T: 3D printa ett XY-bord?

Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: T: 3D printa ett XY-bord?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Nu har jag funderat! Om man skall ha en yta på 400 x 400 mm för just fotografering med en lätt kamera.
Då kanske man skall se vad det finns för färdiga lösningar som kan modifieras.
Bärighet för en Laser eller kamera, som inte skall bearbeta material, måste ju betraktas som lätt.
Så TS fundera igen på vad som verkligen behövs.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: T: 3D printa ett XY-bord?

Inlägg av tecno »

Är nog så att vi i korpen inte kan vara med och konkurrera mot etablerade printare så är det bara, tror inte någon vill lägga ner tiden som behövs och inte få någon rimlig vettig ersättning för arbetet ifråga.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: T: 3D printa ett XY-bord?

Inlägg av Bonehead »

Alla automatiska priser på 3Dhubs räknas dock med 20% infill och 2 perimeters. Med 100% infill blir det såklart helt andra siffror på notan.
Mitt sätt att se det på är att man kan inte ta något bra timpris på enskilda skrivare utan det gäller att ha många och låta dom tugga igenom jobben, samtidigt som man köper in större mängder plast billigt.

Så ja, enstaka jobb med enstaka skrivare kan vara ganska ovärt.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: T: 3D printa ett XY-bord?

Inlägg av MattisLind »

Lasp skrev:Så här står det inne i textfilen, hoppas att det kan hjälpa:
# Print Settings

Printer: CubePro DUO
Rafts: No
Supports: No
Resolution: 200um
Infill: 100%
Märkligt. I vilken fil läser du det? Jag tittar i README.TXT och hittar detta:
# Print Settings

Printer: Prusa I3
Rafts: Doesn't Matter
Supports: Yes
Resolution: 0.3
Infill: 30
Jag har försökt och hitta lite XY-bord på Ebay och Aliexpress och liknande. Men priserna är ganska höga på de jag sett. Därav intresset för för att 3D printa ett när jag såg att någon gjort ett på thingverse.

Jag ska kolla med 3Dhubs få se vad de hittar.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: T: 3D printa ett XY-bord?

Inlägg av anders_bzn »

Detta är vad vi vill man göra automatiskt. Detta är ett snabbt test, fotograferat med ett EL-NIKKOR 50mm/f2.8 @f4 med en justerbar mellanring och adapter till CS gänga. Monterad på en lite äldre AXIS 5mp kamera. Belyst underifrån med ett ledljusbord. För de som undrar så är det en bit källkod till VMS 4.1, på varje ark är det några hundra sidor.

EL-NIKKOR används på förstoringsapparater för kopiering på papper. Nu är de också ganska poppis som macroobjektiv.

Spontant tror jag man vill till dubbla upplösningen. Jag hade lite för svajigt stativ (en bra Manfrotto magisk arm) när jag plåtade, bruset i sensorn och bildinställningar är inte optimerade. Gjorde ett försök med min Nikon systemkamera med samma uppsättning optik men det misslyckades fatalt eftersom kameran aldrig slutade att gunga och jag fick rörelseoskärpa. Måste skaffa en trådutlösare.

Jag undrar om inte en systemkamera kanske inte gör jobbet bäst? Jag ska lägga lite mer tid på det fototekniska "snart".

Mattis: Jag har passade stegmotorer om du vill ha, 6ohms motorlindning.
5mp-fishie.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: T: 3D printa ett XY-bord?

Inlägg av Skogen »

Vet inte om jag fattat fel, men varför flytta kameran?
Vore väl enklare att flytta microfichen i x/y-led på samma sätt som görs i en microficheläsare?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: T: 3D printa ett XY-bord?

Inlägg av tecno »

Sätten är många att flå en katt på :wink:
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: T: 3D printa ett XY-bord?

Inlägg av MattisLind »

Jag har funderat lite mer på det här. Ett XY-bord är ju på sätt och vis en 3D printer med trasig Z-axel. Kanske vore det smartare att anpassa en 3D printer och hänga kameran där extrudern sitter? Så har man ju en 3D printer när man vill ha det. (verkar ju vara en kul sak. Man har aldrig för många saker , eller?)

Vad man flyttar på är väl en smaksak. Spelar ingen roll för mig. Vad som blir enklast och fungerar bäst säger jag... I en 3D printer jag såg flyttades sig bordet i en riktning medan extrudern flyttade sig i två andra riktningar.

Apropå systemkamera så använde Jörg Hoppe en sådan för att fotografera av mikrofiche-kort. Men han slet ut den. Relativt snabbt faktiskt. Slutaren la av har jag för mig.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: T: 3D printa ett XY-bord?

Inlägg av Skogen »

Smaksak? Det har väl med vikten att göra, man flyttar det som är lättast.
Vad väger ett microfiche jämfört med en kamera?
Men du gör som du vill. :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: T: 3D printa ett XY-bord?

Inlägg av tecno »

Åter till belysning, hur tänker du dig lösa detta på en 3D skrivare = resultatet blir ett litet arbetsområde men om det duger så varför inte.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: T: 3D printa ett XY-bord?

Inlägg av Skogen »

Eller varför inte helt enkelt köpa en beggad microficheläsare och hänga dit en kamera istället för objektivet som sitter där.
Styra den befintliga fiche-släden med stegmotorer. Belysning finns redan.
Billigare och enklare blir det nog inte.
Men det verkar inte vara målet.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: T: 3D printa ett XY-bord?

Inlägg av MattisLind »

Tittat på det faktiskt.

Belysningen är en kraftig halogenlampa på 50-100W som går igenom en lins som sprider ut ljuset. Ljuset går genom fichen och träffar sedan en spegel som reflekterar fram till en halvgenomskinlig plastskiva. Problemet som jag ser det är befintlig lins inte är lämplig för ändamålet. Jag vill i princip inte förstora överhuvudtaget. Att driva fichesläden kräver någon form av kulskruv eller liknande. Har inte helt övergivit tanken på att återanvända delar av ficheläsaren. Men vill inte bygga in sig i ett hörn med krångel bara för att utgå från en relativt skranglig befintlig konstruktion.

Sedan är ju det där med att köpa en begagnad ficheläsare. Inte lätta att få tag på nuförtiden. De flesta är nog utskrotade. Jag hittade en men den hade trasig lins (och var en ganska enkel och skranglig konstruktion)
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: T: 3D printa ett XY-bord?

Inlägg av MattisLind »

tecno skrev:Åter till belysning, hur tänker du dig lösa detta på en 3D skrivare = resultatet blir ett litet arbetsområde men om det duger så varför inte.
Fichen är kanske 15 x 10 cm. Det finns A4 storlek LED light pads för 15 USD. Arbetsarean på en 3D skrivare är 20 x 30 cm så det borde kunna fungera.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: T: 3D printa ett XY-bord?

Inlägg av tecno »

OK, fick för mig att du skulle ha större arbetsområde. Då är ju det mesta löst bara att tuta och köra på samt välja *rätt* kamera till jobbet som skall utföras.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: T: 3D printa ett XY-bord?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ja 150 x 100 är ju något mindre än de 1000 x 1000 som var i öppningstråden.
Kolla på släktforskningssajter, det är många som skippar fiche nu när det mesta är tillf
gängligt via nätet.
Skriv svar