Simkort till Raspberry Pi

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Andymator
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 september 2020, 21:54:57

Simkort till Raspberry Pi

Inlägg av Andymator »

Hej
Jag är tekniklärare på gymnasiet och ska genomföra ett projekt med mina elever.
För att projektet ska fungera måste en Raspberry Pi kunna skicka data där det inte finns wifi.
Jag har brottats en del med LORA, men utan framgång. Nu tänker jag att en simkortslösning borde vara stabilast.
Jag kör Raspbian på min RPi. Vet någon här om det finns något mobilt bredband med usb-anslutning som fungerar på Raspbian? Andra förslag är också välkomna för att så enkelt som möjligt kunna få en RPi 3B+ att kunna skicka data utan wifi.
Dataöverföringen måste inte vara snabb och det spelar ingen större roll vad lösningen kostar. Det som spelar roll är min tid. Enkelt och stabilt är vad jag är ute efter.
Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2360
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Simkort till Raspberry Pi

Inlägg av ajje »

Jag har med gott resultat använt en ZTE MF823 på en paj med raspbian.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2610009
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17119
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Simkort till Raspberry Pi

Inlägg av AndLi »

Jag har med uruselt resultat försökt köra 3G donglar med en Raspberry Pi Zero...

Jag tycker inte jag har några extrema krav, installera enheten, slå på strömmen, ta en bild varannan timme och ladda upp till molnet.
Enheten besöks 2-3 gånger per år, den har bra signal och nät...

Men internet får man bara i perioder, det hänger sig och tappar uppkoppling och har sig.
Startar man om enheter funkar det igen, men det går ju inte om man inte är där...

Jag tröttnade, gick till Clas Ohlsson och köpte ett mekanisk tidur för 240V.
Nu har enheten ström två gånger om dagen och tar en bild så fort den fått internet och tid och stänger sen av sig igen.
Och det verkar funkat i en vecka i alla fall, får väl se om den rullar på tills mars då jag tittar till den nästa gång.

(På samma ställe finns ett hemmabygge av en STM32 och en GSM modul och en radio sniffer. Den sniffar radiopaket och laddar upp till molnet 24/7, oftast 6-7 paket i minuten, det strular väldigt väldigt sällan. Samma system sitter i ett pumphus här hemma och rapporterar data ungefär var 5 minut, funkar också klockrent... Så vill man ha stabilt, så ska man tydligen skriva det själv.
Man slipper också alla andra tjänster runt om som ska ligga och kolla updates och ladda ner uppdateringar)
LarryXz
Inlägg: 641
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Simkort till Raspberry Pi

Inlägg av LarryXz »

Måste det vara USB-anslutning på det mobila bredbandet? Det är väl enklare (när man inte vet vilka som är kompatibla) att använda Wi-Fi mellan hallonpaj och bredband.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6947
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Simkort till Raspberry Pi

Inlägg av Marta »

Har använt USB-sticka från Huawei med mobilt bredband till RPi och det har fungerat hyfsat väl. Har samma erfarenhet som AndLi att det måste startas om lite ibland, men inte undersökt varför.

Alla(?) modem enumrerar först som en minnesenhet med drivrutiner och program för Windows. Switchningen från detta till modem funkade perfekt.

Därefter använde jag wvdial för att ansluta. Detta fungerade, men med en bug. Den fastnade i ett läge "Waiting for prompt", nådde timeout och fortsatte varvid det fungerade.

Mobil WiFi-router skulle jag vara försiktig med om det skall stå för sig själv någonstans. De jag set innehåller ett LiPo-batteri som då alltid kommer stå och koka på ladning. Definitivt en potentiell brandfara.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Simkort till Raspberry Pi

Inlägg av E Kafeman »

Behöver man inte batteri kan RPI kan vara med och vara strömförsörjare via USB utan krav på kommunikation den vägen: https://www.joom.com/en/products/5c7a39 ... 010102f271
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 249
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Simkort till Raspberry Pi

Inlägg av ojz0r »

AndLi skrev: 15 september 2020, 22:43:06 Startar man om enheter funkar det igen, men det går ju inte om man inte är där...
Lite OT mot OP:
Du borde kunna göra ett enkelt bash script som kör en sudo reboot triggat av crontab.
För en mer exotisk lösning så kan du pinga en driftsäker domän och om du inte får svar så startar du om då.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6947
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Simkort till Raspberry Pi

Inlägg av Marta »

Du brukar alltid ha rätt, men är Du säker på den här?

Får en känsla av att det kan vara en kombinerad LTE/WLAN som är beroende av Windows internet sharing för att göra internet tillgängligt via WLAN.
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Simkort till Raspberry Pi

Inlägg av peak@svelfo »

Andymator skrev: 15 september 2020, 22:02:35 Jag är tekniklärare på gymnasiet
skicka data där det inte finns wifi.
Dataöverföringen måste inte vara snabb och det spelar ingen större roll vad lösningen kostar.
Varför använder du inte din egen telefon som mobil hotspot?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6947
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Simkort till Raspberry Pi

Inlägg av Marta »

Tja, en möjlighet kan ju vara att hen inte vill lämna kvar sin lur intill projektets uppställningsplats...
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Simkort till Raspberry Pi

Inlägg av peak@svelfo »

hen inte vill lämna kvar sin lur intill projektets uppställningsplats...

Trodde läraren skulle vara närvarande tillsammans med sina elever.
Annars: Eftersom pengar inte var en trång sektor kan man ju i så fall köpa en billig mobiltelefon att använda till detta.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2360
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Simkort till Raspberry Pi

Inlägg av ajje »

Den jag länkade till funkar utmärkt för det här.
Jag har den för fjärråtkomst till kontrollutrustning i en liten transformatorstation ute i skogen.

Inga problem med att den tappar kontakten permanent, och då är det ändå skapligt dålig mottagning där ute.


anpe@pajen:~ $ uptime
13:44:16 up 373 days, 6:44, 1 user, load average: 0.18, 0.08, 0.02

anpe@pajen:~ $ ifconfig usb0
usb0: flags=4163<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST> mtu 1500
inet 192.168.100.124 netmask 255.255.255.0 broadcast 192.168.100.255
inet6 fe80::4f7:951d:b9d7:7568 prefixlen 64 scopeid 0x20<link>
ether 26:29:a1:b3:77:50 txqueuelen 1000 (Ethernet)
RX packets 24285694 bytes 2995354970 (2.7 GiB)
RX errors 19202 dropped 1 overruns 0 frame 0
TX packets 23633746 bytes 4233679021 (3.9 GiB)
TX errors 1 dropped 0 overruns 0 carrier 0 collisions 0
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Simkort till Raspberry Pi

Inlägg av peak@svelfo »

Jaha, klassrummet är ute i skogen! Min lösning fungerar där också!
Andymator
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 september 2020, 21:54:57

Re: Simkort till Raspberry Pi

Inlägg av Andymator »

Tack så hemskt mycket för era svar! Jag tror jag kommer att testa ZTE-produkten.
Jag kan ju köpa några billiga mobiler om det visar sig att ZTE inte fungerar som jag vill.

Om ni vill veta lite mer om projektet och kanske komma med input och ideer - kika gärna på denna:
Projektet jag pratat om kommer på sidan 5. Jag har fått 150000 kr för att köpa in grejer för att få det att fungera. Jag har redan 80 st RPi 3B+ med massa tillbehör.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17119
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Simkort till Raspberry Pi

Inlägg av AndLi »

ojz0r skrev: 16 september 2020, 11:00:30
AndLi skrev: 15 september 2020, 22:43:06 Startar man om enheter funkar det igen, men det går ju inte om man inte är där...
Lite OT mot OP:
Du borde kunna göra ett enkelt bash script som kör en sudo reboot triggat av crontab.
För en mer exotisk lösning så kan du pinga en driftsäker domän och om du inte får svar så startar du om då.
Hjälper inte, gjorde en reboot varje natt... och när 8.8.8.8 inte svara..

Ibland hjälpte det säkert men långt ifrån alltid..
Skriv svar