Canbus och helljussignal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Canbus och helljussignal

Inlägg av Palle500 »

Skrev ett långt svar, men det bara försvann!
Ok fattar att det inte funkar att skicka egna kommandon.
Får köra med halvljuset ständigt på även på dagtid.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Canbus och helljussignal

Inlägg av Biker »

Går rykten om att det skall krypteras i framtiden oxå , blir ännu värre då
RuneStone
Inlägg: 143
Blev medlem: 6 februari 2016, 19:19:28
Ort: Malung, Dalarna

Re: Canbus och helljussignal

Inlägg av RuneStone »

Palle500 skrev:Skrev ett långt svar, men det bara försvann!
Ok fattar att det inte funkar att skicka egna kommandon.
Får köra med halvljuset ständigt på även på dagtid.
Det går alldeles utmärkt att skicka egna kommandon. Du måste dock först sniffa trafiken för att få reda på adressen till noden du vill skicka till. Därefter kan du köra med en Arduino med gränssnitt för canbus. Bussen är inte alls märkvärdig egentligen.

.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Canbus och helljussignal

Inlägg av Palle500 »

Om jag förstod lond rätt så skickas det löpande kommandon som tex "släck baklyset" om jag då skickar ett "tänd baklyset" så är det snart ersatt av nästa "släck baklyset".
Så för att fungera måste jag hela tiden leta efter "släck baklyset" och ersätta det med "tänd baklyset"?
Willow
Inlägg: 131
Blev medlem: 23 november 2006, 21:30:44
Ort: Mölndal

Re: Canbus och helljussignal

Inlägg av Willow »

Här är en lösning om man bara vill lyssna på CAN utan att göra ingrepp på kablaget. Har inte använt den själv men det var på gång förut i ett projekt på jobbet:

https://squarell.com/en/products/cancliq/
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Canbus och helljussignal

Inlägg av E Kafeman »

CAN bus enkel info för diy eller köpa färdigt arduino-kit med mjukvara: https://www.seeedstudio.com/blog/2019/1 ... h-arduino/
Om man har tysk bil finns ett antal forum med mycket info om CAN-bus och protokoll och koder. Främst på tyska men bör vara begripligt ändå vad det gäller tekniska ord.
Två forum att starta med: https://www.canhack.de/ https://www.pkw-forum.de/
Färdig lösning på helljus-detektor: http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/e ... ignal.html
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Canbus och helljussignal

Inlägg av lond »

Så här ser mitt DIY-projekt ut:
Bild

Lyssnar på CAN-bussen och har 5 st OC-utgångar som kan styra reläer eller LED:er direkt. Har även möjlighet till att styra utgångarna direkt via ett användarinterface.

/// Marcus
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Canbus och helljussignal

Inlägg av Palle500 »

Tackar för länkar till mängder av matnyttig kunskap.
En grej jag är undrande över är om det finns två CAN-bussar i bilar, en låghastighet och en höghastighetsbuss? Eller är detta ett missförstånd som beror på bussens elektriska egenskaper (som liknar RS-485) med en CAN-H och en CAN-L anslutning?

Edit
Lond använder du ditt interface till att styra släpvagnsuttaget?
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Canbus och helljussignal

Inlägg av lond »

Nej, för att styra extraljusen (2 st LED-ramper framåt och extra backljus) på bilen. Men jag har kopplat på mig på CAN-bussen vid boxen som kontrollerar släpvagnsuttaget.

LED-ramperna är programmerade så att den på taket tänds med fördröjning, för att minska risken för att blända mötande trafik.

/// Marcus
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Canbus och helljussignal

Inlägg av Palle500 »

Tack för förtydligandet lond.
Såg att du redan skrivit vad du styrde i ett tidigare inlägg, behöver nya glasögon :-)
Synd att transportstyrelsen inte kan lagstifta mot EU att i Sverige har vi haft krav på tända baklysen ihop med varselljus sedan 70-talet. Så dagen DRL via EU skall även innefatta tända baklysen. Vi är så mjäkiga mot alla EU regler som vi som enda land verkar älska att följa till punkt och pricka.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Canbus och helljussignal

Inlägg av danei »

Jag undrar om det inte är ändrat en gång till, så att bakljusen ska vara tända igen.

Det kan nog finnas flera bussar. En låghastighetsbuss för lampor, fönsterhissar mm. Och en höghastighetsbus för motorstyrning och annat mer krävande.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Canbus och helljussignal

Inlägg av Glenn »

Jag har också hört/läst att detnumera ska vara tända baklysen även dagtid, fast bara på nya fordon, inte på dom som är godkända med släckta.

Men man borde ju satt ner foten från början när det kommer IDIOTLAGAR i den stilen, i början var det ju till och med otillåtet att ha baklyset på dagtid på dessa bilar, det ändrades snabbt till att det bara inte var ett lagkrav.

Dessutom så har det hela tiden varit så att baklysena måste vara tända om det är dimma, regn, gryning eller skymning, och givetvis när det är mörkt, men folk är ju för korkade för att fatta det och risken att polisen skulle klaga på det är ju obefintlig så..
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Canbus och helljussignal

Inlägg av Johanb »

Det finns ofta flera olika CAN-bussar i ett modernt fordon.
Det brukar finns ett höghastighetsnät (P-bus eller powertrain-bus) som används
mellan kritiska enheter såsom motorstyrenhet, ABS, växellåda, stabilitetssystem,
mellankoppling (typ Haldex eller visco) och liknande.
Utöver det kan det finnas tex I-bus (instrumentbuss) för instrumentmodulen,
lampor, elhissar mm.
Sedan kan det finnas ytterligare bussar för tex infotainment och liknande.
Det händer även att CAN-enheter har lin-bus eller liknande för att kommunicera
med knappar för elhissar, rattknappar och liknande.

Det gäller alltså att välja rätt buss att sniffa på.
De som känner SAAB ser att det är därifrån jag tagit infon :)
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Canbus och helljussignal

Inlägg av Palle500 »

Så här står det på Transportstyrelsen

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... belysning/

Har din bil rätt belysning bak?
Vid färd på väg med ett fordon ska lyktor och strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända. Om föreskrivna varsellyktor används på en bil under dagsljus, behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända. Det innebär att det finns bilar där bakljuset inte tänds samtidigt med varsellyktor. Detta är tillåtet att köra med under dagtid. Men om du kör en sådan bil, måste du försäkra dig om att halvljuset och lyktor baktill och på sidan tänds under följande omständigheter:

mörker
gryning
skymning
när vädret är dåligt (till exempel i regn, dimma, snöfall).
Observera att belysningen kan behöva tändas manuellt.
Skriv svar