Canbus och helljussignal
Re: Canbus och helljussignal
Skrev ett långt svar, men det bara försvann!
Ok fattar att det inte funkar att skicka egna kommandon.
Får köra med halvljuset ständigt på även på dagtid.
Ok fattar att det inte funkar att skicka egna kommandon.
Får köra med halvljuset ständigt på även på dagtid.
Re: Canbus och helljussignal
Går rykten om att det skall krypteras i framtiden oxå , blir ännu värre då
Re: Canbus och helljussignal
Det går alldeles utmärkt att skicka egna kommandon. Du måste dock först sniffa trafiken för att få reda på adressen till noden du vill skicka till. Därefter kan du köra med en Arduino med gränssnitt för canbus. Bussen är inte alls märkvärdig egentligen.Palle500 skrev:Skrev ett långt svar, men det bara försvann!
Ok fattar att det inte funkar att skicka egna kommandon.
Får köra med halvljuset ständigt på även på dagtid.
.
Re: Canbus och helljussignal
Om jag förstod lond rätt så skickas det löpande kommandon som tex "släck baklyset" om jag då skickar ett "tänd baklyset" så är det snart ersatt av nästa "släck baklyset".
Så för att fungera måste jag hela tiden leta efter "släck baklyset" och ersätta det med "tänd baklyset"?
Så för att fungera måste jag hela tiden leta efter "släck baklyset" och ersätta det med "tänd baklyset"?
Re: Canbus och helljussignal
Här är en lösning om man bara vill lyssna på CAN utan att göra ingrepp på kablaget. Har inte använt den själv men det var på gång förut i ett projekt på jobbet:
https://squarell.com/en/products/cancliq/
https://squarell.com/en/products/cancliq/
Re: Canbus och helljussignal
CAN bus enkel info för diy eller köpa färdigt arduino-kit med mjukvara: https://www.seeedstudio.com/blog/2019/1 ... h-arduino/
Om man har tysk bil finns ett antal forum med mycket info om CAN-bus och protokoll och koder. Främst på tyska men bör vara begripligt ändå vad det gäller tekniska ord.
Två forum att starta med: https://www.canhack.de/ https://www.pkw-forum.de/
Färdig lösning på helljus-detektor: http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/e ... ignal.html
Om man har tysk bil finns ett antal forum med mycket info om CAN-bus och protokoll och koder. Främst på tyska men bör vara begripligt ändå vad det gäller tekniska ord.
Två forum att starta med: https://www.canhack.de/ https://www.pkw-forum.de/
Färdig lösning på helljus-detektor: http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/e ... ignal.html
Re: Canbus och helljussignal
Så här ser mitt DIY-projekt ut:
Lyssnar på CAN-bussen och har 5 st OC-utgångar som kan styra reläer eller LED:er direkt. Har även möjlighet till att styra utgångarna direkt via ett användarinterface.
/// Marcus
Lyssnar på CAN-bussen och har 5 st OC-utgångar som kan styra reläer eller LED:er direkt. Har även möjlighet till att styra utgångarna direkt via ett användarinterface.
/// Marcus
Canbus och helljussignal
Tackar för länkar till mängder av matnyttig kunskap.
En grej jag är undrande över är om det finns två CAN-bussar i bilar, en låghastighet och en höghastighetsbuss? Eller är detta ett missförstånd som beror på bussens elektriska egenskaper (som liknar RS-485) med en CAN-H och en CAN-L anslutning?
Edit
Lond använder du ditt interface till att styra släpvagnsuttaget?
En grej jag är undrande över är om det finns två CAN-bussar i bilar, en låghastighet och en höghastighetsbuss? Eller är detta ett missförstånd som beror på bussens elektriska egenskaper (som liknar RS-485) med en CAN-H och en CAN-L anslutning?
Edit
Lond använder du ditt interface till att styra släpvagnsuttaget?
Re: Canbus och helljussignal
Nej, för att styra extraljusen (2 st LED-ramper framåt och extra backljus) på bilen. Men jag har kopplat på mig på CAN-bussen vid boxen som kontrollerar släpvagnsuttaget.
LED-ramperna är programmerade så att den på taket tänds med fördröjning, för att minska risken för att blända mötande trafik.
/// Marcus
LED-ramperna är programmerade så att den på taket tänds med fördröjning, för att minska risken för att blända mötande trafik.
/// Marcus
Canbus och helljussignal
Tack för förtydligandet lond.
Såg att du redan skrivit vad du styrde i ett tidigare inlägg, behöver nya glasögon
Synd att transportstyrelsen inte kan lagstifta mot EU att i Sverige har vi haft krav på tända baklysen ihop med varselljus sedan 70-talet. Så dagen DRL via EU skall även innefatta tända baklysen. Vi är så mjäkiga mot alla EU regler som vi som enda land verkar älska att följa till punkt och pricka.
Såg att du redan skrivit vad du styrde i ett tidigare inlägg, behöver nya glasögon
Synd att transportstyrelsen inte kan lagstifta mot EU att i Sverige har vi haft krav på tända baklysen ihop med varselljus sedan 70-talet. Så dagen DRL via EU skall även innefatta tända baklysen. Vi är så mjäkiga mot alla EU regler som vi som enda land verkar älska att följa till punkt och pricka.
Re: Canbus och helljussignal
Jag undrar om det inte är ändrat en gång till, så att bakljusen ska vara tända igen.
Det kan nog finnas flera bussar. En låghastighetsbuss för lampor, fönsterhissar mm. Och en höghastighetsbus för motorstyrning och annat mer krävande.
Det kan nog finnas flera bussar. En låghastighetsbuss för lampor, fönsterhissar mm. Och en höghastighetsbus för motorstyrning och annat mer krävande.
Re: Canbus och helljussignal
Jag har också hört/läst att detnumera ska vara tända baklysen även dagtid, fast bara på nya fordon, inte på dom som är godkända med släckta.
Men man borde ju satt ner foten från början när det kommer IDIOTLAGAR i den stilen, i början var det ju till och med otillåtet att ha baklyset på dagtid på dessa bilar, det ändrades snabbt till att det bara inte var ett lagkrav.
Dessutom så har det hela tiden varit så att baklysena måste vara tända om det är dimma, regn, gryning eller skymning, och givetvis när det är mörkt, men folk är ju för korkade för att fatta det och risken att polisen skulle klaga på det är ju obefintlig så..
Men man borde ju satt ner foten från början när det kommer IDIOTLAGAR i den stilen, i början var det ju till och med otillåtet att ha baklyset på dagtid på dessa bilar, det ändrades snabbt till att det bara inte var ett lagkrav.
Dessutom så har det hela tiden varit så att baklysena måste vara tända om det är dimma, regn, gryning eller skymning, och givetvis när det är mörkt, men folk är ju för korkade för att fatta det och risken att polisen skulle klaga på det är ju obefintlig så..
Re: Canbus och helljussignal
Det finns ofta flera olika CAN-bussar i ett modernt fordon.
Det brukar finns ett höghastighetsnät (P-bus eller powertrain-bus) som används
mellan kritiska enheter såsom motorstyrenhet, ABS, växellåda, stabilitetssystem,
mellankoppling (typ Haldex eller visco) och liknande.
Utöver det kan det finnas tex I-bus (instrumentbuss) för instrumentmodulen,
lampor, elhissar mm.
Sedan kan det finnas ytterligare bussar för tex infotainment och liknande.
Det händer även att CAN-enheter har lin-bus eller liknande för att kommunicera
med knappar för elhissar, rattknappar och liknande.
Det gäller alltså att välja rätt buss att sniffa på.
De som känner SAAB ser att det är därifrån jag tagit infon
Det brukar finns ett höghastighetsnät (P-bus eller powertrain-bus) som används
mellan kritiska enheter såsom motorstyrenhet, ABS, växellåda, stabilitetssystem,
mellankoppling (typ Haldex eller visco) och liknande.
Utöver det kan det finnas tex I-bus (instrumentbuss) för instrumentmodulen,
lampor, elhissar mm.
Sedan kan det finnas ytterligare bussar för tex infotainment och liknande.
Det händer även att CAN-enheter har lin-bus eller liknande för att kommunicera
med knappar för elhissar, rattknappar och liknande.
Det gäller alltså att välja rätt buss att sniffa på.
De som känner SAAB ser att det är därifrån jag tagit infon
Re: Canbus och helljussignal
Så här står det på Transportstyrelsen
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... belysning/
Har din bil rätt belysning bak?
Vid färd på väg med ett fordon ska lyktor och strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända. Om föreskrivna varsellyktor används på en bil under dagsljus, behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända. Det innebär att det finns bilar där bakljuset inte tänds samtidigt med varsellyktor. Detta är tillåtet att köra med under dagtid. Men om du kör en sådan bil, måste du försäkra dig om att halvljuset och lyktor baktill och på sidan tänds under följande omständigheter:
mörker
gryning
skymning
när vädret är dåligt (till exempel i regn, dimma, snöfall).
Observera att belysningen kan behöva tändas manuellt.
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... belysning/
Har din bil rätt belysning bak?
Vid färd på väg med ett fordon ska lyktor och strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända. Om föreskrivna varsellyktor används på en bil under dagsljus, behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända. Det innebär att det finns bilar där bakljuset inte tänds samtidigt med varsellyktor. Detta är tillåtet att köra med under dagtid. Men om du kör en sådan bil, måste du försäkra dig om att halvljuset och lyktor baktill och på sidan tänds under följande omständigheter:
mörker
gryning
skymning
när vädret är dåligt (till exempel i regn, dimma, snöfall).
Observera att belysningen kan behöva tändas manuellt.