Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 15.19 2019-12-14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: 10.08 2019-07-27 

Blev medlem: 14.59 2013-04-28
Inlägg: 24
Ort: Enköping
tecno, naj men jag spelade in lite videos innan semestern på "retrofitten" för några amerikanska vänner. Finns här: https://www.youtube.com/watch?v=X4_HX4QxiYA

säter. Osäker. Jag har endast använt 52mm dia tidigare.
Lägst varvtal skulle jag säga är 4000 för att fortfarande ha lite vridmoment men det är inte fantastiskt då så det blir lätta pass. Max skaftdiameter är 13mm med er25 hylsa.
Om de tål lite varvtal går nog köra rätt stora planfräsar om man verkligen vill. Blir att köra hög matningshastighet då, maskin ska klara 45m/min nu efter motorbytet så det bör räcka till!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.38 2019-07-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 24167
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Klart intressant maskin, bra att veta att du finns i närheten :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.02 2019-07-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 17985
Ort: Säter
Hur får du plåten rak om du kör med vakuumbord?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.33 2019-07-27 

Blev medlem: 14.59 2013-04-28
Inlägg: 24
Ort: Enköping
Hur får man plåten platt UTAN vakuum ? :)

Bordet (och mdfen som ligger ovanpå) är planat i relation till spindeln. Normalt övertalar vakuumet skivan enkelt men är det tjockare gods och plåten är märkbart skrev lägger man den konkav (och ev ställer sig ovanpå) så får vakuumet tag i den. Det blir ett ohyggligt tryck per cm2 med stora skivor då det blir relativt tätt i bordet. Har även hänt att jag kört utan MDFn just pga mindre läckage och då högre tryck.

Jag använder lamellpump och inte sidkanalsfläkt som annars är populärt.

tecno, var det inte du som retrofitta en morbidelli vid något tillfälle ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.43 2019-07-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 24167
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Nej jag har inte gjort något sådant, bara min Combimill fräs och Blomkvist svarv https://www.youtube.com/user/bsjoelund


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.54 2019-07-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.56 2004-05-08
Inlägg: 3606
Ort: Stockholm
ack1 skrev:
Hur får man plåten platt UTAN vakuum ? :)

säter kanske menar att skivan knappast stannar i sitt plana tillstånd när man sedan släpper på vakuumet igen? Man kan alltså inte fräsa en plan yta på det sättet?

Cool maskin för övrigt (och coola pumpar :) )!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.57 2019-07-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 24167
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Rätt uppfattat arvidb det är nog vad säter frågar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.58 2019-07-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 17985
Ort: Säter
Det var exakt så jag menade.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.07 2019-07-27 

Blev medlem: 14.59 2013-04-28
Inlägg: 24
Ort: Enköping
Aha! Det är klart svårare det. Om man har höga toleranskrav på att en 2x2m alubit ska förbi plan efter man fräst bort hälften av materialet kan det bli tufft. Kanske avspänningsglödga ? och ev plana lätt på nytt efteråt?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.09 2019-07-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 24167
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Man löser detta enklast med en plangjuten aluskiva i överdimension.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.11 2019-07-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 17985
Ort: Säter
Restspänningar är en sak, men plåten lär knappast vara plan från början heller. :humm:

TS får nog inkomma med toleranser för planheten.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.18 2019-07-27 

Blev medlem: 14.59 2013-04-28
Inlägg: 24
Ort: Enköping
Låter vettigt, förmodligen är det gjutalu jag alltid kört vid tjockare gods(kunden har försett material vid dessa tillfällen) då jag egentligen aldrig märkt av några spänningar utan saker förblivit relativt platta. Dock är allt relativt så mitt platt kanske inte är någon annans platt. Inte så jag har en monster CMM och kunnat mäta :)

Är det noga planar man bägge sidor så vet man iaf att den ligger platt i förhållande till maskin.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.26 2019-07-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 17985
Ort: Säter
Jag minns att vi körde i gjuten aluminium på jobbet en gång i tiden.
Den var hyggligt spänningsfri och fräst på båda sidor, om jag minns rätt.
Alcoa Alca Plus, tror jag den hette.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.10 2019-07-27 

Blev medlem: 13.39 2009-07-02
Inlägg: 1127
Ort: Mitt i Småland
Enda chansen att få plana bitar med skevt utgångsmaterial som jag ser det är att använda magnetbord (för fräsning) med några fasta och resterande i höjdled rörliga polförlängare. Ingen billig lösning dock och kräver givetvis magnetiskt material


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010