Lödda

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Lödda

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns enkla byggsatser på Electrokit där du kan träna dig att löDa.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lödda

Inlägg av TomasL »

persika skrev: 9 september 2020, 16:19:35 Det första man ska lära sig när man löd(d)ar är vilken ände man ska hålla i lödpennan, håller man i fel ände hör man hur det pyser...
Man skall inte känna efter om pennan är varm med läppa/näsa heller.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lödda

Inlägg av Klickmans »

Näsan kan man ha till mycket, det är en perfekt sensor.

Själv använder jag min för att kontrollera att lödspetsen är tillräckligt varm.
Låter kanske konstigt, men jag har alltid luktat på värmen innan jag lödder.
Än så länge har jag inte bränt snoken, för den har rätt varje gång, sensorn.

Lycka till med dina lödövningar!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Lödda

Inlägg av peak@svelfo »

Klas-Kenny skrev: 9 september 2020, 18:41:50 Ja det är klart en viktig detalj som inte är självklar för alla. :)

stock-image-fail-soldering-iron-bob-byron-1.jpg
Tråkigt att kvinnor låtsas vara intresserade av teknik men i själva verket är totalt ointresserade. Ett bra exempel är Kjell & Company som förut hade (såvitt jag såg) enbart unga teknikintresserade killar med en enorm och imponerande kunskap. Idag kan man ha otur och få en kvinnlig expedit som inte har en aning om vad du talar om: "Smältpunkten på lödtenn ... vad är lödtenn ...?", "Wifi-frekvenser?", "LED-dimmer, fram- eller bakkant" ... osv.

Tråkigt!
peolah
EF Sponsor
Inlägg: 502
Blev medlem: 22 mars 2010, 02:10:47

Re: Lödda

Inlägg av peolah »

HUGGBÄVERN skrev: 9 september 2020, 22:25:50 Det finns enkla byggsatser på Electrokit där du kan träna dig att löDa.
Det är viktigt att inte blanda kapitäler och versaler i samma ord inne i en mening! Men det kanske var ett typo!? :D
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 493
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Lödda

Inlägg av meconer »

Om vi nu ska märka ord.... "Kapitäl, pelarhuvud, är den översta utsmyckade delen av en kolonn, pilaster eller pelare."
Jag såg ingen sådan....
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Lödda

Inlägg av Mizzarrogh »

Denhär tråden kan bli underhållande att läsa... :D

Nå, som tidigare skrivits så är det främst en fråga om träning. Renhet och att ytorna är fria från oxid och smuts, samt att ytan skall vara tillräckligt varm är väl bland de första grunderna antar jag.
Du kan egentligen tekniskt sett träna på allt som går, från skrotade kretskort till spikar, glöm inte att använda en utsugsfläkt bara.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Lödda

Inlägg av JimmyAndersson »

Frågan är om trådstartaren kommer tillbaka.
Jag hade inte gjort det.

Jösses vilken välkomnande... :doh:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Lödda

Inlägg av Mizzarrogh »

De första "kretskort" jag gjorde när jag var liten var faktiskt träplattor med spikar man lödde på. :)

Edit, man fick göra rent dem med stålull först, eller fila skallen ren.
Senast redigerad av Mizzarrogh 10 september 2020, 20:17:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lödda

Inlägg av Glenn »

TS fick ju ganska många bra svar iofs, plus en massa irrlevant dynga i vanlig ordning.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Lödda

Inlägg av HUGGBÄVERN »

peolah skrev: 10 september 2020, 18:28:01
HUGGBÄVERN skrev: 9 september 2020, 22:25:50 Det finns enkla byggsatser på Electrokit där du kan träna dig att löDa.
Det är viktigt att inte blanda kapitäler och versaler i samma ord inne i en mening! Men det kanske var ett typo!? :D
Det var nog ett typo .... Nu borde stackars Lucas bli informerad om att löda och varianter av det ordet är liksom lika viktigt som babord/styrbord är för en sjökapten.
Eller bli skickad till verktygsaffären för att köpa en synvinkel eller ett fågelsträck.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Lödda

Inlägg av GastonDeVille »

Glenn skrev: 10 september 2020, 20:16:50 TS fick ju ganska många bra svar iofs, plus en massa irrlevant dynga i vanlig ordning.
Såja, den till synes irrelevanta dyngan är i själva verket ren kärlek, ett sätt att välkomna en oerfaren blivande lödare att behärska den oädla konsten att hopbringa två eller flera elektriska ledare till en fungerande strömöverföringsanslutning. Tror det är alla minnen som dyker upp hos alla mer ärrade veteraner i lödandets konst som gör att man kastar sig över ämnet. Speciellt felstavningen gör ont i själen lika mycket som en dålig lödning. Inte för att kasta skugga över trådskaparen som med ett, hitintills, fläckfritt förflutet inom området utan för att belysa svårigheterna som kommer när man löder. Alla har vi suttit i fel ställning med dålig belysning, dåliga lödverktyg, klen hobbykassa och det har lötts kroppsdelar på olika sätt. Doften av grillad kyckling gör inte att man känner hunger utan att man skärper sig ytteligare för att löda ännu innerligare och få till den perfekta lödningen. Lycka till och välkommen i klubben för inbördes brännskador! 8)
Lyckades inte få med alla böjningar av löda men :humm:
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Lödda

Inlägg av LeCanard »

peolah skrev: 10 september 2020, 18:28:01
HUGGBÄVERN skrev: 9 september 2020, 22:25:50 Det finns enkla byggsatser på Electrokit där du kan träna dig att löDa.
Det är viktigt att inte blanda kapitäler och versaler i samma ord inne i en mening! Men det kanske var ett typo!? :D
Jag vill inte verka alltför gemen, men ett ödmjukt antagande att du med "kapitäler" syftar på Engelskans 'capitals'. Isåfall blir hela meningen knasig eftersom det är det samma som versaler ( om vi nu inte snackar huvudstäder, men då hade det blivit ännu knasigare.)
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Lödda

Inlägg av Palle500 »

Google lärde mig att kapitäler finns men nog är ovanliga.
Citat
"Kapitäler används främst av estetiska skäl, i de textsammanhang där fullstora versaler upplevs som klumpiga (oftast i samband med gemener). Kapitälerna anses av många ge en bättre och behagligare ordbild tillsammans med gemenerna."

Sök på wiki kapitäl (typografi)
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Lödda

Inlägg av LeCanard »

Wiki och Google är fusk ! :-)
Skriv svar