Enkelt projekt för skolklass

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
AlgoJerViA
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 maj 2014, 08:45:28
Ort: Karlstad

Enkelt projekt för skolklass

Inlägg av AlgoJerViA »

Hej
Min fru är lärare i en 6-9 klass i fysik på en nystartad skola. I ett tvärämnesprojekt de håller på med nu ska ungarna måla ett djur och sedan sätta lysdioder i ögonen på dem.
För att gå rakt på sak till det vi undrar. Kan skarvhylsor (Kjell&Company: 67238) fungera som alternativ till lödning för de som inte är intresserade att testa på det? Jag är osäker på om komponentben och sladdarna från en batterihållare är tillräckligt tjocka för att fungera. Har ni några andra förslag som kan fungera annars.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26413
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Enkelt projekt för skolklass

Inlägg av danei »

De där är nog svårare att få till är en lödning. Wago 221 är nog ett bättre alternativ. Den är lättare att få rätt, man ser om det blev rätt och det går att göra om om det inte blev rätt. Eftersom den är transparent ser man även hela kretsen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32776
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Enkelt projekt för skolklass

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Eller sockerbitar.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Enkelt projekt för skolklass

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Känns inte som en bra lösning med att klämma.
Lång avskalad ledare som lindas snyggt flera varv runt diodbenet och en krympslang av tajt format och en tändare gör jobbet!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32776
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Enkelt projekt för skolklass

Inlägg av HUGGBÄVERN »

God idé!
Kom att tänka på att Clas Ohlson hade nån sorts "lödtenn" med strips man lindade runt komponentben och som värmdes/smältes med en cigarettändare. Säkert borta sedan väldigt länge.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Enkelt projekt för skolklass

Inlägg av prototypen »

Så kallade "fiskögon" vad de nu egentligen heter.....
Stoppa i trådarna och kläm med tång.

Protte
AlgoJerViA
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 maj 2014, 08:45:28
Ort: Karlstad

Re: Enkelt projekt för skolklass

Inlägg av AlgoJerViA »

Får nog bli sockerbitar helt enkelt, verkar som det billigaste alternativet. Dessutom är det nog bra för ungarna att börja med det enklaste så de har något att se fram emot i livet. :)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Enkelt projekt för skolklass

Inlägg av Klickmans »

Scotchlok heter dom, fiskögonen.
När jag jobbade med teledragningar på 80:talet så hade vi vad vi kallade för "ögon" det var en klämma som var fylld med vaselin
50 years ago, 3M introduced the industry’s original insulation displacement connector—the 3M™ Scotchlok™ Connector UR. Today, with increased demand for high-speed and high-bandwidth networks, the complete series of 3M connectors and tools has evolved again. We’ve leveraged new technologies while building on the original successful design, shape, color-coded cap concepts and element configuration. With the Scotchlok series of tools and connectors from 3M, service providers can meet the demand for enhanced customer services such as high speed internet, video-on-demand and video conferencing. 3M™ Scotchlok™Connectors additionally offer full wire-range capability, increased port size to accommodate up to 2.08 mm (0.082 in.) insulation sizes, double elements in all products and solvent resistant plastic construction
Finns här>: https://www.elfa.se/sv/foergreningsansl ... p/30172248

PDF: https://www.elfa.se/Web/Downloads/_b/ro ... ng_bro.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Enkelt projekt för skolklass

Inlägg av Glenn »

fiskögonen finns både med och utan vaselin, fanns iaf.

Dom kom ju iaf förr i "magasin" som jag antar skulle monteras i en speciell typ av monteringsverktyg ? ..nåt sånt har jag aldrig sett fast jag sett mååånga fiskögon användas.

Edit: bara för det fanns det ju en bild på ett sådant verktyg i PDF'en ovan, men jag har aldrig sett det IRL.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Enkelt projekt för skolklass

Inlägg av Palle500 »

Det som är dåligt med sockerbitar är att tunna trådar lätt lägger sig på sidan av skruven, det andra problemet är att man lätt drar åt för hårt och då går kablarna lätt av, speciellt på lysdiodsbenen.
Kosta på dig sockerbitar med tungbleck under skruven då blir det bra. Men dessa brukar vara svåra att hitta, fanns förr på Elfa.

Wago221 kör jag själv med när man gör lite prototyper och det fungerar perfekt även på lysdioder. Fördelen är att när anod och katod är felkopplade så är det lätt åtgärdat. Vill man ha ett mera permanent läge så sätter man fast Wagoklämmorna med lite smältlim.
Edit
En Wago221 bild
IMG_1053.jpg
Senast redigerad av Palle500 24 september 2020, 07:28:16, redigerad totalt 1 gång.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Enkelt projekt för skolklass

Inlägg av Palle500 »

Och så är det den där forumbuggen som gör att man inte kan lägga till en bild vid editering via TapaTalk!
IMG_1053.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Enkelt projekt för skolklass

Inlägg av Glenn »

Wagos är jäkligt klumpiga och dyra för den applikationen tycker jag.

Sockerbitsproblemet är överdrivet tycker jag, jag kopplade ALLT med sockerbitar mellan typ 4-12 års ålder, i.e tills jag fick börja löda ensam :D
Skriv svar