T: Aduino programmering

Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: T: Aduino programmering

Inlägg av Glattnos »

sodjan skrev:> 42,75 var inget val utan ett exempel
OK, då ändrar jag mig till att det var ett kolossalt dåligt exempel... :-)
Jag tror att dom flesta, även du, förstår att jag använde 42,75 i exemplet för att visa att det funkar även med udda tal, inte för att det var ett "lämpligt tal" just i detta fallet :) I detta fall borde ju 30 vara lämpligt, även det är udda.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: T: Aduino programmering

Inlägg av ToPNoTCH »

Möjligt att jag inte hänger med här, men om maskinen är manuell , inte har mekanisk återkoppling (optisk skala) och ej heller DRO, hur vet man då vad man pysslar med ?

Svarvar man på känn ?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: T: Aduino programmering

Inlägg av tecno »

Det är en Blomqvist CNC3000 utan fungerande styrdator dvs en sådan som jag har.
Användarvisningsbild
Hedning
Inlägg: 425
Blev medlem: 27 november 2011, 15:19:00
Ort: Linköping

Re: T: Aduino programmering

Inlägg av Hedning »

Klart det ska vara Arduino!
Ett halvdussin gammeldags CMOS-kretsar för några tior är ju "fett uncoolt".
Dividera med decimaltal t.ex. 1,000 - 9,999 kostar sex logikkretsar.
Dividera med heltal 1 - 255 kostar två MC14516. Räknarna kan seriekopplas
för att få 10,00 - 99,99 t.ex. [(1,000 - 9,999) x (1 - 255)]
Input från DIP-switchar t.ex. för justering av delningstal.
Detektera upp/ned (framåt/bakåt) separat med några vippor och styr
riktning på stegmotordrivaren direkt. Resetta räknarkedjan vid riktningsändring.
Kan bli lite digital "backlash" om logiken inte tar hänsyn till mellanlägen på
räknarna.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: T: Aduino programmering

Inlägg av ToPNoTCH »

tecno skrev:Det är en Blomqvist CNC3000 utan fungerande styrdator dvs en sådan som jag har.
Jag antog att det var något åt det hållet.

Men att ersätta styrdatorn med ett manuellt don utan skala medför ju att man inte vet hur man svarvar.
Då måste det väl rimligen vara bättre att fixa en manuell skala och säkerställa att pulsgenereringen matchar denna ?

Eller ja det bästa är ju det du redan föreslagit (PC styrning)..

Jag kan förstå att Wiklis inte vill lägga mer resurser på något som skall säljas, men en metallsvarv utan skala/återkoppling blir väl svårsåld :humm:
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: T: Aduino programmering

Inlägg av wiklis »

När jag höll på och testade drivarna så hade jag en encoder som gav ett måttligt antal pulser (360 tror jag att det var)
Drog den ett varv så noga jag kunde och konstaterade att jag fick ut ca 5 /1000 mm längdförflyttning per puls, både i X och Z.
Det betyder att vill jag flytta 1 mm ska jag skicka in 200 pulser (ungefär, det vart inget exakt resultat).
Lagom är väl... 4mm / varv på Z ratten och hälften på X skulle jag väl tro.
Så det gäller att dela 3000 med 800 (4 x 200) för Z och 3000 med 400 för X
Sen behövs det lite justermån också...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: T: Aduino programmering

Inlägg av tecno »

ToPNoTCH skrev:
tecno skrev:Det är en Blomqvist CNC3000 utan fungerande styrdator dvs en sådan som jag har.
Jag antog att det var något åt det hållet.

Men att ersätta styrdatorn med ett manuellt don utan skala medför ju att man inte vet hur man svarvar.
Då måste det väl rimligen vara bättre att fixa en manuell skala och säkerställa att pulsgenereringen matchar denna ?

Eller ja det bästa är ju det du redan föreslagit (PC styrning)..

Jag kan förstå att Wiklis inte vill lägga mer resurser på något som skall säljas, men en metallsvarv utan skala/återkoppling blir väl svårsåld :humm:
Tja, konstigt då att min svarv har fungerat utan återkoppling under alla dessa år och gör det fortfarande.

Hävdar fortfarande att det enklaste blir att rigga upp en PC för att sälja svarven.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: T: Aduino programmering

Inlägg av ToPNoTCH »

Med återkoppling menar jag:

"Något som talar om för svarvaren hur mycket denne flyttat sitt verktyg"

Klart du inte har problem som har styrsystem kopplat.

Förslag:
Om man skall in på encoder lösningen borde man inte passa på att lägga till en enklare display som talar om med metriska mått hur mycket man flyttat (man får ju koll på pulser man skickat så det borde vara enkelt att få med).
Kanske med knapp för nollning.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: T: Aduino programmering

Inlägg av Glattnos »

Jag håller med ToPNoTCH i det att man ju vill ha någon form av skala eller liknande. Svarvar man ett skär, mäter och ser att det ska bort 0,55mm till, då är det ju behändigt att det går att flytta den sträckan utan att behöva gissa. Jag har använt uppåt 20 olika fräsar och svarvar, alla har haft någon form av återkoppling som t.ex. antingen streck på vevarna eller siffror på skärm eller display.

Om jag förstår detta rätt så hade wiklis tänkt ha ett separat reglage/knapp för riktningen till drivaren. Personligen så hade jag nog sett till att uC/arduino sköter både steg och riktnings-signaler i synk med veven/encodern med lagom skalning. Om man bara vill ändra skalningen och inte bryr sig om att hålla det i synk och styr riktning-signal från en annan källa, då måste det ju vara enklare att skaffa encoders som ligger närmare rätt värde än att blanda in en uC alls.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: T: Aduino programmering

Inlägg av tecno »

Mitt styrsystem är dumt dvs gen ger kommando att flytta si och så mycket men om den gör detta rätt vet man bara med att rätt pulser dvs dessa pulsers rätta längd som drivarna kräver. Med PC och ett styrprogram typ Mach eller LCNC blir det relativt enkelt.

Envist hävdar jag fortfarande att gå PC vägen är både enklaste och billigaste, behövs bara en pport på datorn så löser man det hela.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: T: Aduino programmering

Inlägg av wiklis »

Satte ihop bäverns schema i helgen, funkar klockrent.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: T: Aduino programmering

Inlägg av wiklis »

Schemat i den här tråden
"Söker enkelt sätt att läsa av en encoder"
Skriv svar