T: Behöver hjälp attpressa i / ur lager Stockholm med omnejd

cetex
Inlägg: 160
Blev medlem: 5 september 2010, 06:49:54
Ort: Stockholm/Sumpan

T: Behöver hjälp attpressa i / ur lager Stockholm med omnejd

Inlägg av cetex »

Hej!

Inför båtsäsongen så skulle jag behöva hjälp att pressa ur och i några lagerbanor i backslaget, framförallt lagerbanorna i dreven då jag tror att jag klantade mig när jag gjorde dessa förra våren och drog i ett av de lagrena snett.
Bor i Stockholm så någon i detta "närområdet" önskas primärt (inom en timme eller så), men över påskhelgen 18e till 22a så kan jag åka längre..

Ingående axel:
24cm lång
30mm diam där lagrena sitter
lagrena är SKF 30206 j2/q, ytterdiameter på inre lagerbana: 45mm

Utgående axel:
21cm lång
30mm diam där lagrena sitter
lagrena är SKF 31306 j2/q, ytterdiameter på inre lagerbana: 52mm, här är det trångt så jag tror att en lagerdelare eller avdragare med smala klor krävs..
På utgående axel, innanför ovanstående lager sitter det även två lagerbanor som växlarna / dreven snurrar på:
INA IR30x35x20.5mm, ytterdiameter 35mm. (hittade inte dessa från SKF)

Dreven (2st) på utgående axel:
Inuti dreven sitter det HK3520, 35mm innerdiameter, 42mm ytterdiameter, 20mm bredd.
Dessa försökte jag dra i med gängstång förra våren, det gick ju men jag tror att jag klantade mig och deformerade backdrevets lager en aning då jag fått ett rassel..

Jag hade gärna köpt en egen hydraulpress och lite passbitar själv men dom är tyvärr rätt stora och jag bor i en lägenhet. Det är en sista utväg men känns synd att eventuellt behöva slänga efter en enda användning..

Nerifrån: backväxel, ingående axel, utgående axel.
Backväxeln tänker jag inte röra.
dsc_0045_1.jpg
Jag har lagt en beställning på en lagerdelare för att försöka dra av lagrena på utgående, borde komma inom någon dag men risken är att den kommer efter påskhelgen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cetex
Inlägg: 160
Blev medlem: 5 september 2010, 06:49:54
Ort: Stockholm/Sumpan

Re: T: Behöver hjälp attpressa i / ur lager Stockholm med om

Inlägg av cetex »

Lagerdelaren kom innan helgen, allt isärplockat, det enda som återstår är att pressa ur lagrena ur dreven och i med nya vilket är det jag behöver mest hjälp med. Lagerbanor + bärlagrena på axlarna kan jag lösa själv om jag måste.

Åker gärna "en bit" (nån/några timmar) om nån kan hjälpa, sjösättningen om 2v hänger på att få detta löst på något sätt. :)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: T: Behöver hjälp attpressa i / ur lager Stockholm med om

Inlägg av Magnus_K »

Jag har en manuell press du gärna får låna på plats men har inte riktigt hunnit läsa ikapp än exakt hur det ser ut som ska pressas i/ur. Tänkte på om Jag har passande pressbitar hemma.

Det är nog 1h körning norrut från Sumpan hem till mig.
cetex
Inlägg: 160
Blev medlem: 5 september 2010, 06:49:54
Ort: Stockholm/Sumpan

Re: T: Behöver hjälp attpressa i / ur lager Stockholm med om

Inlägg av cetex »

Tack för erbjudandet.

Behövs en rörstump lite drygt 30mm innerdiameter, 10-15cm lång för att pressa på lagrena på axlarna och nånting knappt 42mm ytterdiameter för att pressa i lagrena i dreven.

Kommer gärna förbi och ser om vi får till det.

Funkar det imorrn?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: T: Behöver hjälp attpressa i / ur lager Stockholm med om

Inlägg av säter »

Du kanske har möjlighet att tillverka pressverktygen själv?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: T: Behöver hjälp attpressa i / ur lager Stockholm med om

Inlägg av Magnus_K »

Ja det där löser vi säkert.
Pm:at över kontaktuppgifter så kan vi ta resten över telefon.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: T: Behöver hjälp attpressa i / ur lager Stockholm med om

Inlägg av Magnus_K »

Hur gick det cetex? Har ni fått ihop det och blötlagt båten?
cetex
Inlägg: 160
Blev medlem: 5 september 2010, 06:49:54
Ort: Stockholm/Sumpan

Re: T: Behöver hjälp attpressa i / ur lager Stockholm med om

Inlägg av cetex »

Hej!

Har tänkt att vi ska skicka upp lite bilder här sen vi var hos dig men har inte hunnit ännu, sjukt mycket att göra med båtfix samt jobb (och ett litet kvällsjobb), men bilder står kvar på vår todo.

Det sitter ihop och allt känns rätt i alla fall, backslaget återmonterades i båten några dagar efter vi varit hos dig och båten åkte i sjön i lördags (en vecka sent p.g.a strul hos varvet).

Växlingen och gången känns ok, det märks att propellern blev bättre balanserad efter vi lämnade in den, men motorn går en aning ojämnt så jag kan inte säga att det är 100% löst ännu då den visst misständer på en cylinder, misstänker att den tjuvsuger luft nånstans vilket inte är så konstigt då vi plockat isär bränslematningen.

Till slutet av maj ska vi försöka byta ut bränsleledningar samt grovfilter / vattenavskiljare, eventuellt även lämna in injektorerna på kontroll, sen bör det vara dags för riktig testkörning och slutrapport. :)

Tack så mycket för hjälpen, det gick så sjukt enkelt att få ihop allt med rätt verktyg. :)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: T: Behöver hjälp attpressa i / ur lager Stockholm med om

Inlägg av Magnus_K »

Hoppas att det löser sig då! :tumupp:
Det var trevligt att råkas och bara att hojta till om det är något annat.
Skriv svar