Hjälp att laga Vectrex i Göteborg

paddank
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 juli 2020, 18:18:42

Hjälp att laga Vectrex i Göteborg

Inlägg av paddank »

Hej,

Vet inte om detta är rätt kategori, men jag testar.
Jag har två Vectrex som behöver lite omsorg, har hittat både servicemanual och guider på internet med förslag på åtgärder, men har inte vanan och vågar inte ge mig på det.
Om någon har erfarenhet eller är van att greja med den här typen av elektronik i Göteborgsområdet och har lust och möjlighet att hjälpa mig så hör av er.
Givetvis mot en ersättning som vi kommer överens om.

//Patric
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10664
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Hjälp att laga Vectrex i Göteborg

Inlägg av GeekJoan »

Vad är det för fel?
paddank
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 juli 2020, 18:18:42

Re: Hjälp att laga Vectrex i Göteborg

Inlägg av paddank »

Det ena startar inte, kanske fel på transformator eller strömknapp.
Det andra har den vita pricken men ljudet fungerar, lösningarna som presenteras för den vågar jag mig inte på.
men det är de två felen.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10664
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Hjälp att laga Vectrex i Göteborg

Inlägg av GeekJoan »

Om det är vita "pricken" typ i botten på skärmen så finns det många som fixat, så om du bara hittar någon som har lite vana ska det inte vara något problem.
Den andra kan du testa att mäta på själva strömbrytaren, så vet du om det är den. Har för mig att den är lite speciell, att den bryter strömmen på med än en ledare, men du har ju en annan att referensmäta mot. Dessutom så är det volym i samma ratt som power. Detta problem har jag haft på en av mina maskiner, men det är så länge sen så jag kommer inte ihåg hur jag löste det. Tror jag kopplade förbi själva power funktionen och bara använde den som volymratt.
paddank
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 juli 2020, 18:18:42

Re: Hjälp att laga Vectrex i Göteborg

Inlägg av paddank »

Tack Johan, jag får nog ge mig på det själv verkar det som. Jag borde i alla fall kunna få ihop ett fungerande spel.
Skriv svar