Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

T: Svarvning och fräsning av spjällaxel
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=18&t=95438

Författare:  GuruX [ 11.56 2019-06-25 ]
Inläggsrubrik:  T: Svarvning och fräsning av spjällaxel

Jag håller på och bygger lite på en gammal folkabuss. Det går att läsa om mitt projekt lite här och var på nätet, bland annat här på elektronikforumet. I korta ordalag så är det en gammal folkamotor fortfarande, men konverterad till modern insprutning med hjälp av en Speeduino. Det är en ECU, baserad på en Arduino.

https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =3&t=92035
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=43490

Nu behöver jag lite hjälp med att svarva och fräsa till en spjällaxel. Den behövs så att att jag kan sätta en gasspjällssensor på gasspjället. Råkar man hitta material i rätt tjocklek, så kan man kanske till och med klara det hela utan att svarva. Det är ingen stor sak, axeln är 145 mm lång.

En bild finns bifogad till inlägget. Vill man kan så kan vrida och vända på den i Fusion via denna länk. https://a360.co/2DDvjfe

Betalning utgår givetvis.

Författare:  X-IL [ 12.22 2019-06-25 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarvning och fräsning av spjällaxel

Då jag är svag för folkabussar (har en 66:a i garaget som inte rullat sen jag köpte den för 13 år sen, och har haft tre Baywindows) så blir jag sugen på att hjälpa till. Vad tänker du dig för material? Jag kan kolla på CAD:en och se över mina materialtillgångar, om jag kommer ihåg.

Författare:  svanted [ 12.55 2019-06-25 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarvning och fräsning av spjällaxel

nu gick jag igång när jag läste insprutning och arduino....
månne om man skulle konvertera frugans gamla mustang...

men speeduino verkar bara finnas för 4 cyl,
och mussen har 8 :(
waste spark?

Författare:  GuruX [ 13.30 2019-06-25 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarvning och fräsning av spjällaxel

Kul med intresse för bussen! :)

@X-IL
Najs! Jag tänker mig att det duger med "vanligt" stål. Gasspjällhuset är i aluminium, så det är inte käka upp axeln. Det är inga stora krafter direkt på axeln. Jag postar en bild här nedan på gasspjällhus och plenum. Axeln sitter då i det lilla "tornet" du ser på bilden.

@svanted
Visst är det lätt att gå igång på sådana här grejer! Speeduinon, klara som du skriver, bara fyra cylindrar i dagsläget. Men det finns en del V8-motorer som snurrar på Speeduino. Det blir med wasted spark och batch injection då. Två cylindrar paras helt enkelt ihop och man sprutar bensin och kör tändstift en gång mot stängd insugsventil, varje motorcykel.
Jag kommer att köra min motor på detta sätt, trots att den bara har fyra cylindrar. Det beror helt enkelt på att jag inte har någon kamaxelgivare.

Det pågår lite utveckling kring att köra Speeduino på en Teensy istället för Arduino. Om jag minns rätt så öppnar det för åtta cylindrar sekventiellt. Kolla Speeduinoforumet för detta.

Författare:  X-IL [ 13.44 2019-06-25 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarvning och fräsning av spjällaxel

Jag ska kolla vad jag har för material och storlekar, gissar att man vill ha nån hundradels passning på axeln för att slippa läckage?

Författare:  hummel [ 13.50 2019-06-25 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarvning och fräsning av spjällaxel

Har du en ritning med mått? Axeldiameter?
Jag kan ordna en sådan åt dig.

Författare:  GuruX [ 19.09 2019-06-25 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarvning och fräsning av spjällaxel

@X-IL
Kanon! Jag har mätt upp och ritat upp efter originalaxeln med digitalt skjutmått. Det mäter hundradelar, men handmätning brukar ju kunna bli lite sådär. Det är diametern som är mest kritisk, jag vill ju inte att det ska dra in tjuvluft.

@hummel
Så bra! Nu är ni två som kan hjälpa mig. Uppskattas! När jag kommer hem igen så ska jag försöka få fram en 2D-ritning med måtten utsatta.

Författare:  X-IL [ 19.10 2019-06-25 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarvning och fräsning av spjällaxel

Ikväll blev det inget, jag kollar senare i veckan

Författare:  Glenn [ 07.05 2019-06-26 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarvning och fräsning av spjällaxel

GuruX skrev:
@X-IL
Kanon! Jag har mätt upp och ritat upp efter originalaxeln med digitalt skjutmått. Det mäter hundradelar, men handmätning brukar ju kunna bli lite sådär. Det är diametern som är mest kritisk, jag vill ju inte att det ska dra in tjuvluft.


Det VISAR hundradelar menar du ? troligen mäts inte hundradelar.

Jag skulle nog använt en mikrometer för det där.

Författare:  säter [ 07.11 2019-06-26 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarvning och fräsning av spjällaxel

Med lite tur ligger axeln på jämnt mått, och man kan utgå ifrån en centerless.

Författare:  petercab [ 07.56 2019-06-26 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarvning och fräsning av spjällaxel

Lagren i spjällhuset borde tala om måttet annars. :)

Författare:  GuruX [ 12.09 2019-06-26 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarvning och fräsning av spjällaxel

@Glenn
Toleransen på skjutmåttet är +- 0,02 mm. En mikrometer hade helt klart varit bäst, men jag har inte tillgång till en på ett enkelt sätt. Jag tror att toleransen med skjutmåttet blir fullt tillräcklig.

@säter
Japp, det hade varit ett sätt, om det nu hade suttit lager i spjällhuset. Det är grejer från slutet av 70-talet det här. Tillförlitlighet hos bilar var ju något sämre på den tiden. Här är det metall mot metall med lite fett mellan, som gäller.

@alla
Jag har kastat ihop en ritning. Det här är inte min starkaste sida. Jag tror att alla mått som behövs är med. Den är inte riktigt ingenjörsstandard, men jag tror att den ska vara användbar ändå. Det är bara att hojta om något fattas. Är man slängd i Fusion 360, eller något annat CAD-program, så går det att ladda ned CAD-filer av olika slag med hjälp av länken i första inlägget.

Författare:  säter [ 12.15 2019-06-26 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarvning och fräsning av spjällaxel

Ø7.92mm, jag skulle prova om en Ø8mm axel går i.

Det går ju att sticka o-ringspår i axeln för tätning.
Så är det gjort på "spjällaxeln" i min dieselpump.

Författare:  GuruX [ 12.40 2019-06-26 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarvning och fräsning av spjällaxel

Bra poäng! Jag ska se om jag kan få tag på en bit 8 mm-stål och testa rörelsen. Men axeln är ganska konsistent 7.92 mm i diameter. Det var ett mått som inte diffade särskilt mycket.
Om inte annat så kan jag mäta upp genomföringen på spjällhuset.

Lite tjuvluft på detta ställe är egentligen inget större problem, eftersom att jag måste mappa ECU:n ändå.

Författare:  petercab [ 13.10 2019-06-26 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarvning och fräsning av spjällaxel

Har du ett 8mm stort borr, testa med änden av det isf.

Författare:  hawkan [ 13.35 2019-06-26 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarvning och fräsning av spjällaxel

5/16 tum? = 7.94 mm
0.08 mm är rätt mycket med så små dimensioner.

Författare:  säter [ 13.38 2019-06-26 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarvning och fräsning av spjällaxel

På en Tysk motor?

Prova med en pinnfräs eller gängtapp istället.
Borrar kan vara lite små i skaftet.

Författare:  JimmyAndersson [ 14.40 2019-06-26 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarvning och fräsning av spjällaxel

Nä den lär vara metrisk.

(Jag hade liknande funderingar på en gänga nyss. Det var svårt att mäta och jag tyckte inte den såg ”metrisk” ut. Men så kom jag på att delen var japansk, så jag testade en M6 och det var rätt. :) )

Författare:  GuruX [ 10.24 2019-06-29 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarvning och fräsning av spjällaxel

Åter igen, tack till alla som läser tråden och delar med sig av sin erfarenhet!

Jag började mäta mina borr. De som är av lite högre kvalitet håller precis samma mått som spjällaxeln, 7,92 mm i diameter. Någon form av standard?
Ett borr av lite lägre kvalitet hade måttet 7,96 mm, det gick fint i spjällhuset. Jag mätte även genomföringen i spjällhuset och den ligger i runda slängar på 8,06 mm.

Det är ju lite viktigt att diametern på axeln inte varierar alltför mycket. Har man ett ämne som är 8 mm så borde det fungera bra, förutsatt att ämnet inte varierar i mått. I sådant fall ska jag göra om ritningen lite, anpassat för ett ämne på 8 mm.

Författare:  Glenn [ 07.05 2019-07-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarvning och fräsning av spjällaxel

Är du säker på att skjutmåttet visar rätt då ? det kanske är 8mm men visar 7.9x ?

Mina kinesiska digitala skjutmått visar fel speciellt på mindre mått, har du däremot ett mitutoyo eller liknande så är det mer tillförlitligt.

Författare:  GuruX [ 07.30 2019-07-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarvning och fräsning av spjällaxel

^
Det är ett Mitutoyo, så jag känner mig hyfsat säker på att det mäter bra. Jag har iofs inte jämfört det, men jag tror nog att det ska stämma. Provmätningslappen som kom med skjutmåttet, såg bra ut.

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/