Effektmärkning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
AlgoJerViA
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 maj 2014, 08:45:28
Ort: Karlstad

Effektmärkning

Inlägg av AlgoJerViA »

Tja
Jag har en kylbox som är märkt på baksidan att den ska dra 75 watt men enligt en mätare drar den 120 watt. Ska det vara på det viset? Eventuellt är menar de att den drar 75 watt på likström eftersom den går att driva från 12 volt. Personligen tolkar jag det inte så.
Det stora problemet med den är att den periodvis låter så mycket att den väcker hela huset. Det är något problem med fläkten på insidan. Har lyckats fånga det på en video så ur garantisynpunkt borde det vara lungt men jag vill helst slippa få en ny. Så jag tänkte jag skulle gnälla på att den drar mer än specificerat bara får att gnälla lite extra. Produkten är väldigt borta från Biltemas hemsida så möjligen är det ingen risk att de slänger på en ny iofs. Men intressant att veta vad som gäller ändå när det kommer till märkningen ni ser på bilden.

/Andreas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Effektmärkning

Inlägg av mrfrenzy »

Det kan vara så att din mätare inte tar hänsyn till effektfaktorn.
Produkten är märkt 0,55A vilket blir 0,55A * 230V = 126,5VA
Om den har en effektfaktor på 1,68 så blir effekten 126,5 * 1,68 = 75W.
Om den har en effektfaktor på 0,59 så blir effekten 126,5 / 0,59 = 75W.
Senast redigerad av mrfrenzy 12 september 2020, 12:03:45, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: tänkte baklänges, tack madmodder :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29988
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Effektmärkning

Inlägg av MadModder »

Nja... effektfaktorn är ett värde mellan 0 och 1. Så 0,5929 i detta fall. :)

[edit]
Jag tror du tänker baklänges ändå. Byt plats på operatorerna. 126,5 * 0,59 ≈ 75 ;)
AlgoJerViA
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 maj 2014, 08:45:28
Ort: Karlstad

Re: Effektmärkning

Inlägg av AlgoJerViA »

Så är det förstås. Hur var det nu igen. Är det så 75w/h man betalar för eller 120w/h? Vi har fått en orimligt hög elräkning tycker vi i stugan här så vi måste nog reda ut det där. Betalar i princip lika mycket som hemma fast vi bara är där varannan helg. Finns den här "kylen" och en frysbox som går så misstänker kylen men har inte orkat tänka efter än. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Effektmärkning

Inlägg av danei »

Watt skrivs med versalt W. W/h är en enhet för effektförändring, inte energi.

Det blir lättare att läsa om man använder rätt enheter.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29988
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Effektmärkning

Inlägg av MadModder »

Som privatperson betalar man inte extra för den reaktiva effekten. Än.
Med så få förburkare som en kyl och en frys så blir ju den fasta kostnaden näst intill hela summan...

Ser att det står power factor 48 på displayen (rimligtvis 0,48), och 119,57W. Det blir 249VA. Det stämmer ju ingenstans. :humm:
Ser dock inte om det står "NO" för nej, eller "MO" för monday.
Bo.Siltberg
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Effektmärkning

Inlägg av Bo.Siltberg »

Din energimätare bekräftar att kylen har en usel effektfaktor på 0.48.
Men mätaren ska då visa den aktiva effekten får man hoppas...och då är den ju hög, väldigt hög.
Tittar man på märkningen för energiförbrukning skulle kylen ha en medeleffekt på 42 W över ett dygn, fast det är vid 15 grader. Du kanske har onormalt varmt i rummet där kylen står?
Du kan ju mäta energiförbrukningen med din mätare över ett dygn och se vad du får.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29988
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Effektmärkning

Inlägg av MadModder »

Ytterligare en sak att fundera på om kylen står inklämd mellan och under skåp: Det brukar stå att det bör vara minst 7cm (för de vitvaror jag haft att göra med) fritt bakom och ovanför för att det ska bli tillräcklig luftväxling.
Men den borde inte dra mer än vad märkskylten säger ändå.
AlgoJerViA
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 maj 2014, 08:45:28
Ort: Karlstad

Re: Effektmärkning

Inlägg av AlgoJerViA »

danei skrev: 12 september 2020, 11:06:17 Watt skrivs med versalt W. W/h är en enhet för effektförändring, inte energi.

Det blir lättare att läsa om man använder rätt enheter.
Menar du att vi inte betalat elen per W/h?
MadModder skrev: 12 september 2020, 11:10:35 Ser att det står power factor 48 på displayen (rimligtvis 0,48), och 119,57W. Det blir 249VA. Det stämmer ju ingenstans. :humm:
Ser dock inte om det står "NO" för nej, eller "MO" för monday.
Det står MO, batteriet i den tog slut för några år sen så klockan är inte ställd alls.
Bo.Siltberg skrev: 12 september 2020, 11:17:18 Tittar man på märkningen för energiförbrukning skulle kylen ha en medeleffekt på 42 W över ett dygn, fast det är vid 15 grader. Du kanske har onormalt varmt i rummet där kylen står?
Du kan ju mäta energiförbrukningen med din mätare över ett dygn och se vad du får.
Det har varit både varmt men framförallt har vi velat ha svalare än 15 grader så den har stått på dygnet runt. Har uppnått ungefär 9 grader. Så det är egentligen inget konstigt. Har bara inte orkat sätta mig in i hur illa det blir.

Innan energiskatt och moms.

Stugan: Vattenfall och Etcel.
Fast 320 kr
Rörligt 90 kr
Total 410 kr

Lägenheten: Karlstad energi och Etcel.
Fast 149 kr
Rörligt 165 kr
Totalt: 314 kr

Slutsats... Fan ta Vattenfall.

Den har stått för sig själv på ett öppet golv.
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Effektmärkning

Inlägg av Bjaellerud »

Vi talar om strömförbrukningen mätt i A.
Men vad drar den i likströmsläge då?
Har den en yttre batterielimintor?
I så fall är det den som skall specas separat.

Roy
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Effektmärkning

Inlägg av danei »

AlgoJerViA skrev: 12 september 2020, 12:01:04 Menar du att vi inte betalat elen per W/h?
Absolut. Den är prissatt per kWh.
AlgoJerViA
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 maj 2014, 08:45:28
Ort: Karlstad

Re: Effektmärkning

Inlägg av AlgoJerViA »

Bjaellerud skrev: 12 september 2020, 12:04:38 Har den en yttre batterielimintor?
Nej. Det finns ett inbyggt nätagg och en switch man kan välja mellan 12 volt och 240 volt. Det följer också med en sladd för att koppla in den i ett cigaretttändaruttag.
danei skrev: 12 september 2020, 12:13:13 Absolut. Den är prissatt per kWh.
Jag skyller allt på en stor hjärnprutt. :D
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Effektmärkning

Inlägg av Bjaellerud »

Du tycker fläkten låter mycket. En sådan fläkt brukar dra högst 5 - 10 W. Och även om den går trögt kan den knappast öka strömmen påtagligt.
Visar typskylten om den är kullagrad? Brukar stå nåt om ballbearing i så fall.
Utan kullager kan livslängden bli kort.....
För övrigt, är detta ett kompressorkylskåp, eller ett peltierskåp?
Finns det en kompressor kanske de är den som låter.

Roy
AlgoJerViA
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 maj 2014, 08:45:28
Ort: Karlstad

Re: Effektmärkning

Inlägg av AlgoJerViA »

Fläkten inne i skåpet låter tillräckligt för att väcka mig om natten när den står i rummet bredvid. Givet dock en väldigt tunn vägg. Energiförbrukningen hade ingenting med fläkten att göra, jag ville bara hitta lite mer att gnälla på när jag ska reklamerar den för säkerhets skull. När luckan är stängd så vibrerar hela skåpet och lever runt, när man öppnar luckan så låter det som om fläkten slå i något. Alltså ett mer högfrekvent ljud. Möjligen är det isbildning. Ljudet kommer och går och är inte konstant. Sannolikt är orsaken att vi varit på att vi vill ha max kyla vilket gör att den aktivt försöker kyla dygnet runt. Vi har haft den ett par månader nu så det är inte öppet köp längre. Vi har också en frysbox så när vi lagt i nya varor som ska kylas har vi hjälp till med en kylklamp så det hela har fungerat ok ändå. Den tar annars en helg på sig att kyla ner en liter vatten.
Det är ett peltierskåp och jag ser ingen info om kullager.

Edit: Nu är den reklamerad. Det byggs upp en isklump som fläkten slår i helt enkelt. Antagligen för att vi körde den hårdare än de hade hoppats på.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29988
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Effektmärkning

Inlägg av MadModder »

Är frysskåpet också termoelektriskt? :shock:

Peltierelement är överlag en mycket dålig lösning. Verkningsgraden är endast 2-3%.
Man kommer i princip aldrig ner till den temperaturen man bör ha i kylskåp, så skåpet är ju på konstant dygnet runt.
Ditt lilla skåp där adderar på elräkningen tre gånger så mycket som en fullstor kombinerad kyl/frys på ett år.
Skriv svar