T: Tillverka enkelt kretskort - 357mm x 289mm

Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

T: Tillverka enkelt kretskort - 357mm x 289mm

Inlägg av Henke_83 »

Tänkte höra lite priskoll om någon har möjlighet att hjälpa mig med att tillverka enkelt kretskort med måtten 357 x 289.
Ritning kan jag ordna. Detta är mest en koll för prisindikation.

Jag tror det är enkelt iaf..
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: T: Tillverka enkelt kretskort - 357mm x 289mm

Inlägg av Janson1 »

Man betalar oftast efter storlek och ditt kort är stort... Enkelt, är det enlagerskort eller få lödställen? Har du gerberfiler på det?
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: T: Tillverka enkelt kretskort - 357mm x 289mm

Inlägg av Henke_83 »

Det är ensidigt och få komponenter men långa slingor. Ska användas för att sprida värme till en 3d printer på en heatbed.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18227
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: T: Tillverka enkelt kretskort - 357mm x 289mm

Inlägg av 4kTRB »

Använd veroboard med långa kopparbanor som du kortsluter i ändarna i zickzack-mönster.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: T: Tillverka enkelt kretskort - 357mm x 289mm

Inlägg av Henke_83 »

Ok, inte så mycket napp här heller. Har ju förstått att de flesta gör saker till sig själva och mindre intresserade av småarbeten, de får man göra själv.
Tänkte mest slippa för att få hjälp men det slutar nog med att jag gör mitt eget kort.

Är det någon som vet var man kan köpa lite större kpparlaminat eller vad det heter med Aluminium på baksidan istället för FR4 som verkar vara väldigt vanligt. Det största med ALU jag hittat är en A4 och det är lite för litet.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: T: Tillverka enkelt kretskort - 357mm x 289mm

Inlägg av Zkronk »

Anledningen är antagligen för att man med hobbymaskiner inte kan konkurrera prismässigt med kineserna som har proffsprylar.
Ska man ta ut en någorlunda timpenning (med svenska mått mätt) plus material så blir det dyrare än att beställa från Kina.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: T: Tillverka enkelt kretskort - 357mm x 289mm

Inlägg av Henke_83 »

Jo, men just nu är jag trött på att behöva köpa saker från KINA. Visst att de har proffsprylar och det är billigt, men det är ju varken lika konkurrensfördelar och sedan kanske man borde börja tänka lite mer på miljön också. Har tidigare handlat mycket från KINA men inser att det är ju inte alla gånger det är bra.

Jag gillar när det är gjort i närheten av eller i Sverige.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14117
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: T: Tillverka enkelt kretskort - 357mm x 289mm

Inlägg av swesysmgr »

Henke_83 skrev:Ok, inte så mycket napp här heller. Har ju förstått att de flesta gör saker till sig själva och mindre intresserade av småarbeten, de får man göra själv.
Tänkte mest slippa för att få hjälp men det slutar nog med att jag gör mitt eget kort.

Är det någon som vet var man kan köpa lite större kpparlaminat eller vad det heter med Aluminium på baksidan istället för FR4 som verkar vara väldigt vanligt. Det största med ALU jag hittat är en A4 och det är lite för litet.
Cogra kan tillverka kort av Thermalclad (Aluminium) enligt dina mått men det kommer att kosta.

https://www.cogra.se/produkter/
https://www.bergquistcompany.com/therma ... s/base.htm

Själva fabriken ligger ett par mil norr om Göteborg, de är alltså inte bara mellanhänder utan tillverkningen sker i Sverige.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: T: Tillverka enkelt kretskort - 357mm x 289mm

Inlägg av Krille Krokodil »

En av våra leverantörer i Hbg jobbar mycket med värmeelement för industrimaskiner, de har bl a denna produkten:

"Ramaflex silikoningjutna värmeelement tillverkas i vissa standardformat samt helt enligt kundspecifikationer i former utan begränsningar. De kan lätt anpassas i format och figur till kundens speciella ändamål. Den höga arbetstemperaturen (+250°C) och dess motståndskraft mot lösningsmedel och kemikalier medger montering i alla typer av atmosfär.

Dimension: 10x15 mm(min) – 900x3000 mm(max)
Tjocklek: 1,5 mm
Vikt: 2,2kg/m2
Arb. temp: 250°C max kontinuerlig drift
Resistans: Max. 9Ω/cm2
Spänning: Max 480V
Ström: Max 30 A"

http://www.sv-ab.se/wp-content/uploads/ ... e-flex.pdf
Skriv svar