Förslag på enkel robust kontakt att leda flerpolig ström med?
Re: Förslag på enkel robust kontakt att leda flerpolig ström med?
TS har tappat intresset eller redan fått svar som duger, inloggad senast för en vecka sedan.
Re: Förslag på enkel robust kontakt att leda flerpolig ström med?
Får jag föreslå en släpvagnskontakt. Billigt och rejält.
Fungerar med handskarna på.
Fungerar med handskarna på.
Re: Förslag på enkel robust kontakt att leda flerpolig ström med?
Om man skall använda släpvagnskontakter är det viktigt med en massa fett i det massiva hålrummet i hontaget. Allt enligt Bosse Bildoktor! Eller var det kopparpasta!?
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 29993
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Förslag på enkel robust kontakt att leda flerpolig ström med?
Nej, du har en tjock jordkabel och en tjock pluskabel från batteriet till en förgreningspunkt. Plus delar upp sig från säkringsdosan till alla förbrukare. Tar du loss batteriet lossar du bara två kablar. Om du inte kopplat in massa trassel själv.
Re: Förslag på enkel robust kontakt att leda flerpolig ström med?
I gamla bilar, "läs" mina bilar är det inte så!
Det är alltid minst två grova kablar kopplade till pluspolen på batteriet (generator/startmotor). Vet inte hur dina bilar ser ut, men har du en gigansisk säkring till startmotorn!? Mina har en säkring till solenoidens primärspole
Re: Förslag på enkel robust kontakt att leda flerpolig ström med?
Det finns faktiskt bilar som har säkring till både generator och startmotor, men det är ovanligt.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 29993
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Förslag på enkel robust kontakt att leda flerpolig ström med?
Ja, en del har två tjocka till polskon, och en del har en enda ännu tjockare som går till en punkt bredvid där generator och startmotor är kopplade. Utan säkringar.
Trots att man kopplat på 40 extra pluskablar till diverse hembyggen så tar man lik förbaskat bara bort EN polsko per batteripol när man ska plocka i och ur batteriet.
Och de som har batteriet i bagaget har verkligen inte varsin kabel från startmotor och generator ända bak. Det går en fet pluskabeln fram till motorutrymmet, och där delar den upp sig till generatorn, startmotorn, en plusknopp att fästa startkablar i, och främre säkringsdosan.
Det är ju bra mycket smidigare med en tvåpolig kontakt till batteriet, och så har man en förgrening till de 6 förbrukarna fast monterad på cykeln.
Nä det enda logiska är att det handlar om balansering av batteripacket.
Trots att man kopplat på 40 extra pluskablar till diverse hembyggen så tar man lik förbaskat bara bort EN polsko per batteripol när man ska plocka i och ur batteriet.
Och de som har batteriet i bagaget har verkligen inte varsin kabel från startmotor och generator ända bak. Det går en fet pluskabeln fram till motorutrymmet, och där delar den upp sig till generatorn, startmotorn, en plusknopp att fästa startkablar i, och främre säkringsdosan.
Det är ju bra mycket smidigare med en tvåpolig kontakt till batteriet, och så har man en förgrening till de 6 förbrukarna fast monterad på cykeln.
Nä det enda logiska är att det handlar om balansering av batteripacket.
Re: Förslag på enkel robust kontakt att leda flerpolig ström med?
Förslag på kabeldragning på en cykel
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Förslag på enkel robust kontakt att leda flerpolig ström med?
Håller med dig helt om att det måste handla om balasering av batteripaketet.MadModder skrev: ↑10 september 2020, 20:57:31 Och de som har batteriet i bagaget har verkligen inte varsin kabel från startmotor och generator ända bak. Det går en fet pluskabeln fram till motorutrymmet, och där delar den upp sig till generatorn, startmotorn, en plusknopp att fästa startkablar i, och främre säkringsdosan.
Nä det enda logiska är att det handlar om balansering av batteripacket.
Angående bilar med batteri bak, är det som du säger en fet kabel fram till ett kopplingsblock och starthjälpsanslutning.
Men mina S80/V70 - 99 / 04 - har ett uttag på pluspolen (bak) till ett extra kopplingsblock innan en säkringsenhet till alla strömförbrukare bak.
@glenn
Intressant med en säkring till startmotorn på vissa bilar, f-n vad det *inte* hade fungerat till ett av mina ex. Som ibland glömde trampa ner kopplingen innan hon försökte starta med 1'an eller backen i..
Var ju bara i början iofs.. men jag glömmer aldrig mina övningskörningslektioner med henne - att lära sig dragläget och hur en koppling fungerar..
Mitt sitsta svar i tråden, men det var en kul tråd!
Re: Förslag på enkel robust kontakt att leda flerpolig ström med?
Lite udda att ha ett utbytbart batteri som laddas på cykeln i så fall.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 29993
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Förslag på enkel robust kontakt att leda flerpolig ström med?
Apropå glömma kopplingen och köra startmotorn, så bör det vara möjligt att göra så för att exempelvis kunna ta sig iväg en bit om man fått motorstopp på en väldigt dålig plats. Med automatlåda är det dock bara att glömma det såklart.
Re: Förslag på enkel robust kontakt att leda flerpolig ström med?
En del moderna bilar har en switch som kräver att kopplingen trycks ner innan startmotorn kan användas.
Får man motorstopp på dålig plats i en sådan är det bara att hoppa ut och springa
Får man motorstopp på dålig plats i en sådan är det bara att hoppa ut och springa
Re: Förslag på enkel robust kontakt att leda flerpolig ström med?
På körskolan fick man ju lära sig att köra på startmotorn om man fick stopp på en järnvägsövergång.
Re: Förslag på enkel robust kontakt att leda flerpolig ström med?
Det var på den tiden föraren faktisk hade kontroll på bilen.