Sökes: Praktikplats i Sundsvalls kommun

argaladei
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 mars 2020, 10:22:12

Sökes: Praktikplats i Sundsvalls kommun

Inlägg av argaladei »

Hej!

Jag har sökt runt litet grann på detta forum i hopp om att hitta vägledning för att hitta en praktikplats hos ett företag med fokus på utveckling och konstruktion av elektroniska produkter och lösningar. Även om jag gärna vill hitta ett företag i Sundsvalls (eller Timrå) kommun, vore det även välkommet att få tips om hur man kan hitta praktikplatser i denna bransch rent generellt.

I korthet ser jag mig själv som en analytisk, problemlösande, och kreativ person som ständigt vill lära mig mer. Matematik är mitt favoritämne, och jag skulle gärna vilja lära mig mer om elektronik och få använda händerna till mer än att skriva och rita. Jag har inte studerat signalbehandling (ännu), men det verkar som ett lovande ämne. Programmering är okej, men jag vill få ut mer av det jag gör än ljuspunkter på en skärm. Att titta på när folk plockar isär diverse apparater på exempelvis YouTube är underhållande, liksom olika DIY/GDS-projekt. Någon gång skulle jag gärna ha tillgång till utrustning för att konstruera egna produkter eller speciella lösningar utifrån kunders behov och önskemål, dock har jag inte för närvarande råd till (eller plats för) ett eget elektroniklabb.
Senast redigerad av argaladei 20 mars 2020, 12:22:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: S: Praktikplats i Sundsvalls kommun

Inlägg av tecno »

Vänligen ändra S: till Sökes:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Sökes: Praktikplats i Sundsvalls kommun

Inlägg av Klas-Kenny »

Vad är bakgrunden till att du söker praktikplats, är det en del av någon utbildning, genom arbetsförmedlingen eller vad?

Kan göra ganska stor skillnad på hur man lämpligen kan gå tillväga och hur stora chanser man har..
argaladei
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 mars 2020, 10:22:12

Re: Sökes: Praktikplats i Sundsvalls kommun

Inlägg av argaladei »

Daglig verksamhet, enligt LSS.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Sökes: Praktikplats i Sundsvalls kommun

Inlägg av Klas-Kenny »

Då skulle jag snarare rekommendera att börja med en utbildning i ämnet, om du på riktigt vill börja arbeta inom elektronikkonstruktion eller liknande på sikt.

Skulle tro att det är väldigt svårt att hitta en plats där du får göra något mer kvalificerat än att möjligen skruva ihop burkar eller liknande i en monteringslina.
argaladei
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 mars 2020, 10:22:12

Re: Sökes: Praktikplats i Sundsvalls kommun

Inlägg av argaladei »

Jag skulle gärna ägna mig åt studier på högskolenivå, men det är tyvärr svårt att genomföra av olika skäl relaterade till min funktionsnedsättning.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Sökes: Praktikplats i Sundsvalls kommun

Inlägg av Hobbyisten »

Spänn inte bågen för högt. Man kan ha mycket roligt på lekmannabasis, och serieproduktion är ju inte särskilt kreativt. Ett elektroniklabb behöver inte vara stort för att vara spännande.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Sökes: Praktikplats i Sundsvalls kommun

Inlägg av E Kafeman »

Arduino är kanske bland de enklare språken att programmera och styra och hantera data till och från hårdvara.
Det är roligt då man snabbt kan se resultat av det man gjort och det är lite Lego över hårdvaran, mycket kan pluggas in som färdiga moduler men det går också anpassa helt egna system.

Programmering av matematiska algoritmer för att få en tvåhjuling att bli självkörande betjänt som kan hämta ett glas vatten i köket och liknande är ambitiöst projekt men fullt möjligt.
Det kräver lite enklare mek-jobb eller kan mekaniken köpas färdigt. Gillar den tydliga instruktionsnivån i denna video:
Det finns en massa andra typer av robotar med fler hjul eller bandvagnar som kan ta sej över dörrtrösklar mm. Förse roboten med en webb-kamera så kan man enkelt hjälpa till och fjärr-styra. https://www.banggood.com/search/arduino ... -kits.html

Programmeringen kan bli precis så enkel eller avancerad som man önskar, allt från klipp&klistra andras kod till att skriva egen lågnivå-kod.
Här kan vara möjlig startnivå för att kunna börja sätta ihop egen hårdvara och börja lära sej programmering: https://www.banggood.com/Geekcreit-UNOR ... rehouse=CN

Skulle man villa gå direkt på avancerad matematik-programmering utan så mycket att lära sej programmerings-strukturer finns nu och troligen under en begränsad tid möjlighet att skaffa sej fullversion av LabView helt gratis för privat bruk. Dvs inte någon begränsad studentversion utan full version: https://ekerry.wordpress.com/2019/11/20 ... rcial-use/
För kommersiellt bruk kostar Labview i fullversion annars omkring 60.000kr så det är en chans som kanske kommer upphöra inom några veckor.
Även Labview har mycket stöd för robotar och liknande via stödet för RPi så det behöver inte alls bara bli ett blinkade "Hello World" på bildskärmen, även om det är där man oftast börjar för de flesta programmerings-miljöer.
Självkörande robot i Labview-version:
Antagligen rätt dyr hårdvara men det finns de som har programmerat självkörande bilar med endast en mobilkamera som data-insamlare så det går göra mycket med hjälp av smart programmering.
Fri programvara för att göra sin egna självstyrande bil med hjälp av en mobiltelefon:

Labview händer det ibland att industrin vill ha hjälp med att programmera. Har man tidigare erfarenhet genom att tränat hemma så har man en del gratis och det är programmerings som lämpar sej för självstudier med mycket gratis-hjälp via forum på nätet. Man kan använda Labview till stora industri-projekt såväl som enklare saker typ termostat-reglering eller allmän hemautomation.

Även C-språk har omfattande support och det mesta går att hitta om man behöver självstudier. Denna typen av programmering är det många som kan, så det är större konkurrens om de jobb och uppdrag som finns samtidigt som det finns fler möjligheter.

Vad av alla möjligheter man ska satsa på är det nog bara var och en själv som kan avgöra. Jag resonerar för egen del så att det man är intresserad av har man lättare för att lära sej och lättare kan bli duktig på det. Då hävdar man sej bäst och har störst chans till jobb eller uppdrag.

Att det måste finnas jobb i Sundsvall, till att börja med så finns det säkert, det är få verksamheter som inte behöver åtminstone en app till mobilen nu för tiden och det finns ju flera större industrier som säkert behöver hjälp med något. I värsta fall får man ringa till dom och tala om att de behöver just dej. Jag har tidigare haft en del jobb mot just skogsprocess-industrin, bl.a. Mohög utanför Sundsvall. De är visserligen konkursade men tror inte jag bidrog till det.
Skulle det inte finnas passande jobb i Sundsvall så finns det på annat håll. Jag har själv nästan inga kunder ens i Europa, de flesta finns i USA och Asien och det är mest via ryktes-spridning dom hittar mej.
Det är bara att se till att börja träna så du blir skicklig på något. Kunder och jobb kommer automatiskt.
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Sökes: Praktikplats i Sundsvalls kommun

Inlägg av BJ »

dock har jag inte för närvarande råd till (eller plats för)
ett eget elektroniklabb.


Det kan jag förstå.
Ett labb behöver inte vara stort. Jag har t.ex.
bland annnat ett spänningsaggregat från Kjell
och company eller något, och ett digitalt 2-
kanals oscilloskop. Det kostade visserligen
några tusen kronor och var i nyskick, men det hade
jag råd med just då. Jag förstår om du inte
har det just nu, men ibland behövs det inte
mycket mer än så. Komponenter kan man
köpa efter hand. Ibland behöver man kunna
titta på upp till (eller fler än) 8 kanaler.
Det kan inte jag med mina grejer.
I så fall skulle jag behöva köpa någon sorts
logik-analysator. Men det jag ville säga
med det här är att man måste inte ha "allt"
till att börja med, utan det går att börja lite
försiktigt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Sökes: Praktikplats i Sundsvalls kommun

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tänkte komma med några råd eller tankar till TS.
Men när jag har läst, kollat, och förstått E Kafemans och BJ inlägg så inser jag att TS "arga la de i" bör komma med en större förklaring om vad han står idag, möjligheter och lite mera om målet.
Vi har alla funktionsvariationer, vi har inte alltid kallat dem så, utan rätt och slätt brister eller begåvningar.
Vi är och förblir olika. Det är en tillgång.
Men TS behöver en Mentor, gärna lokalt, så kan det komma mycket positivt ut av detta rop.
Annars kan man skapa en egen hobbyhörna där vi Sef are kan bidra på olika sätt!
argaladei
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 mars 2020, 10:22:12

Re: Sökes: Praktikplats i Sundsvalls kommun

Inlägg av argaladei »

Tack för alla svar! Jag förväntade mig inte denna uppmärksamhet.

Hobbyisten, jag instämmer i det du säger – och skulle antagligen kunna klara av en hel del med en lödstation och ett labbaggregat.

E Kafeman, tack, jag skall undersöka LabVIEW! Jag förstår av det du skrev att det finns en myriad av möjliga spår att välja inom elektronik, och jag skall se om jag kan hitta någon literatur som ger en överblick.

BJ, tack för tipset.

Lasp, jag förklarar gärna mer om det hjälper, även om jag är försiktig och tveksam till att publicera alltför mycket information om mig själv på ett allmänt forum indexerat av sökmotorer. Jag har ett flertal diagnoser, däribland funktionsvariationer, som tyvärr innebär att jag inte kan yrkesarbeta utan erhåller ersättning från Försäkringskassan. Följande text om daglig verksamhet är kopierat och klistrat från https://sv.wikipedia.org/wiki/Daglig_verksamhet:
Daglig verksamhet är en dagtidssysselsättning för personer som har en utvecklingsstörning, autism, övriga neuropsykatriska funktionshinder eller som fått en betydande och bestående hjärnskada, och på grund av detta inte kan yrkesarbeta.

Daglig verksamhet finns till för att ge personen något intressant och meningsfullt att göra under dagtid. Den dagliga verksamheten ska även bidra till den personliga utvecklingen och främja delaktighet i samhället.
Den personliga utvecklingen handlar för min del om att befinna mig i ett socialt sammanhang, och att inte isolera mig från omvärlden. Min handläggare hos kommunen har fått ett utförligt CV av mig där jag även beskrivit mina styrkor och svagheter i detalj med exempel. Även om de letar efter företag som kan tänkas ta emot mig, har jag även uppmanats att själv leta efter intressanta företag.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Sökes: Praktikplats i Sundsvalls kommun

Inlägg av Krille Krokodil »

Finns kortare YH på distans också där det ingår praktik, ex. denna:

"Utbilda dig till konstruktör inom inbyggda system med fokus på:
VHDL-programmering
FPGA-design med VHDL
Hårdvarunära C-programmering av mikrokontroller
Avancerade HW/SW-system
Skriva tekniska rapporter"

https://www.yhutbildningar.se/skola/ags ... tem-322684
Skriv svar