.den skulle vara stendöd. Men denna nätdel startar fint utan moderkortet
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Samsung Tv startar ej.. HJÄLP!

Inlägg av Maalobs »

Ja, jag poängterar det i den efterföljande meningen, om du läser vidare. :)

Du som är gammal räv, om man tittar på etiketten på hans systemkort:
systemboard_label.jpg
Är beteckningen 904A namnet på chassit?
Jag undrar eftersom jag såg här att det finns ett TV-chassi från Samsung med beteckning U85A, som är lite snarlikt, eller åtminstone inte ett BNxx-xxxxxx nummer.

Makelemons: Här är en systemkortsrelaterad fix som möjligtvis kan vara relevant, och i punkt 4.6.1 hanteras din modellserie:
https://wiki.samygo.tv/index.php/UnBric ... PROM_Reset
Om ditt EEPROM har fått bitfel i någon systemkritisk sektion så kan TVn bli obootbar och stendöd, och här är en metod för att blanka ut innehållet i EEPROM.
Spring inte och gör det här på en gång för det minnet kanske innehåller information om vilken panel som är inkopplad t ex, så om du inte har en backup av antingen foton på inställningsmenyerna från när TVn fungerade eller en dump av korrekt innehåll i EEPROM-minnet, så är det en operation med risker.
Om du till slut hamnar i ett läge där inga andra alternativ finns kvar, då kan du ju testa det här om du inte har något kvar att förlora.

Jag har en fungerande TV som också har ett BN41-01958A systemkort, men det är en annan modell så det är inte nödvändigtvis samma inställningar lagrade i minnet på den som på din TV-modell.
I vilket fall, jag gjorde en backup av både I2C, SPI, eMMC och EDID på min TV, så jag har de filerna.

I2C EEPROMet ligger under en flärp på den svarta kylflänsen, så du måste lossa på den först.
Den sitter klistrad med en dubbelhäftande och värmeledande tejp på huvudprocessorn, men den är enkel att få loss utan att paja tejpen; försök inte dra upp flänsen utan rotera den fram och tillbaka, medurs-moturs, den tillåter större och större rörelser tills att den poppar loss.
Det är det här chippet, tydligen tog jag ingen bild på var den sitter utan att ha tången monterad på den, men du kan navigera utifrån hörnet med USB-kontakterna i bakgrunden:
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Samsung Tv startar ej.. HJÄLP!

Inlägg av breflabb »

Samsung är ensam om att ha egna tekniker som lagar TV apparater i Sverige.Och inte ens dom
lagar moderkort på komponent nivå. Det säger en hel del hur komplexa dom är.
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Samsung Tv startar ej.. HJÄLP!

Inlägg av peak@svelfo »

Det var länge sedan man lagade konsumentprodukter på komponentnivå. Jag gjorde det som TV-tekniker på 70-talet men då var det inte ytmonterade små saker utan biffiga effektmotstånd, en och annan IC-krets som satt i en hållare för enkelt byte samt några dioder, typ 1N4148. Självklart några kallödningar också! Allt greppbart.

Jag förstår TS intresse och iver att få igång sin TV men utan en rejäl portion tur så är sannolikheten låg. Tyvärr.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Samsung Tv startar ej.. HJÄLP!

Inlägg av breflabb »

Ny teknik, gamla tekniker. Då är vi överens :lol:
Det år så jäkla trist att man skall behöva ett helt laboratorium hemma för att man skall
kunna byta vissa komponenter som dessutom knappt går att köpa.
makelemons
Inlägg: 12
Blev medlem: 5 oktober 2020, 08:51:59

Re: Samsung Tv startar ej.. HJÄLP!

Inlägg av makelemons »

Tack för alla som engagerar sig. Jag ska gå igenom allt som ni skrivit och testa era förslag. Dock har jag inte kunskap om allt :) Om någon duktig själ bor i Borås eller närheten, hojta =) / Josefine.
makelemons
Inlägg: 12
Blev medlem: 5 oktober 2020, 08:51:59

Re: Samsung Tv startar ej.. HJÄLP!

Inlägg av makelemons »

Testade att koppla bort sladden till de mekanisna knapparna,även alla andra sladdar till det gröna kortet.
Ingen större skillnad.
IMG_7265.MP4
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
makelemons
Inlägg: 12
Blev medlem: 5 oktober 2020, 08:51:59

Re: Samsung Tv startar ej.. HJÄLP!

Inlägg av makelemons »

Har jag hittat EEPROOM här? :) Ska försöka göra en reset efter en länk jag fick här. Tack!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Samsung Tv startar ej.. HJÄLP!

Inlägg av adent »

I eeprom-frågan har jag inget bra svar. Är det en smart-TV? Jag kommer med vilda förslag, men jag lyckades laga en Sharp-TV genom att reflow:a en av processorerna.
Har du vägarna förbi Jönköping en Tisdagkväll (låter ju sannolikt (inte)), så ta med TV:n till Makers Jönköping så kan vi iaf mäta på spänningarna och kanske kolla upp lite mer.

MVH: Mikael
Skriv svar