Siemens kyl svart display

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Brandhink
Inlägg: 20
Blev medlem: 19 augusti 2019, 21:32:11

Siemens kyl svart display

Inlägg av Brandhink »

Har en 6 år gammal kyl som displayen slocknat på. Även ljudet saknas när man trycker på gradinställning. Ny kretskortspanel kostar en bit över tusenlappen. Tänkte om någon känner igen problemet? Kan det vara en diod eller transistor ev kombo av dessa som gått? Något annat tips?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Siemens kyl svart display

Inlägg av Icecap »

Typfelet är att kondensatorn som används för att sänka 230V till vettig spänning har blivit trött o ska bytas.
Brandhink
Inlägg: 20
Blev medlem: 19 augusti 2019, 21:32:11

Re: Siemens kyl svart display

Inlägg av Brandhink »

Okey då lär det kanske vara andra komponenter som följt me ner för stupet då kanske. Förslag på tillvägagångssätt?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Siemens kyl svart display

Inlägg av Henry »

Faktiskt inte alls, det kan räcka med att bara byta den för jag har för mig det är en konding som skall gå i avbrott och inte kortslutning vid fel och den måste bytas ut till exakt samma typ pga detta. Den kondingen (om det nu är byggt så) ger ström till hela kretskortet och är det avbrott i den så är allt dött.

Börja med att lägga upp lite bilder på kortet så kan vi kanske ge mer tips eller om tex något uppenbart syns.
Brandhink
Inlägg: 20
Blev medlem: 19 augusti 2019, 21:32:11

Re: Siemens kyl svart display

Inlägg av Brandhink »

Notis är ju att kylen fungerar. Lite väl bra bara. Snudd på frys. Men jag ska göra som du säger och skruva loss och fota. Beter sig dessa kondingar som andra att dom börjar bukta och fukta? Jag har mätinstrument för farad liggande
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Siemens kyl svart display

Inlägg av Danny »

Vad har du för modell/E-Nr?
Siemens har gjort mer än en modell
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Siemens kyl svart display

Inlägg av breflabb »

Nej, dom beter sig inte så (sällsynt). Det skall vara så kallad X2 kondning (idiotsäkra)
Däremot så tappar dom kapacitansen. Om du skall mäta den så skall du löda loss den
Brandhink
Inlägg: 20
Blev medlem: 19 augusti 2019, 21:32:11

Re: Siemens kyl svart display

Inlägg av Brandhink »

Danny skrev:Vad har du för modell/E-Nr?
Siemens har gjort mer än en modell


KS38RA01/04

https://www.siemens-home.bsh-group.com/ ... S38RA01/04
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Siemens kyl svart display

Inlägg av Icecap »

Grejen med X2-kondingar är att de är självläkande på ett sätt som skyddar mot brand.

Men det betyder att NÄR det kommer ett fel bränns lite av metallytan bort och med tiden minskas kondensatorns värde. Och då den ofta används som ett motstånd för att göra en enkel o BILLIG lågspänning till elektroniken kommer elektroniken till slut att sakna drivkraft nog.

Ett byte brukar återställa status till fungerande.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Siemens kyl svart display

Inlägg av Glenn »

När jag bytte den kondingen på min kyl (efter tips här, tackar) så noterade jag att den X2-kondingen som satt original var en speciell modell som skulle klara fuktiga miljöer.

Då jag inte ville chansa beställde jag en identisk konding, trots att den kostade nån tjuga mer än en "vanlig" X2.

(Då jag har en till likadan kyl beställde jag dessutom två kondingar då frakten var dyrare än själva komponenten..)
Brandhink
Inlägg: 20
Blev medlem: 19 augusti 2019, 21:32:11

Re: Siemens kyl svart display

Inlägg av Brandhink »

Så kontentan enl er är lossa kortet. Finn konding. Löd loss och mät. Eller byt på en å samma gång till exakt likadan. Följdfråga. Jag behöver kylskåpet funkar den utan kretskort?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Siemens kyl svart display

Inlägg av Glenn »

Det gör det nog inte, men om duplockar isär skåpet så kan du titta på kortet vad du behöver, sätta ihop lite provisoriskt och köra vidare medans du beställer en ny.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Siemens kyl svart display

Inlägg av hcb »

Andra har redan sagt det, men jag påpekar för ordningens skull att det är _absolut nödvändigt_ att använda en X2-kondensator om det är den du byter. Allt annat är (minst) en elsäkerhetsrisk.
Brandhink
Inlägg: 20
Blev medlem: 19 augusti 2019, 21:32:11

Re: Siemens kyl svart display

Inlägg av Brandhink »

hcb skrev:Andra har redan sagt det, men jag påpekar för ordningens skull att det är _absolut nödvändigt_ att använda en X2-kondensator om det är den du byter. Allt annat är (minst) en elsäkerhetsrisk.
Det är uppfattat!
Brandhink
Inlägg: 20
Blev medlem: 19 augusti 2019, 21:32:11

Re: Siemens kyl svart display

Inlägg av Brandhink »

Okey. Hit me guys. Kretskortet sitter såklart inte den där kondingen. Däremot lär den sitta i effektmodulen. Ser en massa kondingar dock ingen jag känner igen som X2. Hjälp sökes!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar