Löddning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Noah Rasmusson
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 september 2020, 11:10:33

Löddning

Inlägg av Noah Rasmusson »

Imorgon så ska jag lödda för första gången i skolan på mekatroniken. Behöver tips och råd för hur man bör gå till väga. Tack på förhand
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Löddning

Inlägg av Klickmans »

:kortis:

Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Löddning

Inlägg av peak@svelfo »

Noah Rasmusson skrev: 16 september 2020, 11:13:18 Imorgon så ska jag lödda för första gången i skolan på mekatroniken. Behöver tips och råd för hur man bör gå till väga. Tack på förhand
Du menar att det inte finns någon lärare närvarande?
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Löddning

Inlägg av Klickmans »

Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4693
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Löddning

Inlägg av Swech »

"Du menar att det inte finns någon lärare närvarande?"

Märkligt svar på en fråga där man vill ha råd på hur man lödar.
Svaret på den frågan kan ju vara jo eller nej.

Om svaret är att det inte finns någon lärare så
öppnar det upp för diskussion om hur illa ställt det är med lärandet i Sveige

Om svaret är att det finns lärare så innebär det att TS inte skall störa forumet
med triviala frågor om hur man lödar utan ta dessa någon annan stans...

Förhoppningsvis är det jag som misstolkar.
Swech
peolah
EF Sponsor
Inlägg: 502
Blev medlem: 22 mars 2010, 02:10:47

Re: Löddning

Inlägg av peolah »

Jag som tänkt ta en paus, kände för att tillföra en länk till bra hålmonterad lödning.

Pebert
Inlägg: 95
Blev medlem: 5 september 2020, 19:19:48

Re: Löddning

Inlägg av Pebert »

Finns jättemycket att tänka på.
Detta är vad som ploppar upp ur mitt huvud just nu:

  • Värm inte för mycket, kan bränna sönder komponenter och kretskort, smälter "kontakthus" om du t.ex. löder en D-sub eller en ljudkontakt (3.5 eller 6.5mm kontakt)
  • håll lödspetsen ren
  • Förtenna, dvs smält lod på, spetsen innan du stänger av, detta skyddar spetsen mot oxidering.
  • försök om det går att använda en lödstation med temperaturreglering. klassiska "lödkolvar" är nästan oanvändbara, värms långsamt, och fortsätter att bli varmare och varmare.
  • ta inte för mycket lod.
  • ta rätt tjocklek på lodet för det du skall löda
  • Du får absolut inte röra på grejerna innan lodet kallnat och återgått till fast form, detta kallas kalllödning, och försämrar både elektrisk och mekanisk kontakt (jag brukar blåsa lite på det för att det skall kallna fortare, när jag t.ex. löder fast en kabel som är svår att fixera först så man måste hålla den med handen, och det blir varmt om fingrarna.
  • värm inte för länge, smält lodet på padden (där komponenten sitter fast på kretskortet), lod bort, inom en 10/dels sekund, ta bort lödkolven. Detta för att lodet inte skall bli segt och förlja med upp, då bildas det inte liten spets, och den skall inte vara där.
  • Skulle du råka göra något av ovan nämnda (förutom första, då skadad är oreveserbar), så tar du på flussmedel (förslagsvis ett no-clean från en flusspenna) och värmer igen
.
  • när du är klar skall lödningen vara blank och konkav, samt vätt (flytit ut) på hela padden, och hela kontaktytan på komponenten.
  • Vid hålmontage så skall det även ha "sugits" upp lod på motsatta sidan.
  • Vid Ytmontering så skall komponenten sitta rakt och centrerat på paddarna, med märkningen uppåt.
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Löddning

Inlägg av peak@svelfo »

Alla tips är bra men du kan inte lära dig löda genom att läsa text.
Du måste göra det praktiskt. Med en bra lärare och bra utrustning lär du dig det på några veckor. Med en bra lödkolv lär du dig det själv på några månader eller mer.
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Löddning

Inlägg av peak@svelfo »

Swech skrev: 16 september 2020, 18:47:54 "Du menar att det inte finns någon lärare närvarande?"
Märkligt svar på en fråga där man vill ha råd på hur man lödar.
På vilket sätt är det märkligt? Om lektionerna är lärarledda så är de betydligt bättre än alla svar som TS kan läsa sig till här. Alltså behövs inga svar här.
Om däremot lektionerna inte är lärarledda så kan vi svara och tipsa TS.
Senast redigerad av MadModder 17 september 2020, 18:16:32, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: bort med onödig gliring
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5780
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Löddning

Inlägg av rvl »

Man vet ju inte hur utbildningar går till i koronatider. Distanslödövning, hmm? Eller hur skulle det vara att bli injicerad av en nyexad sjökskötare, som aldrig hållit i en spruta under utildningen?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Löddning

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Till trådstartaren ska väl sägas att lödning inte är nån raketvetenskap eller neurokirurgi. Det går snabbt att få lite handlag. Klickmans videoförslag ger lite bra baskunskaper.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4693
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Löddning

Inlägg av Swech »

Detta är ju ett elektronikforum. Att frågor inte skall besvaras om TS lektioner är lärarledda
blir konstigt, svaren som ges kan ju vara till nytta för andra än TS i sig och som
inte har tillgång till lärare.


Swech
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Löddning

Inlägg av Glenn »

HUGGBÄVERN skrev: 17 september 2020, 19:05:15 Till trådstartaren ska väl sägas att lödning inte är nån raketvetenskap eller neurokirurgi. Det går snabbt att få lite handlag. Klickmans videoförslag ger lite bra baskunskaper.
Ja, det går fort att lära sej hur man gör, men tar en livstid innan man blir bra :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Löddning

Inlägg av HUGGBÄVERN »

:oops: Nä, det ska gudarna veta.

Jag anar att TS fick nog, men hursomhelst, enkla "verktyg" är en Orson Welles ...fel, menar Tredje Handen (inte mannen) med förstoringsglas. Löder man kontakter måste man ha minst en hand till och för oss som börjar känna av ålderdomen är förstoringsglaset oumbärligt för att kunna läsa mikrominimal text på transistorer och inspektera sina lödningar.

Den här finns billig på Electrokit: Electrokit: 41000980

Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Löddning

Inlägg av Glenn »

Jag förerdrar en sådan utan förstoringsglas och istället en pannlupp.

En lampa med förstoringsglas är också bra om den är optiskt korrekt.
Skriv svar