Kan ju uppdatera tråden lite.
Efter att ha bytt däcken, lagt in en varningstriangel och fixat typ 30 elfel varav de flesta berodde på oxid så besiktigade jag den, jag hade givetvis testat allt jag kunde innan besiktningen.
opus_bp (Custom).jpg
(Ja, det är min 9-5 Aero sportkombi bakom, jag fegade ur och hade följebil med mej.. fieron hade ju inte rullat på över 10 år..)
GIVETVIS så öppner sej inte högra flipplyset när han ska mäta.. SUCK.. det hade fungerat minst 15 gånger när jag testat innan..
Sen visar sej bromsarna ha fina värden, men frambromsarna ligger på, ungefär så det var trögt att snurra på hjulen.
I övrigt var dne godkänd, och besiktningsmannen påpekar att ramen SER rostig ut men är citat "kärnfrisk", najs.
Jag kör hem och när jag kommer hem ryker det om frambromsarna och när man hissar bilen så kan man i princip inte röra på hjulen med handkraft.
Flipplyset visade sej ha en slirkoppling vars "friktionsduttar" hade övergått till nåt mjölaktigt granulat, jag slöjdade till nya av nåt plastmaterial jag hade, borrade ut tumskruvarna som gick av vid demonteringen och gängade M4 och skruvade ihop allt. Voila, lyset funkar.
Bromsarna misstänkte jag först slangarna på (dom kan agera backventiler när dom delaminerar) men efter att ha kopplat loss slangarna satt kolvarna fortfarande fast.
Fick riva loss oken och ta isär dom, det visade sej vara magnesiumok med bakelit(?)-kolvar.. damaskerna till kolvarna var bara trasor.. Efter rengöring av oxid från tätningsringspåret så gick det lite bättre, och efter att ha slipat(!) bort beläggningen på kolvarna och sen finputsat med fint sandpapper så sattes oken ihop trots avsaknad av nya tätningar/damasker, allt funkar.
Ska beställa tätningar från USA och byta, för man chansar helst inte med bromsar, då byter jag förstås även all bromsvätska.
Men nu borde bilen klara en ombesiktning, har bokat tid i slutet av veckan, får se om jag är tillräckligt frisk då..
Har även varit ute och provkört en del, ganska annorlunda bil jämfört med japanska sportbilar (som jag har mycket mer erfarenhet av), motorn har HELT annan karaktär och gillar inte att varvas utan ska köras på låga varv, växellådan är allt annat än snabbväxlad, fjädringen är stenhård och den tar kurvor bra, men jäklar vad lätt den kastar ut rumpan i kurvor och framförallt rondeller om man gasar i utgången av kurvan..
Hopplöst irriterande att se den knappt synliga km/h-skalan på hastighetsmätaren också, måste klistra över mph-skalan med tydliga km/h-siffror på typ 30/50/70/90/110.
Hur som helst, i sammanfattning är inte bilen RIKTIGT min melodi, men trots allt underhållande att köra.
Nu om den blir godkänd kommer de mer kosmetiska fixarna, plus att jag ska serva den med nytt luftfilter och nya stift, och ja ny bromsvätska och ny glykol och termostat.. ska försöka få tag i original firmware till motorstyrningen också och byta från trimchipet. Just ja, byta damaskerna på styrleder osv.. då det är en amerikansk bil så har den ju fettnipplar på alla leder, vilket gör att dom håller i all evighet (om man smörjer som man ska), och då är det damaskerna som pajar av ålder tillslut, men dom kan bytas, ska bara hitta rätt sort. (Har testat att beställt några från bulgarien..)
Sen ska den nog faktiskt säljas, men det blir nästa år isåfall, först ska man ju ha lite kul med den.