Novis behöver hjälp med gammal rör-tv

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kb86
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 september 2020, 21:11:50

Novis behöver hjälp med gammal rör-tv

Inlägg av kb86 »

Hej, ny här på forumet och skulle behöva lite hjälp med restaurering av en gammal rör-tv av modell Skantic Honnör :)

Diverse Rifa kondensatorer har brunnit i den och de som inte brunnit är helt torrspruckna :(. Även ett motstånd modell högre effekt har blivit mer kolhög än motstånd. Men då jag är rätt kass på elektronik undrar jag vad skall jag ersätta Rifa kondensatorerna med för moderna likvärdiga? Behövs även en Elektrolyt 350 Volt 8 µF men det är väl bara ta vilken som helst Elyt med motsvarande värde antar jag.

Bild på några av Rifakondingarna:

https://forumfiles.com/d6d9T2a1p2/tv2_JPG

De som behövs är: (samtliga är märkta 400 volt)
0,1 µF
0,33 µF
0,47 µF
0,01 µF
4700 pF
0,047 µF
0,022 µF

Så till motståndet som är 1,5 k samt ca 30 mm långt och 6 mm tjockt så antar det är lite högre effekt?
https://forumfiles.com/H1e9Teabp0/tv1_JPG

/Rickard
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Novis behöver hjälp med gammal rör-tv

Inlägg av YD1150 »

Hej och välkommen till forumet.
Moderna "plastkondensatorer" som tål spänningen fungerar bra, kan vara ur serien "MKT" eller "MKP" och rätt kapacitans förstås, sitter de parallellt över nätspänningen så kan det vara bra att de är gjorda för det, ofta märkt "X-kondensator" och tål 230VAC. Spara gärna bilderna på forumet så finns de bevarade för framtiden.
kb86
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 september 2020, 21:11:50

Re: Novis behöver hjälp med gammal rör-tv

Inlägg av kb86 »

Tack för svar, tur det var så enkelt :). Ingen idé om vad det kan vara för motstånd jag behöver? spelar det någon roll om jag sätter dit ett med för hög effekt t.ex. ett vanligt keramiskt vitt på ex. 10W? Är som sagt riktigt novis på sånt här hehe :rofl
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Novis behöver hjälp med gammal rör-tv

Inlägg av breflabb »

Du kan nog sätta dit en på 10W om inte annat finns
men jag skulle tippa på att mellan 4-6W kan fungera. Det är bara att prova sig fram
Går motståndet för varmt då kan man öka på effekten något
kb86
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 september 2020, 21:11:50

Re: Novis behöver hjälp med gammal rör-tv

Inlägg av kb86 »

Beställde hem kondensatorer och motstånd idag, elektrolyten 350 Volt 8 µF var lite svårare att hitta (missade säkert nåt bra ställe i Sverige) så beställde den från annat EU-land. Återkommer här med bild och info när jag bytt ut allt och kanske fått fart på burken :)
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Novis behöver hjälp med gammal rör-tv

Inlägg av breflabb »

Närmaste värdet idag är 10µF mellan 350V-480V som går att använda och finns på Elfa
och andra ställen i Sverige
kb86
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 september 2020, 21:11:50

Re: Novis behöver hjälp med gammal rör-tv

Inlägg av kb86 »

Hej tack för svaren.

Jo jag såg en kondensatorn på elfa men tänkte att det skulle ställa till problem med fel värde 10µF istället för 8µF men kanske inte är så allvarligt?

Lödde iallafall loss samtliga dåliga kondensatorer och det trasiga motståndet nu ikväll har en fundering dessa Rifa Miniprint är väl inte polariserande kondensatorer va?
Hittar nämligen ingen märkning på någon av dem heller så men fotade för säkerhets skull allt innan demontering.

Sen hade jag även varit för snabb i första inlägget här och även beställningen märkte jag, en Rifa 0,47µF 400v är märkt Miniprint PME 2614 och en annan 4700pF är märkt Miniprint PMZ 2002 test 2000V ~1min och har heller inget likströmstecken efter voltmärkningen som alla andra är dessa några speciella varianter eller inget att bry sig om?

*edit* 2000V märkningen är ju såklart viktig så blir att köpa annan när beställd som är på 400V.

Bild på en del spruckna och en del brända Rifa kondingar samt motståndet som var så dåligt att det pulveriserades vid losslödning.

https://forumfiles.com/Req8z0b9p3/tv3_JPG

/Rickard
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Novis behöver hjälp med gammal rör-tv

Inlägg av breflabb »

Alla kondensatorer på bilden utom elektrolyten är bipolära(går att vända som man vill).
Och går att ersätta med dagens plastkondningar. Det viktigaste är att spänningen inte
understiger, högre kan det vara om man får plats med den. Ju högre kapacitans och spänning
desto större blir dom
kb86
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 september 2020, 21:11:50

Re: Novis behöver hjälp med gammal rör-tv

Inlägg av kb86 »

Kanon som jag anade då. Avbeställde ordern jag hade lagt på kondensatorer då det var lite fel i beställningen tidigare. Lade en ny order nu ikväll från Conrad då både Elfa nuförtiden och Farnell verkar bra krångligt att handla från? Enda jag inte hittade var dock 2000V AC kodensatorn (4700pF Miniprint PMZ 2002 test 2000V ~1min), tips på var jag skall få tag på den? För antar att 2000V ~ menas 2000VAC?
kb86
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 september 2020, 21:11:50

Re: Novis behöver hjälp med gammal rör-tv

Inlägg av kb86 »

En uppdatering för ev. intresserade :)

Fick "plastkondensatorerna" och motståndet i måndags så monterade dem samma kväll men elektrolyten 350V 8μF kom först idag. Monterade kondingen och kopplade in elkontakten, slog på brytaren och beredde mig på det värsta, men det började glöda fint om rören och den enda röken som kom var lite gammalt damm som blivit kvar vilket brann då rören värmdes upp.

Men ingen bild/myrkrig alls, glöder dock baktill på bilröret/stålkanonen och kommer även brus ur högtalaren. Tror jag har spårat felet till ett defekt rör Philips DY802 som sitter vid högspänningen till bildröret, så ett NOS är beställt idag. Har jag tur kommer det väl till helgen :)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Novis behöver hjälp med gammal rör-tv

Inlägg av hcb »

DY802 lär få glödström från linjeavböjningstransformatorn, så har du inga linjepulser så ingen glödström (eller högspänning för den delen).
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Novis behöver hjälp med gammal rör-tv

Inlägg av breflabb »

Precis så är det. Gillar inte pekpinnar själv men i detta fall vill jag komma med en
stor uppmaning att var extra försiktig. Kommer ihåg att vissa av helrör TV hade en brytare som bröt
högspänningen som att på avskärmningsplå runt HS slutsteget. O det gjorde man för att inte
utsätta sig för strålning. Så kolla om det finns någon sådan
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Novis behöver hjälp med gammal rör-tv

Inlägg av breflabb »

Precis så är det. Gillar inte pekpinnar själv men i detta fall vill jag komma med en
stor uppmaning att var extra försiktig. Kommer ihåg att vissa TV hade en brytare som bröt
högspänningen som satt på avskärmningsplåt runt HS slutsteget. O det gjorde man för att inte
utsätta sig för strålning. Så kolla om det finns någon sådan
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Novis behöver hjälp med gammal rör-tv

Inlägg av breflabb »

Det blev en dubblett, men den första var några stav fel som vanligt
Sorry
kb86
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 september 2020, 21:11:50

Re: Novis behöver hjälp med gammal rör-tv

Inlägg av kb86 »

Bytte röret idag och ingen skillnad tyvärr, verkar som att linjeavböjningstransformatorn är defekt, hade helt missat att tänka på det (klantig nybörjare som man är, får iaf. skylla på det hehe) men kollade den mer noggrant och det ser då minst sagt bränt ut på den/lackpappret runt lindningen :( .

Gjorde även ett test jag fick rekommenderat på annat ställe att koppla av topanslutningen på röret DY802 under drift med en lång välisolerad skruvmejsel och det var inte mkt till liv där ingen ljusbåge eller ens knaster mer än lätt sprakande i högtalaren. Så projektet får nog läggas på is ett tag tills jag kan få tag på en reservdelsapparat och det lär ju inte bli helt enkelt. Känns himla synd att skicka den på tippen då den till yttre skick är mkt. nära nyskick och jag gillar modellen/designen.

Funderade ett tag också på om det är möjligt att linda om trafon eller hitta likvärdig i annan gammal TV. Men då jag jobbar i vad skall jag säga blindo utan ens elschema eller annan servicemanual är det inte heller helt enkelt. Enda märkningen jag har hittat på trafon hittills utan att ta loss den eller så är på ovansidan där det är stämplat ZTB 0/25.
Skriv svar