Uppdat av flash via BL funkar inte plötsligt??!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Dalmas
Inlägg: 226
Blev medlem: 30 maj 2013, 07:53:17

Uppdat av flash via BL funkar inte plötsligt??!

Inlägg av Dalmas »

Har en Atmega med Bootloader. Normalt sett funkar det att uppdatera dess applikation via BL. Aldrig varit några problem. Men har en batch av enheter som verkar ta emot koden (processorn startar om efter en tid) men när applikationens version kontrolleras har den INTE uppdaterats. Har kollat Fuses och sånt och allt stämmer. Har kollat ELF-filen som enheterna programmeras med och den är korrekt. Jag begriper inte... kan nåt ske i hårdvaran som gör att uppdatering inte fungerar?

Begäran om uppdat. sker med ett cmd till en UART-port. Vad som sker då är en kontrollerad WDT-timeout och efter omstart tar BL över uart-porten. Programmeringen pågår tills ett cmd skickas till BL att starta om.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Uppdat av flash via BL funkar inte plötsligt??!

Inlägg av Icecap »

Förstår jag rätt: hela processen fungerar normalt men uppdateringen sker inte?

Om det är så är MIN erfarenhet (har jag ALDRIG gjort själv...) att det antingen pekas på fel hex-fil eller att uppdateringen inte uppdaterar versionsinfo.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Uppdat av flash via BL funkar inte plötsligt??!

Inlägg av TomasL »

Brukar man verkligen flasha elf-filer?
Användarvisningsbild
Dalmas
Inlägg: 226
Blev medlem: 30 maj 2013, 07:53:17

Re: Uppdat av flash via BL funkar inte plötsligt??!

Inlägg av Dalmas »

Icecap skrev: 15 september 2020, 14:04:00 Förstår jag rätt: hela processen fungerar normalt men uppdateringen sker inte?

Om det är så är MIN erfarenhet (har jag ALDRIG gjort själv...) att det antingen pekas på fel hex-fil eller att uppdateringen inte uppdaterar versionsinfo.
Precis min åsikt också. Därför kollade jag HEX-filen som ELF filen skapas av. Adresserna låg rätt. Likaså BL-koden. Detta skedde för två år sedan (framtagandet av ELF_filen) men jag hade ju spårbarhet bakåt samt en utmärkt CRC32 testare så jag visste exakt vad som gått till produktion.
Jag testade alla kombinationer av Fuses för att se om det efterliknade symtomen (typ bytte adress och size för BL) och hittade EN och det var BOOTRST. Men när jag bröt upp gjutmassan och kom åt prog.listen så jag kunde läsa av Fuses med Atmel Studio så såg jag att ALLT såg korrekt ut.
Min gamla mentor sade "Kolla hårdvaran om du inte få ordning på det". Det är vad jag ska göra nu. Ska dessutom skåpa UART-datat mellan sändare och objekt.
Användarvisningsbild
Dalmas
Inlägg: 226
Blev medlem: 30 maj 2013, 07:53:17

Re: Uppdat av flash via BL funkar inte plötsligt??!

Inlägg av Dalmas »

TomasL skrev: 15 september 2020, 14:40:37 Brukar man verkligen flasha elf-filer?
Nej, jag måste ha skrivit fel. Man producerar med ELF. Flashar nya versioner med HEX via BL.
Skriv svar