Felsöka / Laga grafikkort i Göteborg

WilliamS
Inlägg: 1
Blev medlem: 3 juni 2020, 10:51:19

Felsöka / Laga grafikkort i Göteborg

Inlägg av WilliamS »

Hej,

Jag har ett grafikkort som det är någon vajsing med. Det lyser upp och fläktar snurrar men det postar inte... svart skärm.
Detta är ett ganska vanligt förekommande problem på grafikkort som gått för varmt.

Jag har felsökt så gott jag kunnat och det kommer tack och lov ström till själva grafikprocessorn, då den blir varm.. annars hade man troligen fått "reballa" den.

Jag har mätt runt lite och är osäker på felet men enligt flera källor online (folk som löst det) så har det handlat om någon VRM som inte reglerar strömmen korrekt (12 V görs om).
Det kan även handla om en brygga med kondensatorer som jag inte lyckas få något värde på när jag mäter resistans.


Det som krävs är alltså lite felsökning och då kanske byta en VRM eller kondensator (270 uF).

Jag är ingen höjdare på vare sig felsökning eller att löda annat än typ kablar. Det mesta här är ju ytmonterat så för någon som kan sånt borde detta inte vara direkt svårt (förutsatt att man har en bra lödstation och vet vad man gör). Vissa komponenter kanske behöver värmas av?


Är det någon i Göteborgsområdet som gör sånt här? Letat överallt efter någon privat eller mindre företag som kan åta sig detta men verkar som att det i Sverige inte finns större företag som sysslar med sånt här... och de som gör det tar flera tusen för en felsökning.

Tack på förhand

//William S