Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 08.52 2019-12-07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: 08.59 2018-06-25 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 22990
Ort: Norr om Sthlm
Nu är bilen godkänd UA.

När han tittade på frambromsarna noterade han att oket var fuktigt, vilket oroade honnom och då måste dom göra ett "högtryckstest", alltså att en besiktningskille trycker hårt på bromsen medans den andra tittar om det läcker. Detta har jag faktiskt aldrig varit med om innan, men jag har ju haft torra ok :)

Men jag förklarade att jag precis tagit loss oken och satt dit dom och kanske inte hade torkat helt torrt, då blev han lugn.

Mitt lyse som jag måttat in med ögonmått bara (var ju tvungen att demontera hela mackapären för att laga) visade sej vara perfekt inställt hehe.

MEN... när jag skulle köra ut bilen startade den inte, man hörde solenoiden i startmotorn slå men motorn snurrade inte. Jag bad besiktningskillen knacka på startmotorn emdans jag försökte igen, gick inte, han kopplade även in starthjälp, samma resultat.

Det var snälla killar så dom puttade igång bilen så jag kunde köra hem i alla fall.

Så nu har jag en bil som är besiktigad till och med juni 2020, men som jag inte vågar köra med pga startmotorn.

Dock har jag googlat och läst på och insett att amerikanska startmotorer är modulära och har en standardiserad solenoid som sitter enkelt fastskruvad, dessutom är det lätt att köpa kol och dom är lättbytta, så vi får väl se när jag plockat loss den vad som är felet.

En ny startmotor kostar f.ö 1600:- i sverige, 400:- i USA, med inköp+core+frakt+tull+moms+ockeravgift blir det ca en tusenlapp, inte så farligt.. men det klart att det är trevligare om man kan fixa den utan att byta.

Att hitta en begagnad i sverige verkar däremot vara omöjligt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.36 2018-06-25 

Blev medlem: 14.59 2006-02-27
Inlägg: 4527
Ort: Tranås (Jönköping)
Vad fick dig att köpa en fiero?
Låter som en otrevlig fråga, men är rent nyfiket ställd. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.50 2018-06-25 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.09 2011-07-01
Inlägg: 9381
Ort: Helsingborg
Det finns säkert många själ! https://www.youtube.com/watch?v=dY7FJET0VI0
Men jag gillar att man tar vara på grejor. Så lycka till på färden säger Lasp


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.04 2018-06-25 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 22990
Ort: Norr om Sthlm
FormerMazda skrev:
Vad fick dig att köpa en fiero?
Låter som en otrevlig fråga, men är rent nyfiket ställd. :)



Jag fick den ju gratis, annars hade jag nog aldrig skaffat den :)

Storyn är att min pappa köpte denna bilen i nån form av 50-årskris eller nåt, jag vet inte varför, han har alltid varit ointresserad av sportigare bilar, men plötsligt köpte han denna bara sådär.

Sen körde han med den en sommar, lessnade och ställde den i garage, sen flyttade han till hus och ställde den på gräsmattan i 7 år, sen byggde han garage och ställde den där i tre år, nu skulle han flytta till lägenhet och hade ingen plats för dne, plus att den stått i typ 12 år, blivit ful i lacken, alla däcken var torrrspruckna och den hade körförbud, så han tänkte helt enkelt lämna kvar den till husets nya ägare (som gärna ville ha den), jag tyckte ju att "Neeej!" jag älskar ju roliga bilar och frågade om jag fick köpa den, varvid han sa att jag får den om jag flyttar den, därav uppropet på div forum, inkl detta. (Sen ändrade han sej i efterhand och sa att jag istället fick den som tack för att jag hjälpte honom att flytta, men det hade jag förstås gjort oavsett, samt att han fick förvara sitt släp och husbil på vår tomt..)

Men det är rent allmänt en ganska intressant bil, det är först och främst en mittmotorbil och det i sej gör den ju intressant, sen så har den ju en ganska intressant konstruktion med nån slags burliknande chassi och glasfiberkaross på det, och sen är det ju faktiskt en bil som inte skäms för sej på bana heller. ..eller på kurvig landsväg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.08 2018-06-25 

Blev medlem: 14.59 2006-02-27
Inlägg: 4527
Ort: Tranås (Jönköping)
Hade jag bara plats så hade jag haft mycket bilar! Så det är väl "tur" att man inte har det.. :D

Men vad är det för motor i en sån? Gissar på en NA vinkel. 6 cyl?
Lågvarvigt gillar ju vi som kör SAAB, så det är väl bara bra. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.58 2018-06-25 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 22990
Ort: Norr om Sthlm
Den finns både med rak 2,5l fyra (iron duke) på 98hk om jag minns rätt, eller så har den en 2,8l V6a på 137hk, en sån sitter det i min.

Den är väldigt "osportig" till sin karaktär, mycket vrid och relativt lågt rödmarkerad, men det är ju mer en vanesak när man kör.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.12 2018-06-25 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 17910
Ort: Säter
Glenn skrev:
bakelit(?)-kolvar..
Det där känner jag igen.
Man måste putsa dessa inför varje besiktning.
De verkar nämligen svälla också.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.54 2018-06-25 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 22990
Ort: Norr om Sthlm
säter: Åh fan, jag har aldrig sett sådana förut, märkligt problem, märkligt materialval också kan man tycka. Men intressant att mitt fall inte var en engångsföreteelse.

Samtliga ersättningskolvar jag hittat att köpa har varit gjorda av stål för övrigt, kanske finns en anledning :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.20 2018-06-25 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 17910
Ort: Säter
Kompisens arbetsgivare hade en Fiero.
Kompisen åkte på samma sak varje år inför besiktningen. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.11 2018-06-26 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 22990
Ort: Norr om Sthlm
Faktum är ju att farsan hade samma problem med fastnade bromsar när han besiktigade den för 15 år sedan också, och varken mekonomen eller nån annan verkstad han lämnade in till lyckades lösa det (vilket är ett dåligt betyg till dom..), så han lämnade in den till en privatperson som var citat "specialist på amerikanska bilar", han bytte bromsslangar men frågan är ju om han inte putsade på kolvarna med, vem vet, han löste problemet då iaf, och nu fick jag lösa det igen.

Man borde köpa nya metallkolvar, dom kostar inte mycket i USA, men med frakt blir det rätt mycket, såpass mycket att helt nyrenoverade ok kostar bara några hundralappar till.

Nu testade jag för övrigt att starta igår, startmotorn funkade men bilen startade inte ? ..testade igen, starten snurrade men ingen tändning ens, tredje gången snurrade inte startmotorn :/

Märkligt.. men nu har jag puttat den till lämpligare plats och ska hissa upp den på pallbockar så jag kan ta en närmare titt på startmotorn.

..Nånting säger mej att båda dessa problem har med oxid att göra, för det har varit oxid "överallt" annars..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 00.19 2018-07-03 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 22990
Ort: Norr om Sthlm
Fick tips att kolla över jordflätorna i bilen, det ska vara tre stycken på motor/växellåda, och sen en mellan batteri och ramen.

Den som ska sitta höger fram på motorn finns, men är i extremt ärgat och dåligt skick
Den som ska sitta höger bak på motorn saknas helt, jag hittar skruvarna där den ska sitta, men det finns ingen kabel.
Den som ska sitta nere till vänster hittade jag inte, men nu har jag fått foton så jag ska leta.
Den som ska sitta från batteri till chassit är skarvad med en klämskarv, en 230V-kabel (sån man brukar dra i rör) och ansluten på fel ställe (stötdämpartornet)

..Men det verkar som jag har potentiellt stora jordfel, vilket är ökänt att orska problem på bilmodellen i fråga.

Så i morgon ska jag köpa lite jordflätor och fixa rejäl jordning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.33 2019-06-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 22990
Ort: Norr om Sthlm
Kan uppdatera denna lite nu när Säter påminde mej om bilen..

Jordflätorna var ju under all kritik, så jag köpte två stycken på swedol och monterade, den tredje fanns det ingen tillräckligt lång så där
krimpade jag en fet jordkabel med jobbets krimpverktyg och en kabelsnutt jag hade hemma.

Efter det var det en jäkla fart på startmotorn och den har startat hela tiden.

..Då kom nästa problem, den började misstända KRAFTIGT vid gaspådrag, jag trodde det var problem med tändningen då det är
vanligt på modellen och beställde ny pickupspole, ny tändenhet, nytt fördelarlock och ny rotor, plus sex nya tändkablar och stift.

Bytte allt detta vilket delvis var riktigt bökigt, speciellt pickupspolen då man var tvungen att ta ur fördelaren som satt lite kasst till.

Allt bytt och.. ..bilen fungerade EXAKT lika dåligt.. jag kollade annat som jag fick tips om, typ jordpunkt till ECU och liknande.. hjälpte ej.

Jag bytte även bränslefilter, luftfilter och diverse vacuumslangar.. nej..

Då lessnade jag och gjorde inget mer med bilen i princip..

I vintras så sökte jag info och hittade en snubbe med i princip identiskt problem, han hade köpt en fiero som hade stått still i 7 år
och den startade fint och gick bra när han köpte den, men sen gick den sämre och sämre och började misstända, han bytte också
tändstift, hela fördelaren, resten av tänddelarna, diverse sensorer, BTR, filter osv.. Men inget hjälpte, så han körde
vidare och tillslut gick den inte alls.

Det som visade sej vara problemet var att bränsletanken rostade på insidan och det blev ett lager av rost i bensinen, det var inget
problem först då det filtrerades bort av en så kallad "fuel strain" på pickupen på bränslepumpen, alltså typ en tygstrumpa avsedd att
fitrera bort större partiklar innan pumpen. ..Problemet är att när man kör med bilen blandas rosten med bensinen och mer och mer
rost fastnar i strainen, tillslut orkar inte pumpen hålla upp bränsletrycket och då¨börjar bilen spotta och misstända vid pådrag..

Han bytte strain och sen fungerade bilen som ny igen.

Med andra ord, det lär vara mitt problem också.. det är ju i princip identiska fel och förutsättningar.

Tyvärr sitter ju tanken uppklämd mellan motor och kupe och är allmänt jobbig att ta ner..

Tänkte först bara byta strainen, som är ganska billig även i sverige då samma sitter på exempelvis vissa modeller av volvo 960,
men folk på fieroforum sa åt mej att om jag lägger ner allt arbete på att ta ner tanken, byt pump! ..pumphaverier är vanliga
på fieron nämligen..

Så nu har jag köpt en ny pump och strain samt packningar från USA, hoppas på att kunna ta ner tanken nu i sommar nån gång och
byta grejerna.. sen HOPPAS jag att den ska fungera!

..Då ska jag även byta packningar/damasker på bromsarna också förstås, och gummidamaskerna på lederna.. och fixa innertaket,
och läckaget på takluckan, och siffrorna på hastighetsmätaren, och smörja växelwiren, och försöka återställa chipet.. och.. ja..
finns en del att göra, sen är det lacken också..

Men framförallt vill jag KÖRA!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Electrokit
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010