(blir ej av)T: Gravera med laser

Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

(blir ej av)T: Gravera med laser

Inlägg av anders_bzn »

Kan någon gravera i toppen på denna? Det lär vara bambu i träbiten. Träbiten går troligtvis inte att lossa utan att sabba den/något.
DSC_0923.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av anders_bzn 17 april 2019, 13:34:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: T: Gravera med laser

Inlägg av papabear »

Ja, tekniskt ska det inte vara några problem.
Men, jag har inte testat bambu, och jag kommer inte på på rak arm om jag har nån bit ligger. Kan ju vara bra att ha en skrotbit att testa inställningar på. Dock har ju IKEA div billiga matlådelock man kan köpa för test. Men man får ha i åtanke att det är naturmaterial, så det är inte 100% säkert att två olika bitar reagerar exakt lika på lasern. Ådring och hårdhet påverkar ju.
Sen bor jag (eller du) lite off, men det finns ju postlotteriet.
Att pricka rätt är ju också nåt att fundera på, men där har jag iaf lite erfarenhet med att gravera på runda pepparkakor, så det bör inte vara nåt större problem :) .
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: T: Gravera med laser

Inlägg av LaRdA »

När jag har graverat bambu så har problemet varit att materialet är ihoplimmat av massa små bitar, och då alla små bitar är lite olika så varierar gravyrens utseende/djup beroende "träets" hårdhet och åldring.
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: T: Gravera med laser

Inlägg av Retroperra »

Vi är flera här som kan köra den i laser.
Jag finns i Sundsvall.

Precis som flera säger så är limmat trä lurigt bl.a för limfogen är hårdare än träet. Så det kommer att bli lite ojämnt.

Jag skulle - eftersom man har en enda bit - köra lite svagt och sedan köra två ggr om gravyren blir för svag. Så har jag gjort när jag märkt videokameror och objektiv.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: T: Gravera med laser

Inlägg av anders_bzn »

Detta blir det inget av. Tack för visat intresse.
Skriv svar