Varvtalsreglering 1-fas motor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
marzio
Inlägg: 4
Blev medlem: 5 september 2020, 22:27:04

Varvtalsreglering 1-fas motor

Inlägg av marzio »

Har en 1-fas poolpump 1,1 kW som jag vill varvtalsreglera. Trodde det var en 3-fas motor som konverterats till 1-fas. Har nu konstaterat att det nog är en 1-fas med hjälplindning och kondensator. Huvudlindningen ca 4 ohm, hjälplindningen ca 12 ohm, kondensator 16uF. Har tyvärr köpt en 3-fas frekvensriktare som kanske inte kan användas nu (?). Fråga; Kan jag göra en "fuling" och koppla in en fas på hjälplindningen istället för kondensatorn, en fas på huvudlindningen och en på gemensamma nollan? Det kommer väl bli lite obalans i strömmarna, tar motorn skada?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varvtalsreglering 1-fas motor

Inlägg av TomasL »

Nä det funkar inte, Billigast är nog att byta motor till en riktig 3-fas motor.
Varför vill du styra motorn?
marzio
Inlägg: 4
Blev medlem: 5 september 2020, 22:27:04

Re: Varvtalsreglering 1-fas motor

Inlägg av marzio »

Motorutformning är anpassad till pumpen. Spansk leverantör utan hemsida, svårt med kontakterna. Vill få ned flödet och slippa oljud från strypning i ventiler. Alternativet finns att koppla mellan två faser och behålla kondensatorn.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varvtalsreglering 1-fas motor

Inlägg av TomasL »

Du behöver en varvtalsstyrning som ger dig enfas, en tranformator bör fungera, dock att hitta en variabel trafo på 1 kW blir inte lätt.
Byt hela pumpen mot en 3-faspump,eller, ventiler behöver inte nödvändigtvis ge oljud, det beror på vilken typ av ventil och hur den kopplas in.
Och nej omformaren kommer inte att funka för dig.
alexanderson
Inlägg: 831
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Varvtalsreglering 1-fas motor

Inlägg av alexanderson »

En scottkopplad transformator omvandlar trefas till tvåfas som du kan driva din enfasmotor med.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16769
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Varvtalsreglering 1-fas motor

Inlägg av grym »

TomasL skrev: 5 september 2020, 22:58:34 Du behöver en varvtalsstyrning som ger dig enfas, en tranformator bör fungera, dock att hitta en variabel trafo på 1 kW blir inte lätt.
Byt hela pumpen mot en 3-faspump,eller, ventiler behöver inte nödvändigtvis ge oljud, det beror på vilken typ av ventil och hur den kopplas in.
Och nej omformaren kommer inte att funka för dig.
finns gott om variabla trafos
vridtransformator

dock dyrt nytt och en viss efterfrågan på dom begagnade

jag hadde nog försökt låna en och kolla så det funkar först
marzio
Inlägg: 4
Blev medlem: 5 september 2020, 22:27:04

Re: Varvtalsreglering 1-fas motor

Inlägg av marzio »

Var hittar jag en scottkopplad transformator?
alexanderson
Inlägg: 831
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Varvtalsreglering 1-fas motor

Inlägg av alexanderson »

Att använda vridtransformator för varvtalsstyrning ger kraftigt ökade rotorförluster i motorn. Dessutom kommer motorn kanske inte att kunna starta med reducerad spänning.
SeniorLemuren
Inlägg: 7805
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Varvtalsreglering 1-fas motor

Inlägg av SeniorLemuren »

TomasL skrev: 5 september 2020, 22:58:34 Du behöver en varvtalsstyrning som ger dig enfas, en tranformator bör fungera, dock att hitta en variabel trafo på 1 kW blir inte lätt.
Byt hela pumpen mot en 3-faspump,eller, ventiler behöver inte nödvändigtvis ge oljud, det beror på vilken typ av ventil och hur den kopplas in.
Och nej omformaren kommer inte att funka för dig.
Varför skulle man inte kunna varvtalsreglera en enfas asynkronmotor?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Varvtalsreglering 1-fas motor

Inlägg av prototypen »

alexanderson skrev: 6 september 2020, 11:46:39 Att använda vridtransformator för varvtalsstyrning ger kraftigt ökade rotorförluster i motorn. Dessutom kommer motorn kanske inte att kunna starta med reducerad spänning.
Jovisst kommer rotorförlusten att öka men motoreffekten minskar också pga ett mindre pumparbete så det kanske går på ett ut.

Protte
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Varvtalsreglering 1-fas motor

Inlägg av TomasL »

SeniorLemuren skrev: 6 september 2020, 12:41:43
TomasL skrev: 5 september 2020, 22:58:34 Du behöver en varvtalsstyrning som ger dig enfas, en tranformator bör fungera, dock att hitta en variabel trafo på 1 kW blir inte lätt.
Byt hela pumpen mot en 3-faspump,eller, ventiler behöver inte nödvändigtvis ge oljud, det beror på vilken typ av ventil och hur den kopplas in.
Och nej omformaren kommer inte att funka för dig.
Varför skulle man inte kunna varvtalsreglera en enfas asynkronmotor?
Har jag inte sagt, dock inte med en 3-fasomriktare
SeniorLemuren
Inlägg: 7805
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Varvtalsreglering 1-fas motor

Inlägg av SeniorLemuren »

OK. Missade att han hade en 3-fasare.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Varvtalsreglering 1-fas motor

Inlägg av gunne »

Jag sitter i exakt samma sits som du! viewtopic.php?f=3&t=55012&start=1125

Köpte en trefasfrekvensare i tron om att det var en trefasmotor. Jag antar att det effektivaste är att köpa en ny motor men då måste jag först skruva bort den gamla för att mäta upp axel och monteringsfläns m.m.

Vad är det för pump du har? Jag har en Speck Bettar 12.
marzio
Inlägg: 4
Blev medlem: 5 september 2020, 22:27:04

Re: Varvtalsreglering 1-fas motor

Inlägg av marzio »

gunne skrev: 8 september 2020, 10:20:31 Jag sitter i exakt samma sits som du! viewtopic.php?f=3&t=55012&start=1125

Köpte en trefasfrekvensare i tron om att det var en trefasmotor. Jag antar att det effektivaste är att köpa en ny motor men då måste jag först skruva bort den gamla för att mäta upp axel och monteringsfläns m.m.

Vad är det för pump du har? Jag har en Speck Bettar 12.
Jag har en Astralpool Victoria plus, modell 38773. Har inte provat med tvåfasinkoppling ännu. Peter Electronics (fabrikant frekvensriktaren) säger att mjukvara kommer slå ifrån vid obalans mellan faserna. Motorn verkar specialgjord med lång axel som går direkt på pumphjulet. Försöker hitta någon reservdelsleverantör för att se vad en alternativ passande 3-fasmotor kostar. Misstänker att det blir dyrare än att köpa en ny enfas frekvensriktare. Tråkigt läge!
Skriv svar