Felsökning SONOS ONE, hjälp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SueCia
Inlägg: 166
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Felsökning SONOS ONE, hjälp

Inlägg av SueCia »

Hej!

Har köpt en trasig SONOS one som jag tänkte ge mig på att försöka lära mig felsöka.




Har tagit två bilder där jag behöver lite hjälp, på bilden där jag har 3st ytmonterade kondensatorer som båda sidorna är kortslutna mot jord, det är där jag har felet va?
Sen komponenten där jag har en puls på 5 volt var 3:e sekund, det står P785 på den, vet inte vad det kan vara för något dock.

Sen de två stora elektrolytkondensatorerna som har båda sina ben kortslutna mot jord, är det också ett fel, eller är det normalt att kunna ha så i en elektrolytkonding?

MVH //
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Felsökning SONOS ONE, hjälp

Inlägg av ToPNoTCH »

På fråga 1:
Nej det är troligen korrekt. Kondensatorer sitter vanligen som en avkoppling mellan spänning och jord för att avkoppla.
Om du har ett ben till jord så skall du normalt ha en spänning på andra benet. Har du inte det så saknas denna spänning sannolikt.

På fråga 2:
Omöjligt att se på bilden. Man kan gissa att apparaten försöker slå på genom att ge 5V, men sedan slår av på grund av att den drar för mycket stöm typ.

På fråga 3:
Se svar 1.
Troligen helt rätt.
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Felsökning SONOS ONE, hjälp

Inlägg av ToPNoTCH »

Bonus hjälp.

Har du jord på BÅDA sidor av en kondensator så har du problemet där.
SueCia
Inlägg: 166
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Felsökning SONOS ONE, hjälp

Inlägg av SueCia »

Tack för svar!

En fråga till då.

Jag kollar på mycket reparationsvideor av nintendo switch och andra TVspel, och då verkar det vara standard att dom mäter kondingarna och ifall båda sidor summrar mot jord så är det där felet är, ofta en krets som då löds bort, sen kontrollmäter dom igen och kortslutningen är borta, då har man konstaterat att kretsen är trasig.

Fick för mig att det skulle gälla jämt, men det är alltså lite olika? Måste man isåfall ha ett kretsschema för att veta ifall kondingen ska vara kortsluten på båda sidor eller inte?

MVH //
SueCia
Inlägg: 166
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Felsökning SONOS ONE, hjälp

Inlägg av SueCia »

Ursäkta dum fråga nu, men i ditt första svar tolkade jag det som att det kan vara normalt att man kan sumra mot jord på båda sidor av en konding, och i det senare inlägget tolkar jag det som att det är fel om det är så? Eller tänker jag fel?

Är det skillnad på att "ha jord" och att den sumrar mot jord?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32562
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Felsökning SONOS ONE, hjälp

Inlägg av säter »

Har du lött bort kondensatorerna när du mätte?
SueCia
Inlägg: 166
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Felsökning SONOS ONE, hjälp

Inlägg av SueCia »

Nej, ingen lödning gjord ännu.
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Felsökning SONOS ONE, hjälp

Inlägg av ToPNoTCH »

Kondingar används "Normalt" till att glätta (jämna ut) spänningen och kopplas därför mellan spänning och jord.

Ett ben/pad brukar därför alltid vara mot jord och på det andra benet/paden brukar man ha en spänning.

Om BÅDA benen är mot jord (summrar eller mäter extremt lågt motstånd) så är det ett tecken på att den är trasig.
Den kortsluter då spänningen direkt till jord. Detta är ovanligt på Elektrolyter men händer ibland på ytmonterade kondingar.
Jag förespråkar att mäta motstånd istället för att summra (av olika skäl).


Elektrolyter brukar istället kunna tappa sin kapacitans. Exempel: en 220uF konding bara ligger på 10uF när man mäter den.
Ibland kan man se på elektrolyter att dom inte mår bra då dom sväller på toppen, men tyvärr kan de bli dåliga utan att de syns.
SueCia
Inlägg: 166
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Felsökning SONOS ONE, hjälp

Inlägg av SueCia »

Om jag mäter på de tre ytmonterade kondingarna så har jag 0.2Ohm med kondingarna på plats.

Jag förstår ju att det inte behöver betyda att det är kondingarna det är fel på, men jag funderar på om det är här jag har utgångsläget, dvs. när kondingarna inte längre sumrar mot jord så har jag löst ett problem, eller försöker jag lösa ett problem som inte är ett problem? :)

Jag har en krets på andra sidan kortet som heter:
54335a
TI 67A
P2XXXX (X går inte att läsa pga. att texten är dålig).

Denna krets har ben 2 och 4 kortslutna mot jord

Jag hittar en krets från texas instruments som heter:
TPS54335A där pin 2 är VIN och pin 4 är GND

Om detta är min krets så har jag ju isåfall kortslutning mellan strömförsörjningen och GND på den kretsen, dock vet jag ju inte om felet kommer ifrån kretsen i sig.

Håller ni med mig om att jag verkar ha hittat en kortslutning på matningen till stereon, vad är isåfall nästa steg i felsökningen?
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Felsökning SONOS ONE, hjälp

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag inser att det blir lite otydligt.

Jag försöker förtydliga.
Att du mäter jord på båda sidorna av dessa kondingar kan betyda:
- En eller flera av kondingarna kan kortsluta. Om dessa är kopplade till samma krets kommer alla mäta kortslutning men du vet inte vilken det är fören du tar bort dom.
- Något annat i kretsen kortsluter spänningen till jord, vilket får effekten att du mäter jord på alla ställen där spänningen normalt går.

Att alla kondingar går är i praktiken omöjligt.
Det enda du vet just nu är att du troligen har en kortslutning någonstans.

Det är faktiskt en liten konst att felsöka och alla har sina knep.
När man kommit fram till att det är en kortslutning så vill man ju veta vilken komponent det är.
En bra metod man kan använda om man VET vad spänningen borde vara, är att från en yttre spänningskälla (lab aggregat) mata samma spänning som borde varit på kretskortet och successivt öka strömmen.
Strömmen kommer i princip bara gå genom den felande komponenten och därför blir den varm.

Många tycker att "detta verkar farligt" men så länge man inte har högre spänning, så är sannolikheten liten att man pajar andra komponenter.

Det kan ibland vara svårt att hitta vilken komponent som ökar i temperatur och vissa använder då kemisk ren bensin och fuktar kortet. Då ser man i släpljuset vart det dunstar och det är där värmeökningen uppstår.
Som nybörjare så tycker jag du kan skita i kombinationen "värme och bensin". Jag behöver antagligen inte säga varför :)

Utan ställbart nätaggregat så blir det mer en "chansning" att plocka bort komponenter tills kortslutningen upphör.

Att plocka ytmonterade komponenter utan varmluft är ingen hit, i synnerhet om dom skall tillbaka på kortet igen efteråt.

Jag vill inte pissa på någon parad men många tror att dom kan laga elektronik genom att kolla lite på Youtube och sedan köper dom trasiga prylar på Tradera och tror sig göra ett klipp.
I vekligheten behöver man en del utrustning och kunskap om man inte skall förlita sig på turen.

Kan även säga att köpa "Trasigt på tradera" innebär ofta att prylen redan passerat 2-3 som försökt laga och oftast förvärrat felet i sina försök.
Om man är uppmärksam så kan man se samma objekt läggas ut igen av annan säljare (den som ropade in det förra gången), med tillägget "skruvar saknas" och dylikt.

I ditt fall hade jag
- plockat bort TPS54335A
- Kollat om kortslutningen är borta
- Kolla om du har spänning på stället där VIN pinnen var.
SueCia
Inlägg: 166
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Felsökning SONOS ONE, hjälp

Inlägg av SueCia »

Hej!
Tack för svar!

Jo jag förstår att det är många som tror att det är hur enkelt som helst. Jag är dock egentligen inte lika nybörjare som jag nog låter som. Jag gick elektronik i gymnasiet (har glömt det allra mesta...), har någon slags "lödcertifikat" vad nu det innebär, har avlödit och lödit tillbaks någon enstaka IC krets, jobbar som elektriker med inriktning på larm så klenspänning borde vara min grej haha. Men komponentfelsökning är däremot för mig helt nytt.

Jag har beställt en varmluftsstation som för tillfället är i nederländerna, en Atten ST-862D så jag inväntar den innan jag ger mig på att ta bort kretsen. Har en värmekamera på jobbet, funderar på om ett labbaggregat + denna värmekamera kan hitta den varma komponenten? Har du något förslag på ett bra labbaggregat?

Jag tror dessvärre att denna, precis som du säger, har varit öppnad tidigare, inte för att det är några lödningar eller så som avslöjar det, men på grund av att "dämpningsgummit" som dolde ett par skruvar, var skadade, men det betyder inte att det inte går att fixa :)

En till dum fråga, om jag köper ett labbagregat och matar på 5 volt, och har en kortis där, kan jag med labbaggregatet ändå begränsa att det t.ex max går 10mA även om kortslutningen ger ett motstånd på t.ex 0,1 ohm, i min värld om jag skickar på 5 volt och motståndet är 0.1ohm så får jag ju 50A? (ja jag vet, jag borde kunna detta men om jag någonsin kunnat det så har jag glömt det :) )

Jag vill förtydliga att jag inte är ute efter att göra pengar på denna även om det finns en chans att jag gör det om jag hittar felet, men det är så små pengar att det inte motiverar arbetet i sig :)
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Felsökning SONOS ONE, hjälp

Inlägg av ToPNoTCH »

Hehe...
Det är rätt najs att laga prylar det ger ju en viss tillfredsställelse.
Har man bara intresset så kommer man snabbt in i det.

Ett labbaggregat har normalt ström och spänningsbegränsning.
Så i praktiken om du sätter det till 5V och max 500mA och hänger in det i din kortslutning så kommer aggregatet att sänka volten så att det bara blir 500mA ström som går.
Men som sagt viktigt ändå att ställa max 5V i exemplet, om det var det som skulle finnas på den matningen. Då vet man att allt annat som sitter där klarar spänningen. Exempelvis kan det ju vara så att den kortslutna komponenten släpper eller bränns av och då kommer ju spänningen åka upp igen till det man ställt in.

Det är bra att ha ett labb aggregat som har lite pulver. Ibland får man kräma på en del ström för att identifiera en kortsluten komponent om den är gjord för att tåla värme.
Som vanligt när man skall köpa sånt här är det ju plånboken som är gränssättande. Det finns massa bra grejor på marknaden till överkomligt pris.
Jag tycker att det bör klara minst 3A. Man kommer långt med en kanal speciellt om det är felsökning man håller på med, men jag skulle nog ändå rekommendera två kanaler så man inte växer ur det.

Lägg en ny tråd på vad folk rekommenderar så kommer du säkert få massa bra tips.
SueCia
Inlägg: 166
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Felsökning SONOS ONE, hjälp

Inlägg av SueCia »

Hej!
Tack för svar återigen, och jag hoppas kunna få ett till då jag har fler frågor nu... :)

Först och främst vill jag börja med att säga att jag har hittat felet, jag hittade en youtube video där en kille visar hur man USB konverterar denna så att man slipper 230 delen, då visar han vart man ska ansluta +5V och +0V, så jag tänkte att jag kan lika gärna prova det med en "mascot, nätagg" jag hade liggande, ställde ner det på 5V och provade, efter cirka 30 sekunder kunde jag se en komponent som var cirka 4 grader varmare än resten av kretskortet (värmekameran är ju guld värd för detta).

Tog bort komponenten och nu är alla kortslutningar borta.

Nu till frågorna.
Komponenten jag tagit bort var märkt:
Ph17
B320 (eller 8320, men jag tror det var ett B)

Det verkar som det skulle kunna vara en diod?

Jag hade dock för bråttom när jag lödde bort den så jag minns inte åt vilket håll den ska sitta, den är märkt med ett "streck" över komponenten på ena sidan, det brukar vara katoden va? Är det anod eller katod som ska vara ansluten mot jord?

Vart köper man komponenter likt denna egentligen, har alltid trott att ELFA var där man köpte allt men det verkar ju inte finnas där?


Här är en bild som visar vilken komponent som var kortsluten.
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Felsökning SONOS ONE, hjälp

Inlägg av ToPNoTCH »

Kan vara denna
https://www.diodes.com/assets/Datasheets/ds30923.pdf
Bandet är Katod

Det finns en B340 på Electrokit https://www.electrokit.com/produkt/b340 ... 14-40v-3a/
Du kan ju kika i databladet och lista ut vad som skiljer dom.

Det är samma datablad så det är nog lätt att hitta skillnaden.

Posta sedan vad du kommit fram till.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Felsökning SONOS ONE, hjälp

Inlägg av breflabb »

Att få kortis i tre kondningar samtidigt på ett bygge är väl mycket långsökt.
Jag har aldrig råkat ut för det. Troligtvis så har du kortis i någon IC eller annat som är kopplat till kondningarna.
Skriv svar