Övervakning av fritidshus utan el

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
NIZZO
Inlägg: 13
Blev medlem: 7 januari 2011, 21:59:06

Övervakning av fritidshus utan el

Inlägg av NIZZO »

Hej.

Mitt första inlägg här ;) jag har varit en läsande medlem sedan 2011.


Lite info:
Jag äger en gammal timmerstuga i Jämtland där det inte finns el.
Mobiltäckningen är sådär.
Det finns en befintlig solcellsanläggning som fungerar och jag planerar att bygga en till parallellt med den gamla.

Den gamla får sköta belysning i och utanför stugan medan den nya ska vara för laddning av mobiler och lite övervakning har jag tänkt.

Utmaningen är på vintern när det inte är många soltimmar per dygn och det är ner mot -35 grader. Jag besöker stugan regelbundet och bor i den, jag har ett inverterelverk som jag underhållsladdar batterierna med. Men ibland går det upp till 4 veckor mellan besöken och det är oftast då det är som kallast.

Det jag vill är att kunna ha en strömsnål enklare övervakning av läget i stugan via 3g/4g, temperatur och en bild från en kamera en gång per dygn och även vid rörelse.
Modemet kommer behöva koppla ner när det inte används för att spara ström osv.
På sikt kommer jag vilja bygga ut antalet sensorer, dessa vet jag idag inte om de ska vara trådade eller trådlösa.

Kan ni tipsa om någon bra plattform att utgå ifrån som passar in för här?
Eller är det bygga en själv av typ Arduino eller liknande som gäller?

Har ni länkar till liknande projekt så posta dom gärna

Jag är självlärd och löser mycket (men inte allt) inom elektronik och mekanik på hobbynivå

Tacksam för alla idéer och tankar för en bra lösning
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16775
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Övervakning av fritidshus utan el

Inlägg av grym »

har du jordkällare?

batterierna gillar inte kyla

kolla ex ajax larmsystem, där får du larm, temperatur, möjlighet till kamera och har 2 simkort på nyaste modellen

sitter ett litet batteri i som ska klara en halv dag så dom är inte direkt energikrävande
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Övervakning av fritidshus utan el

Inlägg av Hobbyisten »

NIZZO
Inlägg: 13
Blev medlem: 7 januari 2011, 21:59:06

Re: Övervakning av fritidshus utan el

Inlägg av NIZZO »

grym skrev: 21 september 2020, 21:01:49 har du jordkällare?

batterierna gillar inte kyla

kolla ex ajax larmsystem, där får du larm, temperatur, möjlighet till kamera och har 2 simkort på nyaste modellen

sitter ett litet batteri i som ska klara en halv dag så dom är inte direkt energikrävande
Batterierna är isolerade enligt konstens alla regler.

Jag hittar igen teknisk spec på förbrukningen på Ajax, ska leta lite bättre när jag har tid över.
NIZZO
Inlägg: 13
Blev medlem: 7 januari 2011, 21:59:06

Re: Övervakning av fritidshus utan el

Inlägg av NIZZO »

Detta ser helt klart intressant ut.
Ska definitivt ägna lite tid och titta närmare på dessa, tack!
NIZZO
Inlägg: 13
Blev medlem: 7 januari 2011, 21:59:06

Re: Övervakning av fritidshus utan el

Inlägg av NIZZO »

Jag tar gärna emot flera tips.. ;)
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Övervakning av fritidshus utan el

Inlägg av maDa »

Behöver du verkligen komma ner i strömförbrukning så skulle jag nog fundera på använda en Arduino, som schemalagt väcker upp modem och andra prylar för att rapportera hem data, därefter stänger ner allt igen och återgår till några uA i förbrukning.
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Övervakning av fritidshus utan el

Inlägg av peak@svelfo »

GSM-modul Adafruit Feather 32u4 FONA: https://www.electrokit.com/produkt/adaf ... 32u4-fona/
Timer med batteribackup: https://www.electrokit.com/produkt/ds32 ... atherwing/

Med dessa två kan du låta GSM-modulen med Arduinochip sova och vakna upp med valbara intervaller via timern.
NIZZO
Inlägg: 13
Blev medlem: 7 januari 2011, 21:59:06

Re: Övervakning av fritidshus utan el

Inlägg av NIZZO »

Toppen, ska beställa en Adafruit, det blir nog helt rätt tror jag ;)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Övervakning av fritidshus utan el

Inlägg av HUGGBÄVERN »

maDa skrev: 15 oktober 2020, 21:12:04 Behöver du verkligen komma ner i strömförbrukning så skulle jag nog fundera på använda en Arduino, som schemalagt väcker upp modem och andra prylar för att rapportera hem data, därefter stänger ner allt igen och återgår till några uA i förbrukning.
Skulle man kunna komplettera med en liten solcell som genererar lagom mycket som komplement till batteri?
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Övervakning av fritidshus utan el

Inlägg av peak@svelfo »

Jag har gjort en sådan konstruktion åt en kund. En Adafruit Feather 32u4 FONA för att bevaka (inte ett hus) och skicka SMS, en DS3231 Precision RTC FeatherWing för att "sova" samt lite laddningskretsar för solcellen mm. Solcellen tillförde tillräckligt vid normala dagar för att hålla batteriet tillräckligt laddat.

Det som inte fungerade är när det blir minusgrader. En isolering hjälper bara en begränsad tid om ingen värme tillförs.
Ett sätt att isolera om det finns tillräckligt med bilbatterier är att i en kraftigt isolerad "påse" med alla komponenter, ha en termostatstyrd gammal hederlig glödlampa med ett watt-tal beräknat efter situationen. Gamla glödlampor är 90% värme och 10% ljus.
NIZZO
Inlägg: 13
Blev medlem: 7 januari 2011, 21:59:06

Re: Övervakning av fritidshus utan el

Inlägg av NIZZO »

Tack för svar ;)

Jag har en rejäl batteribank med Nickel Kadmiumbatterier som klarar kylan bra.
Det är "den gamla" som jag skriver om ovan.

PÅ vintern är det under -30 i vissa perioder och batterierna levererar bra men jag vill vara försiktig med att koppla på stora förbrukare på dom när det är kallt
Det laddar inte mycket under den kalla perioderna då det är snö och frost på cellerna.

Jag har en å nära stugan som strömmar på bra där jag har funderat på en liten turbin på botten men det verkar vara svårt att hitta nån bra lösning som kan ligga på botten och mata 24/7
Även en liten vindsnurra har jag funderat på. kollar en hel del på kinagrejer men det känns sådär.
Det får bli framtida projekt, just nu vill jag ha lite koll och att kunna få en bild och temp skickad 1 eller 2 ggr per dygn vore fint.
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Övervakning av fritidshus utan el

Inlägg av svanted »

peak@svelfo skrev: 19 oktober 2020, 14:30:11 Gamla glödlampor är 90% värme och 10% ljus.
hur många procent blir om man lägger lampan i en ljustät låda? :wink:
Skriv svar