Novis behöver hjälp med gammal rör-tv

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Novis behöver hjälp med gammal rör-tv

Inlägg av Oskar »

Tycker inte du ska ge upp än! Du kan sakna högspänning av ett otal andra orsaker. Börja med att kolla om du har drivning på linjeslutörets galler. Finns driv, det är egentligen 15kHz pulser, tämligen starka, kanske kring 100V peak to peak, då drivs linjeslutröret (PL36?) i klass C , vilket gör att det drar gallerström och gallret lägger sig på en negativ spänning i förhållande till katoden. Det bästa är så klart att kontrollera drivpulserna på gallret med oscilloskop, men en mätning med multimeter kan räcka, då ser du den negativa spänningen och vet då att röret drivs någorlunda korrekt.

Obs, skall du mäta i apparaten med annat än multimeter, skaffa en isolationstrafo. Chassit är som du säkert redan vet potentiellt strömförande mot jord, beroende på hur stickproppen är vänd.
kb86
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 september 2020, 21:11:50

Re: Novis behöver hjälp med gammal rör-tv

Inlägg av kb86 »

Hej,

Mätte ikväll sitter ett PL504 fint nog uppmärkt på baksidan av kretskortet vilka spänningar det skall vara chassi till G1 -60V (avläst -50V) chassi till G2 180V tror jag det står svårt att se pga lödtenn etc. (avläst 160V).

Försökte ta en bild på transformatorn och det som verkligen ser brunnet ut men var väldigt svårt att få till det, vill inte in och peta där för mycket heller då den varit igång för bara ett tag sedan. Bild
Senast redigerad av kb86 23 oktober 2020, 20:31:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Novis behöver hjälp med gammal rör-tv

Inlägg av breflabb »

Hitta en HS trafo kan vara i det närmaste omöjligt, sen är dom lindade bar för en viss modell.
Men ge inte upp som sagts före mig.
Du skulle kunna ta några bra bilder och lägga dom här på forumet utan några länkar.
Om du har TVen påslagen en stund så kan du titta noga på HS rören PL508 och dom andra
flämtar eller blir knallröda då brukar det vara HS trafon som har gått.Men kolla också på högohmiga motstånd
dom har nämligen en dålig sida att dom kan bli väldigt högohmiga
Har letat efter schema jag med men det blev torsk.
Men kämpa en stund till med försiktighet
kb86
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 september 2020, 21:11:50

Re: Novis behöver hjälp med gammal rör-tv

Inlägg av kb86 »

Tack så mycket för alla tips skall fortsätta undersöka imorgon och fixa lite mer bilder, men lägga upp dem direkt på forumet försökte det när jag startade tråden men det krånglade för mig därför blev det länkar istället men skall se om ja får till det :).

Angående schema verkar det ju som sagt omöjligt att hitta fann dock att det tydligen finns två olika modeller som heter honnör en 17" och en 23" modell denna är modell 23" Skantic Honnör TYP 26123 och skall visst finnas en motsvarande modell Luxor som har beteckning TV 23223 men verkar omöjligt att hitta något om den med.
kb86
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 september 2020, 21:11:50

Re: Novis behöver hjälp med gammal rör-tv

Inlägg av kb86 »

Drog igång den ny precis igen för att kolla på rören breflabb. Är inte precis van att jobba med rörburkar eller elektronik öht som sagt något flämtande såg jag inte till försökte fota dem både i mörker och ljus samt jag mätte med en IR-termometer på dem PL504 kom upp i 240 grader och PY88 170 innan jag slog av TV var på ett par minuter iaf.

Ska se om jag får till bilderna denna gång: *edit gick visst vägen men blev kanske väl stora minskar dem mer nästa gång :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Novis behöver hjälp med gammal rör-tv

Inlägg av Oskar »

Lite svårt att avgöra på bilderna, men bara katod (röret som omsluter glödtråden) skall glöda vid drift, absolut inga andra metalldelar i röret. Nog ser PL504:as anodplåt lite glödgad ut när du har apparaten igång?? Det är inte bra i så fall. Du har nog lättare än vi att avgöra det, som har apparaten intill dig.
Om det går för mycket ström i röret kan anoden bli så varm av elektronbombardemanget att den glöder. Röret förstörs relativt snabbt av denna behandling.

Den ser ju onekligen lite rostad ut HS-trafon. Använd snoken, slå av och vänta en bra stund, in med näsan och sniffa noga kring trafon. Luktar det bränt?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Novis behöver hjälp med gammal rör-tv

Inlägg av breflabb »

Jag tycker att bägge rören "blöder" som det hette på den tiden det begav sig
Så vist kan det vara trafon. Som det ser ut nu så så bör man byta dom rören o hålla tummarna.
Det kan vara åldersrelaterat. Rören har säkert gått några timmar. Man har ju bytt några stycken för hundra år sedan.
Men först, kolla motstånden och syna kondensatorerna
kb86
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 september 2020, 21:11:50

Re: Novis behöver hjälp med gammal rör-tv

Inlägg av kb86 »

Japp det stämmer som du säger kopplade in igen också lät den stå på ett tag och visst glöder anod :evil:

Tog en bild där det syns bättre, har försökt känna någon lukt vid trafo tidigare och har inte märkt av något enda jag kände första gången jag kopplade in efter kondenstorbytet var bränt damm absolut ingen bränd elektronik/papper/plast :/

*breflabb får jaga rätt på de två rören också då och testa, ska kolla upp det andra du tipsade om med :tumupp:
Bild
kb86
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 september 2020, 21:11:50

Re: Novis behöver hjälp med gammal rör-tv

Inlägg av kb86 »

Testade att mäta alla motstånd vid högspänningskretsen idag och alla verkar OK kontrollerade även en del kondensatorer men då visuellt, får löda loss en del och mäta på längre fram.

Beställde iaf. ett PY88 och PL504 igår kväll så de kommer väl i nästa vecka, men fick i dag för mig att jag skulle föröka testa lite mer samt mäta på trafon, kopplade loss toppanslutningen på PY88 och körde igång burken och då verkade inte anoden glöda på PL504, samt så mätte jag toppanslutningens ledare på PL504 till ett av stiften på trafon märkt på kretskortet 900V och där fanns kontakt så lindningen är kanske inte av iaf.

MEN något som jag misstänker är fel men jag kan själv ha helt fel är att kör jag ohmmätning med multimeter ena pinnen på vardera toppanslutningsledare för PY88 och PL504 losskopplade från rören är där kontakt??
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Novis behöver hjälp med gammal rör-tv

Inlägg av breflabb »

Avvakta tills nya rör är på plats. Under tiden kan du undersöka/mäta vidare på resten.
Ett tips bara när nya rör är på plats: Titta noga ifall dom börjar "blöda" då stänger du av omgående
så rören inte inte skadas ( dom tål en hel del ) men ändå.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Novis behöver hjälp med gammal rör-tv

Inlägg av Oskar »

PY88, boosterdioden, skall ju likrikta återgångspulsen på linjeslutrörets anod, så det borde väl på något sätt faktiskt vara kontakt? Tänk på att toppanslutningen på PY88 är katoden!

Jag håller också på med en gammal TV just nu och då sitter katod på boosterdioden ihop med linjeslutrörets anod genom lindningar i HS trafon. Rimligen borde arrangemanget i din apparat vara snarlikt. Du skall ha kontakt, men inte precis 0Ohm, då kanske något är fel. I min apparat är det ungefär 5Ohm.

breflabbs tipps är mycket bra. Ge noga akt på om de nya rörens anodplåtar visar minsta tecken på "färg" första gången du provkör.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Novis behöver hjälp med gammal rör-tv

Inlägg av YD1150 »

Tänkte på en sak om man skulle tillfälligt ta bort HS-lindningen genom att lossa mässingsmuttrarna och dela ferritkärnan försiktigt och helt sonika köra avböjningen utan belastning från högspänningsdelen för att testa om det är kortslutna varv i HS-lindningen under förutsättning att det inte finns fler lindningar på den man delen man tillfälligt tar bort. Finns det ingen högspänning så kan man inte förstöra bildröret heller. Annars funderade jag på om en omlindning vore möjlig om man skulle plocka dit en tripplare eller kaskad (annat namn) från en färg-TV. Vinsten med detta är att man inte behöver linda trafon till mer än 18kV/3 säg 6kV för då blir det något lättare att fixa till bra isolering. Men detta är just nu några idéer...
kb86
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 september 2020, 21:11:50

Re: Novis behöver hjälp med gammal rör-tv

Inlägg av kb86 »

Fick rören idag och monterade dem men tyvärr ingen skillnad alls pl504 började ”blöda” efter ett tag så drog ut kontakten omgående då. Verkar ju tyvärr mer och mer som trafon har brunnit :humm:

Men jag skall gå vidare med kontroll av fler kondensatorer etc. Senare i veckan så får jag se om det leder någon vart.

Har ju själv gått i tankarna att försöka linda om trafon fast det verkar bli ett rätt svårt projekt gissar jag.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Novis behöver hjälp med gammal rör-tv

Inlägg av Oskar »

Har du provat jaga rätt på schema och annan serviceinfo om din apparat? Ofta står det noterat där resistans för de olika lindningarna på HS trafon. Vad heter apparaten?

En annan sak jag tänkte på är om kortslutning i filterkondingen till boosterspänningen kan ge detta symptom? Kan det vara den gråaktiga cylindriska kondingen vid foten av linjeslutröret? Leta efter en konding i HS delen med märkspänning över 1kV och värde omkring 0,047uF eller större. Den bör också sitta i förbindelse med anod på PY88.
kb86
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 september 2020, 21:11:50

Re: Novis behöver hjälp med gammal rör-tv

Inlägg av kb86 »

Oskar
Jo jag har letat en del dock bara på nätet, besöka någon riktigt gammal radio-tv reparatör/handlare kanske vore en idé dock men är väl tveksamt om de har sånt gammalt ens kvar i källaren och villiga att hjälpa till. Modellen heter: Skantic Honnör TYP 26123

Tackar för fler tips skall kolla upp det också och se om det leder någon vart.
Skriv svar