Kostnadkoll för tillverkning av delar till studio-bord

Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Kostnadkoll för tillverkning av delar till studio-bord

Inlägg av Magnus_K »

Kan någon göra det för 500:- ska du SJÄLVKLART ta det istället.
Jag förstår precis din situation och den resterande 22mm-skivan kan du få ha innestående :wink:

Gör så här:
Gör klart hur den slutgiltiga designen ska se ut. Hör av dig till mig om inga andra intressenter hört av sig, så ska vi komma överens om något.
Jag är aldrig ute efter att tjäna pengar på EF-are, men just nu är tid värt väldigt mycket och jag hoppas på att helst inte gå back.

Jag finns i alla fall här OM du behöver! Inga som helst sura miner så länge du löser uppgiften :D
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Kostnadkoll för tillverkning av delar till studio-bord

Inlägg av Skogen »

Sry skrev:Låt mig skissa på ritningen så att jag vet att allting fungerar den gör gången. Tänkt lite fel förut som sagt och i och med att jag vill skona bordet (ifall man i framtiden vill byta vinkel) så har jag inte gjort någon workaround utan istället fortsatt tänka att de ska fästas som nuvarande lösning.
Om du vill ev vill byta vinkel är det väl bättre att göra dom justerbara från början.
Sedan om olika material håller eller inte, vilken belastning ska dom tåla?
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Kostnadkoll för tillverkning av delar till studio-bord

Inlägg av Sry »

Tack för allt stöd och alla förslag och självklart erbjudanden. Uppskattas!

Ja men har ska se till att få klart denna Design, förstår det är "jättetrist" eller vad man ska kalla det när man hör någon som ska genomföra någonting men som har några väsentliga delar kvar och någonstans därefter ska man vara en del men inget schema finns osv. Så Sry för det men jag hoppas kunna göra saken lätt för dig Eller den som tar uppdraget men jag uppskattar verkligen att du kan tänka dig ställa upp trots tidsbrist. Jag kan lova att jag vet hur det känns och har jag möjlighet hoppas jag kunna ge en liten bonus som tack men just nu ser det mörkt ut men jag har en liten förhoppning!


Justerbara vore ju faktiskt otroligt grymt men idag vet jag inte alls hur det skulle gå till eller vad som vore en bra fungerande lösning men har du något exempel på någon annan design jag skulle kunna låna och inspireras ifrån så lyssnar jag gärna!
Har självklart ingenting emot en en enkel lösning som att man har någonting rörligt där fram och typ lyfter där bak och skjuter in en trekantig sak för att höja upp den mm men vet inte hur det skulle gå till faktiskt (framförallt inte biten där fram).
Vikten skulle jag säga behöver tåla 5 kg x 4, gärna 5 kg x 5 för att vara helt säker även när tyngre rack prylar hamnar där i. Däremot trycker som ju bara neråt och inte åt sidan osv så tror inte det blir något problem sålänge ingenting hamnar riktigt snett osv.


Inser jag först borde skapar en projekt tråd om detta och sedan gått vidare till köp av tjänst med en egen väldigt specifik tråd som hänvisade dig osv...aja alla gör misstag även om jag troligen gör flest. ;)
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Kostnadkoll för tillverkning av delar till studio-bord

Inlägg av LeCanard »

Är just 22mm tjocklek ett kritiskt mått? Jag har material (stavlimmat, inte MDF) som ligger på 27-28-nånting.
Kanske duger för att prova med.

LeCanard
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Kostnadkoll för tillverkning av delar till studio-bord

Inlägg av prototypen »

Jag hänger inte med hur det ska fungera.
Är det bordskivan som ska in i spåret och på kanten ska det sitta 19 tums enheter lite vinklat?
Då låser grejorna fast det i bordskivan och det kan inte hoppa ur?

Om jag då fattat detta rätt, en 7 mm plywood och 3 fyrkantlister, två gör spåret en för att skruva 19 tummarna i.
Det här blir starkare än 8 mm MDF
Om det ska skruvas i kanten på MDF så spricker det 10 gånger av 9.

Protte
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Kostnadkoll för tillverkning av delar till studio-bord

Inlägg av Sry »

Tack för svaren!

Inte kunnat jobba vidare med detta då jag har fått en infekterad skada och varit lite hängig men hoppas få en stund till det nu i dagarna, börjat äta antibiotika och så, vården tyckte dessutom att såret var exemplariskt behandlat för att vara behandlat av någon som inte ha någon vård expertis så det ska nog gå bra.

Spåret är för bordsskivan helt korrekt, sedan ska alltså en rackskena skruvas fast i den vinkel som går uppåt på biten, detta är alltså en L formad metalbit med hål i "längs ena dimensionens sida", i denna skena så skruvas sedan 19" prylarna fast.

Jag hade först tänkt den skulle fungera utan att skriva fast men insett att vissa prylar är för tunga för att kunna ligga slätt vinklat i en så stor vinkel, den tippar liksom upp någon mm eller två.
Vilket inte är ett stort problem men det ser mindre snyggt ut och dessutom så misstänker jag det kan repa prylarna vilket inte förstör någon funktion men vissa saker är nya och dyra och jag försöker hålla dem i fint skick helt enkelt.

Måste absolut inte vara mdf, jag har själv ifrågasatt det men fått höra det ska vara riktigt starkt men vad jag läst så ska det kunna spricka lätt när man borrar i det som du säger.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Kostnadkoll för tillverkning av delar till studio-bord

Inlägg av Rohan »

MDF har en stor fördel över andra trämaterial och det är att det är formstabilt och eventuell krympning är liten och lika i alla riktningar.

Vad gäller hållfasthet och möbler är det ofta ett skitmaterial. Men rätt design och konstruktion och ett lager fanér så blir det i alla fall snyggt.

Som vanligt gäller att man måste förstå materialet man ska jobba med för att det ska bli bra.
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Kostnadkoll för tillverkning av delar till studio-bord

Inlägg av Sry »

Jag förstår.

Ett lager fanér tror jag skulle kunna ordnas på bitarna (de jag för tillfället använder har faktiskt det i ek(?) på ena sidan och papper på andra sidan) men ska man bygga något annorlunda så blir det såklart ett nytt projekt men fixar man det innan bitarna sågas till så går det väl lösa.

Måste dock tänka till en sväng kring material och även konstruktion. Skulle gärna hittat något liknande projekt med möjlighet att låna lite idéer till inspiration men det är svårare än man tror, framförallt när det som är tillgängligt bara är halvt dåligt upplösta bilder på slutresultatet. Jag tror dock jag kommer lista ut detta när jag har tillräckligt med tid och energi för det. Hade jag kunnat bygga en enkel prototyp för att testa och kontrollmäta så hade det nog tillochmed kunnat kännas som den slutgiltiga designen istället för "skiss på hur detta kanske kan lösas bra".
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Kostnadkoll för tillverkning av delar till studio-bord

Inlägg av cjonash »

Här kan du kanske hitta lite inspiration: https://www.studiodesk.net

Dels finns mycket bilder, även på detaljer, och de har rätt många olika sorters bord. Dessutom har de monteringsinstruktioner både som pdf-filer och videofilmer, där ser man mycket detaljer också.

Jag var i en liknande situation som dig, men tröttnade på att både försöka själv (jag gjorde ett försök) och att försöka få till en ritning för att låta någon annan göra det. Så det slutade med att jag köpte ett färdigt bord från just den leverantören, efter att ha kollat runt på olika hemsidor under en längre tid. Har inte hunnit bygga ihop det än, men förhoppningsvis sker det under den här veckan.
Skriv svar