Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några förslag?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
larioso
Inlägg: 283
Blev medlem: 6 december 2019, 10:54:30
Ort: Laholm

Re: Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några försl

Inlägg av larioso »

@Bjaellerud - Vet inte hur aktiva mickar som EMG funkar - de har ju litet batteri också och en liten förstärkare - kanske de är annorlunda och mindre problem av detta slaget. Men allt i pedaler och så är ju för högohmigt, förstärkaringångar osv.

Man som sagt - ju nu helt godtagbart och inget problem - 60 dB under räcker även om det klingar av lite i signalen i spelet. Vanligtvis är det annat med i en mix också.

Men om det går att förbättra ännu mer med rimlig arbetsinsats inte mig emot. Men kan inte se mer skärmning bara fixar det - inte ens alla gitarren som går att komma åt eller önskvärt ur ljudsynpunkt. Det är knäpptyst vad gäller surr i normala fallet - pulserna ok om riktar gitarren "rätt"
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några försl

Inlägg av SM7CZR »

Du har konstaterat att störningarna går att pejla till minimum. Då går det inte att skärma bort, vi är överens.
Störningarna påverkar direkt mickarna. Enda möjligheten är att minska amplituden hos den störande apparaten.
Vilket kan bli svårt när det är korta avstånd.
Lycka till med inspelningarna och tack för diskussionen!
larioso
Inlägg: 283
Blev medlem: 6 december 2019, 10:54:30
Ort: Laholm

Re: Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några försl

Inlägg av larioso »

Tack själv för att ge nya perspektiv.

Köpte en bit mymetal - 15x50 cm som jag trodde starkt på skulle ge någon effekt - men icke.
Att det skulle vara lite annan natur än vanlig RF. Rullat i flera varv som cylinder och kört med lös pickup jag har liggande - ger ingen förbättring när jag stoppar in den, vrider cylindern olika riktningar osv.

Men senaste tester så är det ok om gitarr riktas rätt - så hoppas det håller i sig.
salle
Sprit Sponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 28 oktober 2004, 09:41:45
Ort: Växjö

Re: Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några försl

Inlägg av salle »

Detta är en intressant tråd, min syster har en robotgräsklippare som stör grannens inspelningsstudio, klipparen har sitt bo precis utanför där grannen har sin studioutrustning, och klipparen stör på ett liknande sätt, detta är ju egentligen inget större problem, men det är ju alltid intressant att läsa om ungefär samma fenomen och hur ni kommer att lösa dom, hos syrran så går grannen och drar ut laddaren till klipparen när det är inspelning på gång, men det vore skoj att hitta en lösning (Ber om ursäkt om detta går som trådkapning, men jag frågar inte efter en lösning till mitt problem)
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några försl

Inlägg av adent »

salle: Om det är en hyfsat modern Husqvarna kan man i klipparen ställa in så att slingsignalsgenereringen slås av när klipparen laddas. Det ihop med att grannen får info om vilka tider klipparen är programmerad att köra så vet hen när det är säkert att spela in?
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några försl

Inlägg av Jonyverse »

När jag hade firma byggde vi en gång om en närradiostudio som hade problem med brum. Speciellt när tunnelbanan åkte förbi på andra sidan centrum blev det ett herrans oljud.
Problemet med många ljudbyggen är att folk har nästan ingen koll på jord och brumslingor.
En studio kan fungera som en flera meter stor flervarvig induktionsspole rakt in i mikförstärkaren.
larioso
Inlägg: 283
Blev medlem: 6 december 2019, 10:54:30
Ort: Laholm

Re: Elstängsel pulser går in i elgitarr - har ni några försl

Inlägg av larioso »

Jo, sladdar är en intressant del.

T.ex sladdvindor som man drar ut - om man inte drar ut mer än precis behövs blir resten en fin spole osv.
Så väl avvägda fördelare spelar in.

Fick väl lite "gratis" hjälp av att det var så sunkig spänning här så en dubbelconverter införskaffades för att få perfekt 230 VAC - så allt gick på ett uttag pga det.

Annars kan ju spridning mellan uttag på olika väggar betyda omväg via säkringsskåpet för jorden mellan olika utrustning. Ofta går ju en säkring/fas utmed en vägg och en annan vägg en annan säkring/fas.
Skriv svar