4-PIN datorfläkt avkänning om den snurrar via tacho

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ConnyK
Inlägg: 186
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

4-PIN datorfläkt avkänning om den snurrar via tacho

Inlägg av ConnyK »

Är det någon som sett exempel på något enkel design som känner av om datorfläkten snurrar via tacho stiftet med digital utgång?
Har försökt googla men får bara fram annat.
Tachoutgången har jag förstått har open drain/collektor och frekvensen 1000-20000Hz

Om ingen har sett kan något kan det här funka och var är lämpligt värde på kondensator C1 att börja labba med?
pwm-4pin (2).jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: 4-PIN datorfläkt avkänning om den snurrar via tacho

Inlägg av danei »

Med den kopplingen försöker du dra en likström genom C1. Det kommer inte att funka.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: 4-PIN datorfläkt avkänning om den snurrar via tacho

Inlägg av ToPNoTCH »

Om det är open collector behövs väl bara ett enda motstånd.

Koppla det till collector ingången och mät signalen i den punkten.
Mata motståndet med den spänning du vill ha på pulsen.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: 4-PIN datorfläkt avkänning om den snurrar via tacho

Inlägg av swesysmgr »

Två pulser per varv brukar vara det vanliga. Som TopNoTCH skriver går det bra att själv välja pull-upp till t.ex. 5V om det är vad du vill ha ut (12V max).
PC-fläkt varvtalssignal.png
Jag hade problem med signalen vid låga varv och gjorde enligt ovan för att tvätta den.

Bifogar beskrivning av standarden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: 4-PIN datorfläkt avkänning om den snurrar via tacho

Inlägg av E Kafeman »

Hittade detta exemplet på internet, kommer säkert fungera 8) :
detector-1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ConnyK
Inlägg: 186
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: 4-PIN datorfläkt avkänning om den snurrar via tacho

Inlägg av ConnyK »

Tack E Kafeman
Testar med dom värdarna och sätter till den extra dioden :)
Det jag är ute efter är att få avkänning om jag matar Fläkten för låg Duty PWM (eller vad det heter) så den inte orkar snurra så jag kan öka.
Misstänker när fläkten får spänning så kan tach signalen kan både vara låg eller hög.
Tack swesysmgr för 4-pin spec, hade den sparat sen förra gången det tipsades om i EF

/Conny
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: 4-PIN datorfläkt avkänning om den snurrar via tacho

Inlägg av E Kafeman »

Det är med valda komponentvärden hänsyn taget för att undvika falsk indikering vid första spänningssättning oavsett DC-nivå på tacho-signalen.
Tror inte det är något problem för ditt behov men man kan evt. förbättra genom att återkoppla för lite hysteres så det inte ripplar på utgången när DC-nivån in på komparatorn är nära omslagsnivå. Hysteresen kräver ytterligare två motstånd.
Kretsen indikerar om fläkten inte snurrar allt för sakta. Indikeringen är antingen eller, men för automatiskt hållande av konstant fläkthastighet krävs att man läser pulsfrekvensen och återkopplar till en lite mer komplicerad regulator.
ConnyK
Inlägg: 186
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: 4-PIN datorfläkt avkänning om den snurrar via tacho

Inlägg av ConnyK »

Lite hysteres är nog bra, tar och lägger på det. Tack för tipset E Kafeman.
Det skall vara till fläktstyrning till slutstegs utrymmet i bilen så det är inte så noga så jag höjer varvet tillräckligt.
De 60mm*60mm fd serverfläktar blåser riktigt bra även på låga varv och tänker starta dom vid ca 40grader men de låter rejält vid vid fullt varv (såg nu att det snurrar 20500rpm vid max) så man vill inte köra fullt i onödan (vet inte hur mycket det hörs inne i bilen).

Plockade bort ena pot'en på SG3525 PWM Controller Module och ställde den på 25KHz så gick det bra att styra varvtalet på serverfläkten beroende på värmen via en ny spänningsdelare med NTC motstånd.
PWM.JPG
.

Jag vet att det finns IC (MAX31760) som fixar allt med de verkade vara knölig att programmera med massa värden och sen var de pyttesmå för en amatör (0,6mm benavstånd)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: 4-PIN datorfläkt avkänning om den snurrar via tacho

Inlägg av swesysmgr »

E Kafeman skrev: 31 juli 2021, 15:18:02 Det är med valda komponentvärden hänsyn taget för att undvika falsk indikering vid första spänningssättning oavsett DC-nivå på tacho-signalen.
Tror inte det är något problem för ditt behov men man kan evt. förbättra genom att återkoppla för lite hysteres så det inte ripplar på utgången när DC-nivån in på komparatorn är nära omslagsnivå. Hysteresen kräver ytterligare två motstånd.
Kretsen indikerar om fläkten inte snurrar allt för sakta. Indikeringen är antingen eller, men för automatiskt hållande av konstant fläkthastighet krävs att man läser pulsfrekvensen och återkopplar till en lite mer komplicerad regulator.
Ber om ursäkt om jag lägger mig i men jag tycker problemet är intressant och gjorde en simulering för att försöka lära mig något, analog konstruktion är inte min starka sida.

Det blir ingen hysteres att tala om kopplat som en Schmitt-trigger. Med två motstånd, delar du utsignalen och återför mittpunkten till referenssignalen eller vad är smartast? Positiv återkoppling till insignalen istället och icke-inverterande utgång?
Uppkoppling.png
Utsignaler.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: 4-PIN datorfläkt avkänning om den snurrar via tacho

Inlägg av E Kafeman »

Simuleringen ser ok ut men simulera fläkthastigheten att sjunka till det frekvensområde som nätt och jämt får blå kurvan att plana ut nära referensspänningen, kring 1.2 V. Du kommer då se ett större rippel som hysteresen avser minska problemet med.
Förmodat scenario är att fläktens varvtal långsamt faller för att till slut hamna nära minsta varvtal, där detekterade spänningen blir 1,2V.
Vid det varvtalet kan situationen uppstå att utnivån från komparatorn skiftar för varje fläktvarv om man inte har lite hysteres.
Nu valde jag komponentvärden så att utgången skiftar för ett väldigt lågt fläktvarvtal som fläkten troligen inte självt kan hålla kvar vid så lågt varvtal någon längre tid utan fläkten kommer inom något ögonblick att stanna helt. Den då lite snabbare fallande vartalet gör att gränsnivå passeras mer tydligt och det blir kanske bara något enstaka extra omslag på utgången även om hysteresen saknas.
Det blir lite skilda problematiker beroende på om det är definitivt avstannande fläkt som ska detekteras eller om man vill ligga på ett högre gundvarvtal som minsta nivå som inte ger larm

Det fungerar utmärkt att lägga in hysteresen i befintliga ursprungs-schemat, med ett serie-motstånd mellan R2 och komparatorns positiva ingång ett ett större motstånd från utgång till positiva ingången, men det är en smaksak samt beror på om man vill ha indikeringen på utgången för larm som hög eller låg utspänning.

Valda värden var annars inget jag räknade på alls. En resume hur jag tänkte eller otänkte kan kanske vara intressant:
Gjorde grova antaganden, om fläkten snurrar mindre än 10 varv per sekund är den säkerligen på väg att stanna, åtminstone för en typisk mindre datorfläkt. Tidkonstanten R2//C2 valdes grovt för att relativt förväntade tiden av ett sådant händelseförlopp inte kommer tillföra orimlig fördröjning av detekteringen av att en fläkt är på väg att stanna, men är så trög att den inte detekterar eventuell start-spik vid uppstart. Ingen beräkning alls av tidskonstanten för C1, mer ett områdesval i ryggmärgen vad som borde passa. Antag att pulsspikarna ligger på ca 4 Volt över R2 om C2 inte funnits vilket senare används för att bedöma hur många initala omslag som minst behövs för att komparatorn ska slå om på ett tydligt sätt och minska riska för falskindikering vid första uppstart såväl som minska rippelproblemet.
Det är möjligt man vill lägga detekteringen för andra fläkthastigheter men det är då bara justering av ett komponent-värden så det lämnar jag till TS.
Referens-nivån på positiv ingång valdes med tanke på att komparatorn kanske drivs med stabiliserad 5Volt men värdena ska vara rimliga även vid 12 Volt, med måttlig effektförlust för t.ex. motstånd på 1/8 Watt utan att få allt för hög impedans som kan ge svårigheter att driva komparatorn och andra problem.

Inpinnarna för LM339 fungerar för större span men rekommenderar att man håller sej inom VCC-2 volt ned till 0 Volt som arbetsområde.
Spänningen 5-2 Volt ger max önskade komparator nivå för LM339, 3,0 Volt och detekteringsnivå väljs halva den nivån, 1.5 Volt, för stabilt arbetsområde. Vill hålla motstånden på ett enkla värden så 10k i serie som spänningsdelare höftade att 33k blir nog bra i serie vilket gav 1.2 Volt som omslagsnivå. Duger som närmevärde till 1.5 Volt.
Det är ett rätt återkommande tema för min del att välja jämna 1-10-100-värden då det ofta är komponenter man har och eventuell huvudräkning blir enkel och 3,3-33-330 väljs när när något annat än 1-10-100 måste väljas. Det stämmer ofta bra och ger lägsta kostnad av tankemöda. Andra designers kör kanske med hela E48-serien men jag håller mej till E2-serien om det går :D
Har på samma sätt betydligt fler komponenter i handförrådet för samma E2-serie av både kondensatorer och induktanser. Det är sällan man behöver andra värden annat än för tids och frekvens-kritiska kretsar där man ändå sällan vill designa tidskritiska händelser med RC-kretsar.

Grovt ger att pulsenergin som behövs kräver 6 pulser idealt i någorlunda snabb följd för att få indikering, dvs att C2 blir laddad över 1.2 Volt Här förmodar jag att det kan bli transienter och förluster pga instabilt jordplan och capacitiv ESR och kanske mindre ideala impulser från fläkt med en viss resistiv impedans och en inte alltför snabb flanktid. som begränsar pulsenergin som överförs av C1. Kan därför i praktiken säkert hamna uppåt 10 pulser för indikerat omslag från initial systemstart men det är rätt ok som kompromiss mellan olika hänsyn och kommer inte upplevas som en nämnvärd fördröjning i praktiken. Förutom förmodade förluster så stämmer din simulering bra med förväntat resultat vid uppstart. Därmot tittar du bara på driftsfallet där en fläkt tvärstannar vilket en hastighetsbegränsad datorfläkt sällan gör utan den faller långsamt i varvtalet tills att varvtalet blir så lågt att fläktens fasta förluster blir större än tillförd energi och den stannar då från att ha tidigare snurrat på en rätt låg fart. Det är detta senare som jag antar ska indikeras, när fläkten helt upphör från en låg tidigare rotationshastighet. Därav behovet av hysteres för att inte få en flippande utgång när kritisk nivå långsamt passeras. Är det bara en lysdiods-indikering spelar det kanske ingen roll om dioden flämtar några gånger innan den visar att fläkten stannat men ska man dra ett relä vill man ha mer definitiva omslag.

Det händer att man går över designen en andra gång mha av miniräknaren och optimerar komponentvärden och kontrollerar att man ligger inom förväntade stabila driftsmarginaler men vid byggen på denna nivån, där man får förmoda att finjustering av funktion kommer ske experimentellt, så är det inte så petigt tt räkna annat än grova höftningar och definitivt att jag kan göra misstag med ett par nollor vid huvudräkning eller förbiser något rätt grovt om man inte räknar på varje komponent eller simulerar helheten men det är en kostnad man får ta för att få fram något som troligen fungerar på 30 sekunders beräkning, vilket nog var realistiska tidsåtgången eftersom det egentligen är en ytterst enkel krets att räkna på med grova genvägar.

Om det vore en kommersiell produkt man designade så blir det genast mycket mer komplicerat då en bil är en komplicerad miljö på många sätt och man måste se på komponentspridning relativt stora variationer av matningsspänningen och stora temperatur,-växlingar för komponenter som är godkända för dessa temperaturintervall. Det är ofta ett direkt krav av fordonsindustrin att elektroniken är utförd enligt deras standarder.
Det vore inte första gången en liknande detektorkrets förutom att detektera fläkt-pulser även detekterar spänningsfallet som uppstår när startmotorn körs eller reagerar på blinkers-pulser via koppling mellan parallella ledningar.

Komponentval kan vara en nog så viktig parameter för att få en effektiv lösning och i detta senaste förslaget används LT1018.
LT1018 har friare val av detekteringsnivå och drivspänning jämfört med LM139 och den är betydligt modernare. Har två komparatorer per kapsel jämfört med LM139's fyra. Det finns en sak som gör att jag trots allt väljer LM139 före LT1018 i mina designers och det är pinkonfigurationen som är mindre smart. Pinnarna på LM139 kan jag utantill i alla lägen men LT1018 kommer jag aldrig ihåg i 30 sekunder.
Det är nog 20 år sedan jag alls designade något som använde sej av denna typ av kretsar men LM139, LM324 och en hel radda CMOS och TTL-logik kommer man ihåg utantill. Det är som motståndens färgkodning som sitter i ryggmärgen, inget man direkt tänker utan man läser det som siffror, man tolkar inte de enskilda färgerna. Det är som när man lär sej läsa, man ser inte enskilda bokstäver efter en tid utan man läser automatisk hela ord

För färgkodning av motstånd är det samma sak där, att det var bra länge sedan man designade med motstånd som hade färgkodning och trådben. Det är bara ytmonterat sedan många år.
Antagligen är det bortkastad kunskap som blockerar annat att kunna layout och färger utantill på antikviteter, i synnerhet när man designar med moderna verktyg som automatisk ger pin-funktioner och skriver motståndsvärden i klartext men vid manuell felsökning är det väldigt underlättande att kunna följa en signal på kretskortet utan att behöva kolla i schema vilken funktion de olika pinnarna och mäta på tråd-motstånd underlättas avsevärt om man kan färgkodningen.
Att göra grundläggande felsökning som att kolla efter om kretsarna har matningsspänning går på en bråkdel av tiden om man inte ens behöver öppna något schema för att hitta rätt pinnar på IC-kretsar, om det ens finns schema och man kan snabbt verifiera motstånd, om det är avbrott eller om motståndet har spruckna lödningar.

Tyvärr kommer jag nog aldrig att designa något med LT1018, min hjärna kan inte uppdateras från LM139's pinkonfiguration. Det räcker med att säja ordet komparator, så är det LM139 jag tänker på.
Å andra sidan så börjar jag bli mjuk i huvudet och gör som många andra som inte ens vet vilka urtida kretsar som finns och hellre stoppar dit en MCU i stället för en LM139 och där man själv sätter pinnarnas funktion och layout.
Sidovinterna kan vara stora såsom förre kringkomponenter och ge en teknisk flexiblare lösning att använda en MCU.
För TS schema innebär det att man kan stoppa dit en MCU som ensamt ersätter komparatorn och samtliga externa komponenter och troligen är en simpel MCU billigare än en LM339 och det blir ingen kostnad alls för yttre komponenter utom kanske någon enstaka kondensator för Vcc och vid behov skydd/anpassningar mot överspänningar och transienter.

En snabb koll visar att en ATtiny85 som representant för en simpel MCU eller en LM339 kostar ungefär lika mycket på Mouser, 5-10 kr medans LT1018 är något dyrare, kostar ca 30 kr.
Skulle det vara en volymprodukt man designar så handlar man kanske inte på Mouser och för enstycktillverkning som i detta spelar kanske inte 1,10 eller 30 kr spelar någon roll när fraktomkostnader är mer än 100kr. men det är möjligt att relativa priset även håller sej i volym och om man då måste av konkurrensskäl se till att vara en 10-öring billigare än en konkurrerande produkt så får man välja kretskostnader på guldvåg.
Det kan vara en svår nackdel för LT1018 att försvara sin plats även om produkten ska produceras i miljon-upplagor om den skulle vara tre gånger dyrare än en annan krets som lika bra gör samma jobb.
ATtiny85 har en stor fördel för hemmabyggaren om man håller sej med något rör med sådana kretsar i handförrådet. Den kretsen kan ersätta många olika kretsar då pinfunktion kan programmeras rätt fritt och elektrisk funktion kan väljas både analogt och digitalt liksom bus och pwm så den kan lätt simulera en 555 och analoga portar både in och ut och logikgrindar i kombination och den finns för hålmonterat vilken underlättar tester på experimentplattan. Handförrådet blir mycket flexiblare med en sådan universalkrets.

Bör kanske påpekas att LT1018 är den minst spänningskritiska. Den och LM339 kan båda matas av bilens ostabiliserade 12Volt men där får man ofta mycket skräp överlagrat. Om man kan leva sådan störningar så kan man spara in på spänningreglering och spänningsfiltrering men det är inget som rekommenderas om man vill ha god driftsäkerhet för elektronik i allmänhet som ska överleva i bilars elektriska miljö.

Det är oklart vad som ska ske med utsignalen för TS krets. Styra en annan krets eller signalera med en lysdiod så duger utsignalen som den är, alla tre kretsarna klarar att leverera tillräckligt med ström för att tända en lysdiod med 10-20 mA men ska man t.ex. starta en backup-fläkt när första fläkten dör eller om man ska dra ett relä så behöver utgången förstärkas och ges skydd mot back-EMK. Då kan man ha ett visst utbyta av att använda föreslagna SI4425DY som tillsammans med en skyddsdiod kan driva induktiva laster uppåt 10A men det är väldig overkill och dyrt sätt att driva en lysdiod på 6 mA via den transistorn. Förmodar att det finns en 5-Volt strömkrävande last som inte syns i simuleringen.

Om jag vore i situationen att behöva en enstaka fläktövervakning för eget bruk så hade jag inte valt någon av dessa tre kretsar i dag. För 40 år sedan hade jag tveklöst valt LM139 men inte idag. Kretsen är utmärkt trots sina 50 år på marknaden. Är inte säker men Bob Widlar stod antagligen för grundkonceptet, vilket bara det lyfter kretsen till en klassiker, men mina prioriteringar har ändrats.
I dag hade jag köpt något färdigt. Kanske en sådan: https://www.aliexpress.com/item/32922463019.html
Den kostar 100 kr med frakt men arbetstiden att sätta samman något själv med färdiga kontakter att bara plugga in fläktkontakten och med inkluderad temperatur-sensor och larm-summer, det kommer ta mej mer än 10 timmar att designa, leta komponenter beställa och slutligen bygga till en kostnad långt över 100kr, kostnad för egen tid oräknad. Finns enkla kringkretsar att köpa är det inget jag bygger utan lägger hellre energi och tid på mer komplicerade delar som inte finns att köpa färdiga.

Däremot råder jag alla som inte redan gjort det att bygga den enkla komparatorkretsen. Det är högst nyttigt och bygger kunskap och erfarenhet att med ett oscilloskop jämföra teori och simulering på ett inte för avancerat sätt, där det enkelt går förstå varför saker blir som de blir. Det är väldigt nyttigt att kunna se med egna ögon hur olika komponentvärden och design-förändringar påverkar funktionen. Det ger grundkunskap som och kunnande av mätteknik som behövs när man senare ger sej på mer komplicerade kretsar.
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: 4-PIN datorfläkt avkänning om den snurrar via tacho

Inlägg av Borre »

Har du kollat om fläkten stannar när du PWMar med för låg dutycycle, eller rent av jordar pinnen?
Följer den standarden ska den inte stanna om du gör så utan det går normalt bara att reglera varvtalet mellan 20-100% med PWM-styrningen.
ConnyK
Inlägg: 186
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: 4-PIN datorfläkt avkänning om den snurrar via tacho

Inlägg av ConnyK »

Tack för all hjälp
Visste inte om att det fanns färdiga och som löser det jag vill, beställer hem färdig modul istället :-)
Man lär sig massa här på forumet :-), testade det Borre skrev och det verkar inte gå att få fläkten i något mellanläge.
Det är lite intelligens i fläkten men det står inget hos tillverkaren vad det är, kanske är något som de tycker är självklart (har märkt att den har softstart).
/Conny
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: 4-PIN datorfläkt avkänning om den snurrar via tacho

Inlägg av swesysmgr »

E Kafeman skrev: 1 augusti 2021, 07:52:49 Komponentval kan vara en nog så viktig parameter för att få en effektiv lösning och i detta senaste förslaget används LT1018.
LT1018 har friare val av detekteringsnivå och drivspänning jämfört med LM139 och den är betydligt modernare. Har två komparatorer per kapsel jämfört med LM139's fyra. Det finns en sak som gör att jag trots allt väljer LM139 före LT1018 i mina designers och det är pinkonfigurationen som är mindre smart. Pinnarna på LM139 kan jag utantill i alla lägen men LT1018 kommer jag aldrig ihåg i 30 sekunder.
Tack för ett långt och intressant svar :)

Mina komponentval var plock ur vad som bjöds i standard-LTSpice. Fick inte LED att tändas trots "Typical Output Drive: 70mA" för komparatorn och lade därför in en MOSFET, visade sig i detaljerna längre ner att den kan sänka mA men driva μA.

Gjorde ett test med några olika frekvenser och det blir lite blink trots motkoppling.
Fläktfrekvenser 2021-08-01.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: 4-PIN datorfläkt avkänning om den snurrar via tacho

Inlägg av E Kafeman »

Jo det fungerar oftast bra att köpa från AliX. Postnord har emellanåt varit överbelastad och haft ett och annat pakettapp men det ska förhoppningsvis fungera bättre numera sedan de nya tullningsbestämelserna där säljaren drar det redan vid köpet.
De flesta datorfläktar går reglera farten på genom att variera matningsspänningen. Extraledningarna 3, tacho och 4, pwm behöver man inte bry sej om.
Jag brukar lägga in ett motstånd på 50Ohm i serie med lågprisfläktar, Det sänker vibrationerna och allmänt ljud och ökar livslängden avsevärt för billigt glidlagrade fläktar.
50 Ohm brukar vara lagom seriemotstånd för att 120 mm fläktar fortfarande ska gå igång tillförlitligt och fläkta hyggligt om man inte har extremt behov.
Kan givetvis även det köpas färdigt för 8 st fläktar: https://www.aliexpress.com/item/1005003072525681.html
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: 4-PIN datorfläkt avkänning om den snurrar via tacho

Inlägg av E Kafeman »

swesysmgr skrev: 1 augusti 2021, 11:31:44 Gjorde ett test med några olika frekvenser och det blir lite blink trots motkoppling.
Hysteresen ger nu lite drygt 0.1 Volt på på komparatorns pluspinne men ripplet är närmare 0.2 Volt när det är stabilt vid ca 1.2 Volt. Hysteresen måste sättas högre än ett enskilt rippel.
Justera värdet på R8 till 220KOhm så bör det bli mer definitiva omslag på utgången där enskilt rippel inte kan påverka utgångsnivån.
Har man inte snabbhetsbehov på indikeringen så går det öka C2 och eller R2 vilket minskar ripplet när fläkten saktar ned.
swesysmgr skrev: 1 augusti 2021, 11:31:44 Mina komponentval var plock ur vad som bjöds i standard-LTSpice
Jo det är jo så jag också ofta gör att man väljer de komponenter som redan finns i simuleringsprogrammet för att på snabbast möjliga sätt kontrollera något för en snarlik krets.
Det är kanske det som är skillnaden i analog relativt digital konstruktion.
I analoga världen nöjer man sej med att man vet ungefär vad som händer med signalen.
I digitala världen vill är det katastrof om det är tveksamheter om en signal ska tolkas som 1 eller 0.

Leder in oss på Bob Widlar igen.
Han var inte förtjust i digtala kretsar, tyckte det var allt för lågstående teknik.
bob_widlar_digital.jpg
Han hade en lika berömd kollega med samma förnamn, Bob Pease.
Han var som Widlar en sällsynt naturbegåvning vad gällde design av analoga kretsar.
Han använde kopplingplatta för att bygga upp hela IC-kretsar, ett exempel:
Bob-Pease-Breadboard_small.jpg
Han hade också svårt för digital världen och brukade säja att lödpennan var hans programmeringsverktyg.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar