LED med asymmetriskt blink

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED med asymmetriskt blink

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tycker det här är skitroligt, mest för att jag inte fattar nåt :D

Men som Ni kan se av min första video så är hysteresen väldigt nära ett diodframspänningsfall, jag mäter 0,8V och tror att den extra 0,1V typ kommer från zenern's begränsade dynamiska resistans.

Mätningarna tycks således visa att jag verkar ha åtminstone lite rätt, hysteresen där kondingen fritt kan "leka" är ett framspänningsfall.

Vad som sen händer är dock ett mysterium, jag tror efter en massa funderingar idag att mekanismen eventuellt är som följer:

När spänning slås på så laddas den tomma kondingen upp tills dess den når Vz, när den når Vz sker lavingenombrott (dvs det går en massa ström) vilket får bc-dioden (Vf) att gå igång så att tröskeln höjs till Vz+Vf, nu laddar kondingen således upp sig till Vz+Vf istället och när den når den spänningen så sker lavin-genombrott igen men nu tas laddningen från kondensatorn som sjunker i spänning motsvarande Vf, efter att den gjort det laddas kondensatorn upp sig igen och vid Vz börjar allt om igen.

Jag fattar inte så mycket men ska försöka fixa samma blink med en Zener-diod och en vanlig diod, är lite analt fixerad vid tanken på att det kanske kan funka.

Jag tror dock att det kan vara skillnad på ett zenerknä och ett lavinknä, misstänker att lavinknä är brantare vilket förmodligen gör så att mitt experiment inte kommer att lyckas.

Men håll med om att det är intressant att enbart eb-dioden inte fungerar, bc-dioden måste vara med också.

Otroligt skumt och otroligt intressant!

MVH/Roger
PS
Vill man djupdyka i det här kan man ju börja med eb-diod plus 1N4148, detta är vad jag tänker göra efter att jag analyserat klart mina nya 3:e ordningens högtalarfilter med ~1dB peak och -20dB/oktav.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: LED med asymmetriskt blink

Inlägg av YD1150 »

Om du vill så kan du göra ett experiment med en plåtkapslad transistor som BC107 eller liknande och öppna kapseln försiktigt och anslut emitter till plus via ett motstånd typ 1kohm och jorda basen och ta sedan labbaggregatet och höj sakta spänningen och observera samtidigt "chipet" vid en viss spänning typ 9-10V så börjar det komma ljus från kiselytan. I mikroskop så syns det små lysande punkter som är "mikroplasma" där genombrott sker (om jag inte har helt fel), dessa flyttar sig hela tiden och det är det som alstrar brus. En kul grej att testa.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED med asymmetriskt blink

Inlägg av Spisblinkaren »

Herregud vad du kan saker!

Asroligt tips, tack!

Du behöver inte skämmas om du rättar mig men hur fel har jag?

Går det med en Zener + diod?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: LED med asymmetriskt blink

Inlägg av MadModder »

När genombrottet väl sker behövs inte längre en lika hög spänning för att hålla genombrottet aktivt, och avslutas då inte förrän spänningen sjunker under en lägre nivå än vad som krävdes för att bryta genom.

Tänk dig en ljusbåge mellan två elektroder. Det krävs en hel del för att tända den, men när det väl slagit över kan man öka avståndet, eller sänka spänningen, utan att ljusbågen slocknar.

Så kondensatorn laddas upp tills genombrott sker. Lysdioden drar då massa ström ur kondensatorn och spänningen över den sjunker. När spänningen sjunker under den nivå där genombrottet inte längre orkar hålla sig öppet, sluter det och kondensatorn kan laddas upp igen.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1866
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: LED med asymmetriskt blink

Inlägg av carpelux »

När avalanchegenombrottet sker går det fort. Jim Williams konstruerade en pulsgenerator enligt principen och den producerar pulser med stigtider nere i picosekundregionen. Jag har en som är gjord av free_electron på eevblog och är uppmätt till 177ps.

https://www.eevblog.com/forum/blog/eevb ... generator/
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED med asymmetriskt blink

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder skrev: 10 oktober 2020, 08:04:46 När genombrottet väl sker behövs inte längre en lika hög spänning för att hålla genombrottet aktivt, och avslutas då inte förrän spänningen sjunker under en lägre nivå än vad som krävdes för att bryta genom.

Tänk dig en ljusbåge mellan två elektroder. Det krävs en hel del för att tända den, men när det väl slagit över kan man öka avståndet, eller sänka spänningen, utan att ljusbågen slocknar.

Så kondensatorn laddas upp tills genombrott sker. Lysdioden drar då massa ström ur kondensatorn och spänningen över den sjunker. När spänningen sjunker under den nivå där genombrottet inte längre orkar hålla sig öppet, sluter det och kondensatorn kan laddas upp igen.
Vilken otroligt bra förklaring.

Stort tack!

Kan väl dock inte säga att jag blev så mycket klokare men det låter bra och rimligt.

Fast jag tycker det är intressant att hysteresen är mycket nära ett framspänningsfall när man mäter på kondingen.

Så eventuellt har jag lite rätt i alla fall :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: LED med asymmetriskt blink

Inlägg av MadModder »

Ja spänningen i kondensatorn ligger ju alltid lysdiodens framspänningsfall i offset så att säga, då den är i serie med transistorn. Och när det lyser är ju även motståndets spänningsfall med och påverkar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED med asymmetriskt blink

Inlägg av Spisblinkaren »

Njae, lysdiodens spänningsfall är av storleksordningen 3V (vit) vilket jag absolut inte mäter, jag mäter runt 0,8Vpp.

Så nej, det där stämmer inte :)

Jag tror sen att motståndet spelar liten roll i sammanhanget för tänk dig en zener plus en vanlig diod i serie, deras totala spänning är rätt konstant förutom bc-dioden som antingen inte leder (0V) eller leder (0,7V) och när den är konstant så är spänningen över kondensatorn konstant (inom 0,7V hysteres_pp).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: LED med asymmetriskt blink

Inlägg av MadModder »

Vpp? Jag snackar om den faktiska spänningen över kondensatorn, inte vad skillnaden är mellan när lysdioden lyser och inte. :)
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: LED med asymmetriskt blink

Inlägg av Palle500 »

Se avalanchegenombrottet som en tyristor som öppnar. Då leder den ström ända tills spänningen närmar sig noll volt.
En zenerdiod slutar att leda ström när spänningen sjunker under zenerspänningen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED med asymmetriskt blink

Inlägg av Spisblinkaren »

Vilken bra förklaring, tack!

Fast jag kommer ändå försöka bygga samma blink med en Zener+diod.

Inte för att jävlas, bara för att försöka förstå.

Finns det diskreta lavindioder?

Jag misstänker nämligen mest att zenerknät inte är lika skarpt som lavinknät och att det kan vara där skon klämmer.

MVH/Roger
PS
Hinner dock förmodligen inte labba med detta på några dar för mina nya högtalarfilter har visat sig inte fungera samtidigt som jag vill mäta. Mitt första test av denna flasher kommer bli att nyttja basen och koppla in en 1N4148 till LED istället för BC-dioden. Tycker det skall bli spännande för jag tror fortfarande att hysteresen bestäms av BC-dioden som är rätt lik en vanlig diod (saknar zenerknä, bara breakdown). Har provat att skippa BC-dioden och sniffa av arrangemanget på basen, ingen oscillation. En liten anledning till att jag är så envis är att blinkningen är rätt fyr-lik...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED med asymmetriskt blink

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag fuskade och kollade ditt annars blockade inlägg.

Vi snackar inte 3A+ här.

Bye bye
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED med asymmetriskt blink

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gjort lite misslyckade experiment.

Först provade jag att ersätta bc-dioden med en vanlig 1N4148, gick inte, LED bara lös.

Sen provade jag att ersätta eb-zenern, gick inte heller bra, samma hände här.

Sen provade jag att ersätta hela transistorn med en 8V2 zener plus en 1N4148, gick naturligtvis inte heller.

Jag provade också olika spänningar (ända upp till 18V), gick inte.

Denna koppling förbryllar lika mycket som den fascinerar :)

MVH/Roger
PS
NU ska jag läsa artikeln :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED med asymmetriskt blink

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag läst artikeln och känner mig besegrad.

Nyckeln till varför det fungerar tycks vara negativ resistans, mha en zener plus en diod så sjunker resistansen med strömmen, med negativ resistans modell lavindiod så ökar resistansen med strömmen.

Fast glasklart är det inte :)

MVH/Roger
Skriv svar