Värde på glasrörssäkring?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Värde på glasrörssäkring?

Inlägg av MattisLind »

En glasrörssäkring med en violett och en gul ring, vad har den för värde?

Inget schema finnes... Sitter i serie med vertikalavlänkningen i en 14 tums färgmonitor om det är en ledtråd. Avlänkningssystemet matas med 25V.

Bild
Perkka
Inlägg: 9
Blev medlem: 9 september 2020, 17:20:04

Re: Värde på glasrörssäkring?

Inlägg av Perkka »

Gjorde ett tappert försök att hitta.
är ju en axiell glassökring men uråldig och hittar inget om färgkodning.

Detta kanske är en ganska dum ide men enda jag kan komma på. skulle man inte kunna krossa säkringen om den nu är sönder (gissar att du inte frågat annars) och koppla ledaren till ett bench PSU för att se när den ger sig?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Värde på glasrörssäkring?

Inlägg av breflabb »

Kommer ihåg att England på 80 talet hade säkringar som var märkta på samma sått som motstånden
men denna märkning har jag aldrig stött på. Men vertikalavlänkningen kan dra kanske max 2A
då skulle du kunna prova med en mellan 1,6-2,0A, eller ett säkerhetsmotstånd på något ohm kan ju funka
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Värde på glasrörssäkring?

Inlägg av Glenn »

Är det säkert att det ens är en säkring då ?

Jag har eller har haft galsrörssäkringar med "motståndsränder", men då har dom varit på glaset.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Värde på glasrörssäkring?

Inlägg av Mindmapper »

Skulle kunna vara ett gnistgap!
Visserligen brukar gnistgap vara etsade på mönsterkortet.
Skulle vilja se ett närmare foto så man kan se innanmättet bra.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Värde på glasrörssäkring?

Inlägg av breflabb »

Tittade lite närmare på bilden och tycker mig se ett brunnet motstånd högst uppe i högra hörnet.
Kan vara en skugga också men det ser misstänkt ut.
Och det är som många gånger förr att TS inte kommenterar något av det vi försöker lista ut åt TS
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Värde på glasrörssäkring?

Inlägg av Marta »

Håller med om att komponenten uppe till höger som det bara syns hälften av förefaller att vara bränd.

Hålet till denna andra komponent, liksom båda hålen till den från början efterfrågade, ser stora och olödda ut. Kan det vara någon typ av hållare?

Vad är det för monitor? Ser ut som något "fint", inte billig konsumentelektronik.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Värde på glasrörssäkring?

Inlägg av MattisLind »

Visst kommenterar jag! Men jag är inte online 24/7.

Ja. Jag har lött bort motståndet till höger och glasrörssäkringen. Men satte tillbaka dem för bildtagning.

Det är en säkring. Inget gnistgap. Som sagt i SERIE med avlänkningsspolen. Jag har tittat väldig nära på den och jag tycker det är misstänkt likt en säkring där tråden brunnit av.

Det brända 200 ohms motståndet sitter i drivkretsen till Vertikal-steget.

Jag hade också gissat på 2A. Men jag ville helst veta om någon sett denna typ sv märkning förut.

Nu är detta en IBM och där är allt lite märkligt. T ex märkningen av komponenter. Allt har en egen IBM märkning även en hel del motstånd.

För att vara exakt är detta en IBM 3279 som är en stordatorterminal från början på 80-talet.
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Värde på glasrörssäkring?

Inlägg av Gimbal »

Jag har inget vettigt att komma med men jag tänkte nog lite fel när såg rubriken.
Värde på glasrörssäkring? -De är väl inte värda något, några kr på sin höjd. :doh:
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Värde på glasrörssäkring?

Inlägg av breflabb »

Eftersom motståndet har rykit också då kan det vara så illa att det är överslag
i vertikalavlänkningsspolen eller drivkretsen till den. Jag skulle dra ut avlänkningen
och titta hur det ser ut på insidan. Många gånger kan man se om det har varit överslag
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Värde på glasrörssäkring?

Inlägg av peak@svelfo »

Vad är avsikten med din fråga? Fungerar det inte alls eller lite?
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Värde på glasrörssäkring?

Inlägg av MattisLind »

Avsikten är naturligtvis att leta upp en ersättningssäkring.

Terminalen fungerar inte. Och det luktade bränt. Det fick sin naturliga förklaring när jag såg motståndet på kortet. Det mäter 200 ohm och det stämmer bra i utseende med ett annat 200 ohms motstånd på kortet.

Motståndet är bytt. Men root cause är nog fel på vertikalavlänkningsapolen på röret. Det är på tok för låg resistans vad jag förstår. Bara 1,2 ohm. Borde nog vara i storleksordningen 10 ohm. Horisontalspolen mäter 1,9 ohm.

Så följd-funderingen är vad man kan göra åt en vertikallindning som mäter dåligt?

Jag har aldrig råkat ut för en dålig vertikallindning i någon av de otaliga skärmar jag rotat i. Pratade med en kille som varit TV-mek och han menade också att det är mycket ovanligt. Jag ska göra en okulärbesiktning för att se om det är något uppenbart fel på den.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Värde på glasrörssäkring?

Inlägg av MattisLind »

Closeup på trasig säkring:

Bild

Jag tycker det ser väldigt mycket ut som en bränd säkring.

Jag har mätt igenom alla halvledare och kondensatorer. Inga uppenbara fel förutom motståndet, säkringen och avlänkningsspolen.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Värde på glasrörssäkring?

Inlägg av Glenn »

Känner du nån på IBM så kanske dom kan plocka fram schema eller en servicemanual ?

IBM verkar ha ett digert arkiv med sådant, fick en servicemanual till nåt jag lagade lite inofficiellt från nån IBM-anställd för många år sen.. "Berätta inte vem du fick denna från" typ :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Värde på glasrörssäkring?

Inlägg av TomasL »

Om du talar om vad det är för terminal, typbeteckning osv så kan det eventuellt bli lättare.
Skriv svar