Mätning på 8-25kV

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Mätning på 8-25kV

Inlägg av bos »

Jag har fått in ganska många trasiga aggregat till elstängsel (för djur). Att reparera dem är en utmaning i sig, men den andra utmaningen - att testköra dem - är lite värre. Den svagaste jag fått in matar ut pulser på 8kV, den starkaste på runt 25kV. Jag behöver veta om det över huvud taget kommer någon puls, men att koppla in min Fluke (1kV) är ju bara att glömma.

Tyvärr hittar jag inga verktyg / probar som klarar såna här nivåer. Därför behöver jag bygga någon sorts testrigg, men i och med att det är rätt höga spänningar det handlar om behöver jag bolla det med några andra först. Jag har tänkt att om jag gör en spänningsdelare på 11M och 11k (typ 25-50W styck) så får jag spänningen nerdelad med 1000, och där kan jag då mäta med min Fluke. Iallafall i teorin.

Är det här ett görbart sätt, eller ska jag fortsätta leta efter verktyg?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6928
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Mätning på 8-25kV

Inlägg av Marta »

Det handlar inte om några effekter, det kan Du sluta bekymra Dig för. Till spänningsdelare finns det HV-motstånd att köpa. Du måste mäta med scope. Kapacitansen gör att det inte blir någon bra probe.

Eller så gör Du det enkelt som alla andra gör. Håll en skruvmejsel mot jordsidan och närma den till "heta" sidan. Se till att det blir en stadig gnista.
Castor
Inlägg: 1985
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Mätning på 8-25kV

Inlägg av Castor »

Det finns ju enkla och billiga testmojänger på tex Biltema, (14-198) men då kan du ju inte mäta bara se om det kommer puls.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Mätning på 8-25kV

Inlägg av Icecap »

Pulsen kan inte mätas med ett multimeter. Pulsen är så pass smal och kommer så sällan att oscilloskop är den enda möjlighet. Och du bör ha en kapasitiv belastning för att simulera stängslet.

Sedan kan ett par högspänningsmotstånder fungera som spänningsdelare till proben.
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Mätning på 8-25kV

Inlägg av bos »

>Och du bör ha en kapasitiv belastning för att simulera stängslet.

Vad innebär det, rent konkret?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Mätning på 8-25kV

Inlägg av Icecap »

I detta fall en högspänningskondensator på kanske 220pF (en vild gissning bara).
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Mätning på 8-25kV

Inlägg av grym »

skop , högspänningsprobe och belastingsmotstånd

det sista finns föreskrivet för testproceduren på energin, kommer inte ihåg om det är ett 1K motstånd eller något åt det hållet

har en högspänningsprob om det är av intresse, annväner den allt för sällan
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Mätning på 8-25kV

Inlägg av Henry »

Gjorde en kvävelaser en gång och ville har koll på matningsspänningen som jag inte hade en aning om vad det var från det hemmabyggda aggregatet men en del kV i alla fall.

Detta var för en 25 år sedan men visste att flybackstrafos i TV apparater hade högohmiga resistorer för HV och plockade en sådan och satte den med en flervarvig potentiometer. Satte det hela i vägguttaget för att ha en hög känd spänningsreferens att ställa in det till och justerade in poten för att få motsvarande mycket lägre spänning ut (inte att rek med hemmabyggen om man inte vet vad man gör) och testade sedan HV agget och det visade att det gick att justera från några 1000V till 12.6kV vilket var helt perfekt. Spänningsdelaren lades i en liten burk med olja innan HV testet för att minska ev överslag och den fungerade perfekt i många år.
Skriv svar