Åskskydda robotklipparen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Malawi
Inlägg: 53
Blev medlem: 8 mars 2011, 21:07:36

Åskskydda robotklipparen

Inlägg av Malawi »

Hej alla,
Jag vill starta en diskussion om bästa sätt att skydda robotgräsklippare från åskskador.
Enligt Folksam har åskskador på robotklippare ökat kraftigt på deras skadeutfall:
https://nyhetsrum.folksam.se/sv/2020/06 ... -for-aska/

Jag har en Husqvarna 315 (inköpt 2016) med begränsningsslinga och separat guideslinga. Mitt hus är noggrant åskskyddad med jordlina runt huset, eget djupjordtag och överspänningsskydd (Transsorb) på inkommande 400 V. Huset ligger ensligt på landet med hängkabelmatning från transformatorn ca 500 m härifrån. Jag har aldrig haft några åskskador sedan detta installerades för ca 20 år sedan.

MEN... gräsmattan ligger utanför jordslingan och jag är således rädd för åsknedslag i närheten som kan ge spänningsstegring i marken alternativ "antenn"-pickup i slingorna.

För att skydda laddstationen med klipparen har jag nu satt upp överspänningsskydd intill laddstationen. Slingornas ändpunkter kopplade till Bourns "Digi-Guard typ 2377-45-HS" som sitter på ett galvat 50 cm jordspett alldeles bakom laddstationen. Spänningsmatningen kommer från carporten 20 m bort, men där har jag ännu inte satt något skydd.

Hur har andra gjort? Kommentarer till mina försök till skydd?

/Marlow
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Åskskydda robotklipparen

Inlägg av Icecap »

Åskan slår oftast mellan två nät, t.ex. telefonnätet och 230V nätet - eller i detta fall: slingan och 230V.

Då <klipparen> inte sitter "mellan nät" är risken för att den stryker med inte alldeles stor.
Men LADDAREN och SLINGDRIVAREN är definitivt i farazonen!!!

Att skydda matningspunkterna till slingan med tranzorb vill vara en rigtig god ting, gärna OCKSÅ till jord.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Åskskydda robotklipparen

Inlägg av Bjaellerud »

Jag skulle nog sätta två finsäkringar i serie med slingans trådar.
Då bryter det vid åska och skyddar elektroniken som matar slingan.

Att jorda, nej det är ju i jord som åskan slår och i jord som det sker strömstötar av nedslaget.
Om jord vore en bra soptunna för allt man inte vill ha vore världen enkel. Ju fler jordspett ju värre kan det bli.

När vi hade trådbunden telefon hade jag just två finsäkringar, 50 mA i serie med telefontrådarna, de löste ut bara det luktade åska i grannskapet.
Givetvis oxo VDR motstånd på telefontrådarna i huset.

Visst det är besvärligt att behöva byta säkringar, men de kan rädda dyra saker.

Strömstöten i jord är väldigt stark även om åskan slår ner en km bort.

Roy
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Åskskydda robotklipparen

Inlägg av danei »

Säkringar är riktigt usla för att skydda halvledare. En transorb över slinganslutningen borde ge ett visst skydd inducerade spänningar i slingan. Om det räcker vet jag inte.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16775
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Åskskydda robotklipparen

Inlägg av grym »

bara en fundering, skulle man kunna mata slingan induktivt som man gör med en loopantenn med sin lilla avstämda spole?

och då kunna minska risken för åska in på det sättet
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Åskskydda robotklipparen

Inlägg av psynoise »

För två månader sedan gick min slingsändare sönder till en Honda Miimo. Mikrokontrollern var bränd så jag gissade att åskan hade varit framme. Jag köpte ett nytt kretskort som jag uppmärksammade hade en 12 mm-varistor direkt kopplad över slingan, vilket inte det gamla kretskortet hade.
Malawi
Inlägg: 53
Blev medlem: 8 mars 2011, 21:07:36

Re: Åskskydda robotklipparen

Inlägg av Malawi »

Bourns-skydden som jag hade liggande innehåller både ädelgasrör och varistorer + något patenterat "Switch-Grade Fail-Short mechanism". Nu sitter de kopplade till jordspettet. Givetvis vore det optimalt att ansluta spettet till husets mycket lågohmiga slinga, men det är praktiskt svårt att göra det så jag ska göra ett mycket djupare jordspett istället, 50 cm är för lite.

Jag funderar nu även på att sätta ytterligare ett sådant skydd på matningsspänningen till laddstationen.

Idén med säkringar är kanske inte så dum, det finns ju supersnabba finsäkringar. Jag har aldrig mätt DC-strömmen i slingan, vet någon hur stor den är?

Har någon öppnat sin Husqvarna laddstation? Jag ämnar göra det nu när garantin ändå gått ut och se om Husqvarna har gjort något skydd.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Åskskydda robotklipparen

Inlägg av danei »

grym skrev:bara en fundering, skulle man kunna mata slingan induktivt som man gör med en loopantenn med sin lilla avstämda spole?

och då kunna minska risken för åska in på det sättet
Skulle den gå i mättnad och skydda sändaren då eller? Jag är helt övertygad om den dominerande faran är inducerad ström i slingar. Inte direktträff. Det kan du ändå inte skydda dig mot.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16775
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Åskskydda robotklipparen

Inlägg av grym »

att minska stegspänningen mellan slinga och elnät

vet inte om det skulle funka i praktiken
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Åskskydda robotklipparen

Inlägg av Icecap »

Smältsäkringar skyddar INTE elektronikken! De skyddar mot brand dock - vilket är utan betydelse i detta fall.

LÅNGT innan (med elektroniktid) de smältar har elektroniken dött.

Själva klipparen är ju en autonom enhet utan annan kontakt med omvärlden än laddning lite då o då, alltså bör man säkra med en tranzorb på matningen. Men då den i grova drag ändå kommer ifrån samma väggvårta är det sekundär prioritet.

Tranzorb på slingan mot husets skyddsjord inne vid elektroniken OCKSÅ ville vara en riktig bra grej, såklart med det lilla jordspö ude också. Alltså tranzorb över slingan samt från varje slingända mot jord.

Det anser jag ger mest "bang for the bucks" och bästa skydd.
Malawi
Inlägg: 53
Blev medlem: 8 mars 2011, 21:07:36

Re: Åskskydda robotklipparen

Inlägg av Malawi »

Jag öppnade slingsändaren/laddaren idag och hittade 2 ädelgasrör samt något som kan vara varistorer på slingorna. Se bilder nedan. Den stora kontakten går till spänningsmatningen (2 översta) och slingorna (3 av de undre). Ädelgasrören är lätta att känna igen och jag misstänker de stora kvadratiska 2-polerna är varistorer.
Spänningsmatningen verkar inte ha sådana skydd, den grå fyrkanten kan vara en diod för polaritetsskydd?

Husqvarna har således gjort en del för att skydda elektroniken. Det jag kan göra nu är väl att sätta skyddskomponenter även på 24V-matningen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper
Inlägg: 6421
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Åskskydda robotklipparen

Inlägg av Mindmapper »

Icecap skrev:Smältsäkringar skyddar INTE elektronikken! De skyddar mot brand dock - vilket är utan betydelse i detta fall.

LÅNGT innan (med elektroniktid) de smältar har elektroniken dött.

Själva klipparen är ju en autonom enhet utan annan kontakt med omvärlden än laddning lite då o då, alltså bör man säkra med en tranzorb på matningen. Men då den i grova drag ändå kommer ifrån samma väggvårta är det sekundär prioritet.

Tranzorb på slingan mot husets skyddsjord inne vid elektroniken OCKSÅ ville vara en riktig bra grej, såklart med det lilla jordspö ude också. Alltså tranzorb över slingan samt från varje slingända mot jord.

Det anser jag ger mest "bang for the bucks" och bästa skydd.
Smältsäkringar (typ glasrörsäkring) skyddar, under vissa förutsättningar. Först och främst ska de tåla stora kortslutningsströmmar. Vanliga smältsäkringar med brytförmåga på ett trettital A är inte mycket att hänga i julgrannen. När de är fyllda med metallgas leder de bättre än innan de löste.
En annan förutsättning för att de ska lösa är att du har en transorb el dyl som kortsluter effektivt. Har du transorb eller ännu bättre skydd kan du klara dig med klena tillledare. Har du inte klena tilledare eller du inte vill att kretskortets ledningsbanor ska förgasas skyddar avsäkrar du så att ledningsbanorna klarar sig.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Åskskydda robotklipparen

Inlägg av Bjaellerud »

Observera att mitt förslag med finsäkringar i serie med slingans trådar, oxo innebar att man skall ha VDR motstånd närmst elektroniken.
Med två 5 x 20 säkringar på 50 - 100 mA kommer dessa att brännas av av VDR strömmen.
Vi extremfall kan VDR förstöras, men håller innan säkringarnan löser ut.
Sen kan åskan slå vidare med av säkringarna bortkopplas slinga till eleketroniken.

Dvs säkringarna skyddar VDR, VDR får säkringarna att lösa ut så att VDR inte bränns upp. Sen är systemet isärkopplat.

Vad är VDR:en märkta med på ditt nya kretskort, psynoise, en siffran brukar ange diametern andra siffran exvis 471 (470 V) kan ange spänningen.




Roy
Mindmapper
Inlägg: 6421
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Åskskydda robotklipparen

Inlägg av Mindmapper »

Framgick av ditt inlägg tycker jag.
Det viktiga är att välja säkringar med en hög brytförmåga. Annars skyddar de inte VDR vid ett nedslag hyfsat nära.
Malawi
Inlägg: 53
Blev medlem: 8 mars 2011, 21:07:36

Re: Åskskydda robotklipparen

Inlägg av Malawi »

Jag funderar på de originalskydd som sitter på slingsändarens kretskort. Vart tar energin vägen som ädelgasrören urladdar? Behövs det inte en utväg=jord för denna energi?
Skriv svar