Felsöka/byta bga krets

Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32546
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Felsöka/byta bga krets

Inlägg av säter »

Ok, då klarnade det lite.
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Felsöka/byta bga krets

Inlägg av Maalobs »

Jesper08 skrev:Formulerade mig lite dåligt! Provkörde med gamla flänsen, fick på den lite dåligt. Hade tänkt en fläns plus fläkt! Men frågan är hur jag ska göra då, vill helst inte ha en bordsfläkt på tv bänken Bild om det inte är bra med en usb fläkt...
Aha, ja då är det ingen ko på isen. :)

Bordsfläkt är ju inte optimalt, men han ville inte mecka igen och valde en redneck-lösning istället:
1559677419534.jpg
:rofl

Jag sa till honom att datormoddar-marknaden har allt som behövs för att lösa det här, och föreslog att skaffa en tyst Noctua-fläkt och en fläkt-kontroller som vi monterar på distanser från chassit med gummipackningar mellan, och tar 12VDC från en power rail som stängs av i standby, vilket är enkelt att hitta eftersom service-manualen har komplett kretsschema.

Kul i alla fall att det funkade, dock, jag vill inte pissa på din parad men jag måste påpeka att det är rätt stor risk att ditt NAND-chip lever på sista sucken.
Det finns en log man kan ta ut från service-menyn men den har inte linux-systemets dmesg, så det enda sättet att få reda på NAND-diskens status är att lyssna av TXD-SERVICE när TVn strömsätts.
Om du åtminstone kollar upp det så kan du göra ett välgrundat beslut om du vill strunta i det eller köpa ett bättre begagnat ersättningschip från Aliexpress.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Felsöka/byta bga krets

Inlägg av Maalobs »

Jag vill bara dubbelkolla en sak; jag sladdade förbi hos Aleksander på MobilTeleAkuten efter jobbet idag och snackade lite, han nämnde att när han gjorde din reflow så såg han inga skruvhål i systemkortet för att fästa kylfläns, motsvarande det som fanns på systemkortet som han gjorde reflow på åt mig:
Bild

Kan du kolla om du har de hålen?
Skriv svar