Adapterhylsa 1/4 tum till 4 mm

SeniorLemuren
Inlägg: 6819
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Adapterhylsa 1/4 tum till 4 mm

Inlägg av SeniorLemuren »

Fick min kinafräs häromdagen. Den har endast en kona för 1/4 tums fräs. Jag behöver alltså en eller ett par adapterhylsor med ytterdiametern 1/4 tum och innerdiametern 4 mm längd är inte kritisk, säg ca 18 mm. Skåran kan jag såga upp själv. Någon som kan hjäpa mig?
SeniorLemuren
Inlägg: 6819
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Adapterhylsa 1/4 tum till 4 mm

Inlägg av SeniorLemuren »

Det verkar inte vara någon som kan fixa till en sådan hylsa. Jag kommer att skicka efter sådana här från ebay, men behöver en att testköra med lite snabbt. Är det någon som vet vart jag kan köpa en hylsa i Sverige?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5803
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Adapterhylsa 1/4 tum till 4 mm

Inlägg av Magnus_K »

Hej Senioren!

Om du skickar över en enkel ritning så ska jag fixa det åt dig. Förstår inte om den ska ha fasning eller inte.
Jag kan köra upp några stycken.
Betalning får du lösa genom att mata valfritt vilt djur.
SeniorLemuren
Inlägg: 6819
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Adapterhylsa 1/4 tum till 4 mm

Inlägg av SeniorLemuren »

Kanon. Det skall bara vara en rak hylsa 1/4 tum ( 6.35 mm ) utvändigt och 4 mm invändigt 20 mm lång. Jag slitsar upp den själv med ett metallsågblad.

Edit: Kom på att det är lättare att sätta en kapskiva i Dremeln.

När det gäller måtttoleransen så är det ju bra om yttertmåttet inte är större än 1/4 tum och innerdiametern inte är mindre än 4 mm eftersom frässkaftet skall passa. Det gör alltså ingenting om hylsan är några hundradelar mindre i ytterdiameter och några hundradelar större i hålet.
adapterhylsa 6.35 x 4 x 20 mm.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5803
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Adapterhylsa 1/4 tum till 4 mm

Inlägg av Magnus_K »

Ah, såpass enkel.
PMa över din adress så ska jag se till att du har dom innan helgen!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5803
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Adapterhylsa 1/4 tum till 4 mm

Inlägg av Magnus_K »

Det blir tyvärr inte det beskedet jag hade hoppats på.
Har gjort 3 försök nu men kan inte få hålet centrerat. Tror något hände med dockan förra gången jag tappade en bit :(
Det börjar märkas att svarven tagit lite stryk...

Ledsen att jag fick upp förhoppningarna men får nog kasta in handduken.
20191113_125140.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hummel
Inlägg: 1671
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Adapterhylsa 1/4 tum till 4 mm

Inlägg av hummel »

stål, aluminium? Jag kan handgöra ett par åt dig.
SeniorLemuren
Inlägg: 6819
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Adapterhylsa 1/4 tum till 4 mm

Inlägg av SeniorLemuren »

Vanligt automatstål el likn.
SeniorLemuren
Inlägg: 6819
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Adapterhylsa 1/4 tum till 4 mm

Inlägg av SeniorLemuren »

På den tiden jag hade en svarv så gjorde jag några hylsor från 8 mm ner till 6 mm. Jag svarvade först ytterdiametern och sedan borrade jag ett centrumhål med en dubborr. Borrade sedan upp hålet med en vanlig 6 mm borr. 6 mm hålet blev ju inte exakt 6 mm men eftersom hylsan sedan skulle slistsas upp så fungerade det utmärkt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5803
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Adapterhylsa 1/4 tum till 4 mm

Inlägg av Magnus_K »

Så gjorde jag nu med men mest troligt gör jag fel, och det är inget fel på svarven.
Borret går inte rakt dessa 20 mm.
Den hylsan jag till slut hann med att lägga på lådan körde jag med centrumborr + 3,9 borr samt 10mm djupt från båda håll. För att sen avsluta med en 4mm genomgående brotschning.

Hade jag bara gjort så från början så hade det nog löst sig.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 21465
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Adapterhylsa 1/4 tum till 4 mm

Inlägg av säter »

Vilket material körde du i?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5803
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Adapterhylsa 1/4 tum till 4 mm

Inlägg av Magnus_K »

Automatstål eller annat ganska lättbearbetat stål.
SeniorLemuren
Inlägg: 6819
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Adapterhylsa 1/4 tum till 4 mm

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok. Problemet är kanske att borren inte var perfekt slipad. Billiga eller slitna borr kan gå mer på ena skäret än det andra. Kör man med ett nytt borr av bra kvalite så skall det gå spikrakt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5803
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Adapterhylsa 1/4 tum till 4 mm

Inlägg av Magnus_K »

Tänkte på det också men det var ett helt nytt Dormer.
Kommer ta och kika över maskinen lite.
SeniorLemuren
Inlägg: 6819
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Adapterhylsa 1/4 tum till 4 mm

Inlägg av SeniorLemuren »

Hylsan testad i fräsen. Fräste en 8 mm djup skåra i Corian. Bredden på skåran blev 4.00 mm, (så bra jag kunde mäta).Knackade ner en 4 mm tjock plexiglasbit i skåran. Passade som hand i handske. Så hylsan är klart godkänd. Stort tack till Magnus_K! :tumupp:
Skriv svar