Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Adapterhylsa 1/4 tum till 4 mm
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=18&t=96796
Sida 1 av 2

Författare:  SeniorLemuren [ 21.52 2019-11-09 ]
Inläggsrubrik:  Adapterhylsa 1/4 tum till 4 mm

Fick min kinafräs häromdagen. Den har endast en kona för 1/4 tums fräs. Jag behöver alltså en eller ett par adapterhylsor med ytterdiametern 1/4 tum och innerdiametern 4 mm längd är inte kritisk, säg ca 18 mm. Skåran kan jag såga upp själv. Någon som kan hjäpa mig?

Författare:  SeniorLemuren [ 17.12 2019-11-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Adapterhylsa 1/4 tum till 4 mm

Det verkar inte vara någon som kan fixa till en sådan hylsa. Jag kommer att skicka efter sådana här från ebay, men behöver en att testköra med lite snabbt. Är det någon som vet vart jag kan köpa en hylsa i Sverige?

Författare:  Magnus_K [ 18.28 2019-11-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Adapterhylsa 1/4 tum till 4 mm

Hej Senioren!

Om du skickar över en enkel ritning så ska jag fixa det åt dig. Förstår inte om den ska ha fasning eller inte.
Jag kan köra upp några stycken.
Betalning får du lösa genom att mata valfritt vilt djur.

Författare:  SeniorLemuren [ 23.30 2019-11-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Adapterhylsa 1/4 tum till 4 mm

Kanon. Det skall bara vara en rak hylsa 1/4 tum ( 6.35 mm ) utvändigt och 4 mm invändigt 20 mm lång. Jag slitsar upp den själv med ett metallsågblad.

Edit: Kom på att det är lättare att sätta en kapskiva i Dremeln.

När det gäller måtttoleransen så är det ju bra om yttertmåttet inte är större än 1/4 tum och innerdiametern inte är mindre än 4 mm eftersom frässkaftet skall passa. Det gör alltså ingenting om hylsan är några hundradelar mindre i ytterdiameter och några hundradelar större i hålet.
Bilaga:
adapterhylsa 6.35 x 4 x 20 mm.JPG

Författare:  Magnus_K [ 00.08 2019-11-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Adapterhylsa 1/4 tum till 4 mm

Ah, såpass enkel.
PMa över din adress så ska jag se till att du har dom innan helgen!

Författare:  Magnus_K [ 12.57 2019-11-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Adapterhylsa 1/4 tum till 4 mm

Det blir tyvärr inte det beskedet jag hade hoppats på.
Har gjort 3 försök nu men kan inte få hålet centrerat. Tror något hände med dockan förra gången jag tappade en bit :(
Det börjar märkas att svarven tagit lite stryk...

Ledsen att jag fick upp förhoppningarna men får nog kasta in handduken.

Bilaga:
20191113_125140.jpg

Författare:  hummel [ 21.18 2019-11-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Adapterhylsa 1/4 tum till 4 mm

stål, aluminium? Jag kan handgöra ett par åt dig.

Författare:  SeniorLemuren [ 02.31 2019-11-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Adapterhylsa 1/4 tum till 4 mm

Vanligt automatstål el likn.

Författare:  SeniorLemuren [ 02.38 2019-11-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Adapterhylsa 1/4 tum till 4 mm

På den tiden jag hade en svarv så gjorde jag några hylsor från 8 mm ner till 6 mm. Jag svarvade först ytterdiametern och sedan borrade jag ett centrumhål med en dubborr. Borrade sedan upp hålet med en vanlig 6 mm borr. 6 mm hålet blev ju inte exakt 6 mm men eftersom hylsan sedan skulle slistsas upp så fungerade det utmärkt.

Författare:  Magnus_K [ 07.27 2019-11-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Adapterhylsa 1/4 tum till 4 mm

Så gjorde jag nu med men mest troligt gör jag fel, och det är inget fel på svarven.
Borret går inte rakt dessa 20 mm.
Den hylsan jag till slut hann med att lägga på lådan körde jag med centrumborr + 3,9 borr samt 10mm djupt från båda håll. För att sen avsluta med en 4mm genomgående brotschning.

Hade jag bara gjort så från början så hade det nog löst sig.

Författare:  säter [ 07.49 2019-11-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Adapterhylsa 1/4 tum till 4 mm

Vilket material körde du i?

Författare:  Magnus_K [ 08.25 2019-11-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Adapterhylsa 1/4 tum till 4 mm

Automatstål eller annat ganska lättbearbetat stål.

Författare:  SeniorLemuren [ 09.42 2019-11-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Adapterhylsa 1/4 tum till 4 mm

Ok. Problemet är kanske att borren inte var perfekt slipad. Billiga eller slitna borr kan gå mer på ena skäret än det andra. Kör man med ett nytt borr av bra kvalite så skall det gå spikrakt.

Författare:  Magnus_K [ 09.48 2019-11-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Adapterhylsa 1/4 tum till 4 mm

Tänkte på det också men det var ett helt nytt Dormer.
Kommer ta och kika över maskinen lite.

Författare:  SeniorLemuren [ 12.49 2019-11-16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Adapterhylsa 1/4 tum till 4 mm

Hylsan testad i fräsen. Fräste en 8 mm djup skåra i Corian. Bredden på skåran blev 4.00 mm, (så bra jag kunde mäta).Knackade ner en 4 mm tjock plexiglasbit i skåran. Passade som hand i handske. Så hylsan är klart godkänd. Stort tack till Magnus_K! :tumupp:

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/