T: Neurostimulering via elektroder på tungan

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: T: Neurostimulering via elektroder på tungan

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mitt förslag är att alla nya trådar som handlar om olika projekt ska godkännas av en teknisk expertpanel innan de får publiceras.

Ska jag vara grinig, kan jag tycka att det finns somligt här inne som passerar alla gränser; folk tillverkar nätdrivna apparater som ska säljas ... jaja ...
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: T: Neurostimulering via elektroder på tungan

Inlägg av Palle500 »

För mycket länge sedan hade jag en summer (ledningstestare) som ändrade frekvens efter vilken resistans den mätte och porlade om den upptäckte växelspänning.
En kompis upptäckte att han kunde spela med hjälp av min summer fick fram "porlande musik" genom att trycka de sylvassa mätspetsarna på olika punkter i huvudsvålen.
Är detta hårfin placebo v.s homopati eller kanske han upptäckte grunderna till EEG?
Har själv fått muskelavslappnande elterapi av kiropraktor vid ryggvärk och detta fungerade utmärkt.

Sen gäller ju frågan hur man kan bygga en elektronisk H-brygga för att åstadkomma en polaritetsväxlande fyrkantsvåg, med kort stigtid. TSFrågade aldrig om vad vi trodde om den medicinska effekten? Utan han förklarade vad han skulle ha ev lösningsförslag till.
Detta är mer än många TS gör dom ställer en fråga som genererar 100 motfrågor där den vanligaste brukar vara vad syftet är?
Sen när någon tydligt beskriver syftet så blir han sågad jäms med fotknölarna!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: T: Neurostimulering via elektroder på tungan

Inlägg av TomasL »

i alla fall jag, har en avog mot att hjälpa till med projekt som kan potentiellt vara farliga.
Detta är som jag ser det ett sådant.
TS kompis är läkare, javisst, jättebra, men bara för att man har en viss utbildning, så innebär det inte att man har tillräckliga kunskaper.
När det gäller MEDTEC, och liknande, så är jag av åsikten att man skall följa gällande reglementen, i detta fallet förefaller det inte så.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: T: Neurostimulering via elektroder på tungan

Inlägg av arvidb »

HUGGBÄVERN, Palle500 m.fl.: Det är väl inte ovanligt här att "enkla" frågor inte bara besvaras rakt av som de är ställda, utan att det även ges tips om "du är på fel väg", "det där är inte vettigt - gör såhär istället" och så vidare? Och det är en av de bästa sakerna med forumet tycker jag!

Om man vill att trådstartaren ska ha en chans att lyckas med sin produkt så är det en rejäl björntjänst att inte säga något om hur han uttyckte sig i första inlägget - eller ännu värre ge intrycket av att det är okej. Att bestämma sig i förväg för att något funkar och sedan "forska" om det är inte en framkomlig väg inom medicin - man måste vara lite ödmjuk och inse att "sunt förnuft" inte funkar här; vi är helt enkelt för dåliga på att dra slutsatser kring medicinska behandlingar. Det är ju därför det är så himla noga med kontrollerade dubbelblindstudier, peer review och allt vad det heter.

Om TS vill komma någonvart med detta inom den vetenskapliga världen så måste han ändra attityd. Det går inte att bli arg när någon ifrågasätter ens resultat och vill ha vetenskapliga belägg för det man påstår. (Obs att jag inte påstår att tekniken absolut inte kan funka: jag vet sedan tidigare att det pågår forskning kring stimulans av vagusnerven som behandling av hjärntrötthet t.ex. - det är inställningen att tvärsäkert säga att "det här funkar" som är problemet, och att inte heller korrigera sig i efterhand.)

Vad gäller den tekniska biten så har ju vem som helst som vill och kan möjlighet att ta på sig uppdraget att bygga ihop apparaten. Bättre det än att syssla med pajkastning kanske, om man nu vill stötta TS?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: T: Neurostimulering via elektroder på tungan

Inlägg av Nerre »

Ja innan man påbörjar kliniska studier med en produkt så måste den (idag) uppfylla minst artikel 62-81 av MDR (REGULATION 2017/745 on medical devices), annars är studien olaglig. (Visserligen gäller gamla MDD fram till 26 Maj, men eftersom produkten inte lär bli klar innan dess är det ingen mening med att titta på MDD.)

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32017R0745

I artikel 62 står det vilka krav som måste vara uppfyllda för att en klinisk studie ska få påbörjas, bland annat måste de väsentliga kraven i Annex I vara uppfyllda. Och för att kunna uppfylla dessa så måste man ta hänsyn till dem redan i konstruktionsstadiet, annars riskerar man att åka på att göra om hela konstruktionen från början.

Sen är det en annan femma att också designa själva studien, precis som arvidb säger behöver man ställa en grupp behandlade patienter mot en kontrollgrupp, helst dubbelblind (d.v.s. varken patient eller behandlare vet om produkten som används fungerar eller är placebo). Det krävs både klinisk och statistik signifikans, det kan man aldrig få med enbart en patient.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: T: Neurostimulering via elektroder på tungan

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om man vill att trådstartaren ska ha en chans att lyckas med sin produkt så är det en rejäl björntjänst att inte säga något om hur han uttyckte sig i första inlägget - eller ännu värre ge intrycket av att det är okej.
Arvid, dina synpunkter är riktigt bra egentligen. Det har ju hänt förut att trådstartare lämnar väldigt lite information, eller, av oförstånd, tänker sig något ganska hälsofarligt. Det löser man genom att ställa en rad frågor till TS, eller i ETT inlägg berätta att det inte funkar att lägga 230V på strängarna till en elgitarr, t ex.

Men här ser jag en mobb som alla kastar sig över TS med mer eller mindre irrelevant skit. Vad fan har virvlat vatten och annan ormolja med det här att göra?
Och hur många inlägg om "klinisk prövning" finns det?

Jag tror TS är VÄL medveten om begränsningarna vid det här dagset.Det här gruppbeteendet kan vi gärna slippa.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: T: Neurostimulering via elektroder på tungan

Inlägg av ToPNoTCH »

Håller med Bävern till 100%

Det finns folk som tydligen bara MÅSTE skriva i varje tråd.
Det skrivs heller inte i någon "hjälpa anda" utan vissa verka ha någon pervers läggning att framhäva sig genom att visa hur duktiga dom är genom att ha googlat fram diverse regler och skit, sedan får man det att låta som om "jo det där visste ju jag...".

Det blir bara pinsamt och sorgligt att se folk som måste googla fram sin självkänsla.

TS har ju gjort klart att han jobbar med att ta fram medicinsk utrustning. Då får vi väl anta att han har koll på vad som krävs i utveckling respektive godkännande och sälj fasen av dylik utrustning.

Kan vi nu fokusera på att driva den här elektroden och dom som INTE tycker den borde få se världens ljus eller som INTE tror att TS har koll på alla regler kan väl bara strunta i att posta.
mittkonto
Inlägg: 118
Blev medlem: 6 april 2019, 13:09:32

Re: T: Neurostimulering via elektroder på tungan

Inlägg av mittkonto »

Hm.. tråkigt att ingen hann med att fråga TS om några mer studier på området fanns att tillgå, förutom den där boken. Det skulle varit intressant, jaja, vidare till duckduck.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: T: Neurostimulering via elektroder på tungan

Inlägg av Nerre »

ToPNoTCH skrev: Det skrivs heller inte i någon "hjälpa anda" utan vissa verka ha någon pervers läggning att framhäva sig genom att visa hur duktiga dom är genom att ha googlat fram diverse regler och skit,
Antar att du syftar på mig där. Nu har jag inte googlat fram regler, jag har jobbat just med godkännanden av medicintekniska produkter på ett sätt eller annat i 20 års tid. Jag har troligen sett alla misstag som går att göra, det är därför jag reagerar när nån beskriver nåt som i mina ögon är illegal eller åtminstone kraftigt oetisk forskning, och en enorm okunskap om hur man utvärderar funktionen hos en medicinteknisk produkt.

Och innan nån häver ur sig "varför hjälper du inte TS med konkreta råd" så är det helt enkelt så att jag inte får göra det för Läkemedelsverket (eftersom jag jobbar med detta finns risken att jag i framtiden kommer bli involverad i godkännandet av just denna produkt, och våra opartiskhetskrav säger att jag då inte får ha "konsultat" utvecklingen av produkten). Det är därför jag bara kan tala om vilka regler som gäller, inte hur man ska bära sig åt för att följa dem.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: T: Neurostimulering via elektroder på tungan

Inlägg av mrfrenzy »

ToPNoTCH skrev: TS har ju gjort klart att han jobbar med att ta fram medicinsk utrustning. Då får vi väl anta att han har koll på vad som krävs i utveckling respektive godkännande och sälj fasen av dylik utrustning.
TS har gjort väldigt tydligt i sina inlägg att han INTE har någon aning om vad som krävs för att ta fram och testa medicinsk utrustning och behandling, påstår man motsatsen har man inte läst hans inlägg ordentligt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: T: Neurostimulering via elektroder på tungan

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Och som Administratör borde det väl vara väldigt klart och inte hänga med lynchmobben. Kanske tom komma med lite förslag?! :vissla:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: T: Neurostimulering via elektroder på tungan

Inlägg av mrfrenzy »

Mitt förslag är att följa lagar och standarder när man håller på med medicin, lämpliga standarder har nämnts ovan.

Som administratör, medmänniska och vetenskapsman har jag absolut inget till övers för kvacksalvare.

Om det hade varit lagligt så står jag först i kön för att lyncha alla som håller på med homeopati och andra otestade behandlingar.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: T: Neurostimulering via elektroder på tungan

Inlägg av arvidb »

HUGGBÄVERN: Du tycker inte att det bör ställas extra höga krav på etik och ansvar när det gäller medicinska behandlingar? Ger man sig in i den branchen är det ens ansvar att ha koll och göra rätt, och det handlar snarare om civilkurage att säga ifrån! (Kalla det en rättfärdig elektronisk lynchmobb om du vill. :))

Det är inte den som hävdar att han kan bota sjukdomar utan evidens som är den svaga här, utan de som är sjuka och eventuellt blir lurade. Helt rätt att som admin/moderator peka ut såna knasigheter.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: T: Neurostimulering via elektroder på tungan

Inlägg av newbadboy »

Till TS, ledsen men tråden är fuckad. Exakt detta har hänt både mig och många andra. De varnar dig ang Emc etc vilket är helt rätt. Men sen börjar tjaten tills man får en kraftig hjärnblödning och lägger ner.

Sorgligt.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: T: Neurostimulering via elektroder på tungan

Inlägg av arvidb »

Om man visar att man tar till sig det som sägs (eller redan vet) så slutar säkert tjatet. Mycket av grejen med att informera om EMC, eller det som har tagits upp i denna tråd, handlar ju om att hindra besvär eller skada på andra. Ignorerar man det så är det kanske helt rätt att tråden (och förhoppningsvis ens projekt?) "havererar"? Det är väl rimligt att inte hjälpa till förrän projektstartaren visar att hen är mogen att faktiskt driva projektet? Varför skulle det vara okej för just TS (eller dig, om nu din tråd havererade av liknande anledning) att bedriva sitt projekt på bekostnad av andra? Är inte det en väldigt märklig inställning?

Jag, liksom säkert många andra här, har mitt liv att tacka för evidensbaserad medicin. Och har man inte fått livet räddat av den så kan man säkert tacka den för att man slipper leva i ganska stor misär. Jag fattar inte varför man då inte vill försvara den utan snarare verkar tycka att det är okej med 1600-talsstuket när "kloka gummor/gubbar" var det som fanns att ta till. Hur kommer det sig egentligen? Är det inte väldigt... oklokt, eller vad man ska kalla det? Urbota dumt? Kontraproduktivt? Jag fattar verkligen inte, så förklara gärna...
Låst