3D-printa ut en form.

Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

3D-printa ut en form.

Inlägg av Agwan »

Hej,

Jag skulle behöva hjälp med att printa ut denna form i två delar. Behöver inte vara sådär jättesnygg finish. Tanken är att jag skall spruta i vanlig byggskum i den.

Någon som känner sig sugen? Kostnad?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: 3D-printa ut en form.

Inlägg av Agwan »

Det går såklart att göra vissa förändringar i formen beroende på vad som passar vilken maskin för att underlätta utskriften.
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: 3D-printa ut en form.

Inlägg av hummel »

Min skrivare bör klara det! Kolla med Swedish aerosport där skriver bor just nu. Gör du jobbet själv är det gratis.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: 3D-printa ut en form.

Inlägg av Bonehead »

Jag skulle kunna fixa det i helgen men behöver nästan filerna för att kunna säga vad det går på, enligt storleken så blir det några timmar i skrivaren.
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: 3D-printa ut en form.

Inlägg av ghost_rider »

en spontan tanke, fogskum är supervidhäftande! Tveksam till att du någonsin får isär formen igen
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: 3D-printa ut en form.

Inlägg av Agwan »

hummel: Ja kanske det, jag måste ändå dit någon dag och prova hans kaffe. Blev riktigt sugen när jag var förbi när han höll på att mecka med sin kaffemaskin.

Bonehead: Du har PM.

ghost_rider: Jag funderade på om jag kunde skumma i en ballong av lättöjlig typ. Alternativet är en väldigt tunn plastpåse, jag har själv använt förpackningsmaterial som är gjort som så att man knäcker en liten behållare i en stor tunnväggig påse, då blandas två vätskor och det blidas något som väldigt mycket liknar fogskum. Medan det är mjukt pressar man sedan ner det man skall förpacka i skumpåsens sida. Grymt smidigt faktiskt. Sista alternativet är något slags släppmedel. Spraya med teflonspray kanske? Måste prova om det funkar först bara. Vill inte pajja enda formen jag gör.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: 3D-printa ut en form.

Inlägg av svanted »

gladpack kanske.
gör ett hål i formen mitt i, och koppla i dammsugaren för att suga ut plasten mot formen, innan du sprutar i skummet.
men testa innan så att det inte går hål i plasten, fogskum i dammsugarslangen kan bli under WAF. :(


edit:
beror på hur många du ska tillverka, blir ju lite bök.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33770
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: 3D-printa ut en form.

Inlägg av Glenn »

vaxspray kanske ? vet inte var man får tag i det iofs, men på ett tidigare jobb hade vi en spray som kallades bara "vaxspray", man sprayade den på nåt man ville skydda mot fukt, och sen när den hade torkat hade man ett lager med ganska hårt vax, man kunde spraya tunt och få ett tunt lager eller länge för att få, ni gissade det, ett tjockt lager. Ibland när man skulle skydda något rejält kunde man gegga på ett 5-10mm lager med vax, men oftast bara tunt, vilket borde funka för detta ?

Tror det stod 3M på burken men osäker.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: 3D-printa ut en form.

Inlägg av svanted »

eller så printar man ut själva isoleringen så tunnväggigt det bara går, fyller den och låter den sitta kvar.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: 3D-printa ut en form.

Inlägg av NULL »

mat-plastfolie kanske?
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: 3D-printa ut en form.

Inlägg av Agwan »

Tack för erbjudandet att printa Bonehead. Det verkar dock smidigast att jag lånar hummels maskin. Hummel, jag tog hem den till mig. Johan skulle ändå bort i några veckor nu. Verkar vara billigast material också, en låda full med rullar och jag såg ingen prislista, så jag antar att det betyder man får ta det man behöver. ;) Skämt åt sido, jag kan köpa några rullar åt dig, skall jag ersätta det jag tagit eller är det något annat material du vill ha? Jag köper nog några rullar med något standardmaterial så mig också för vidare utskrifter. Det är lite grejer jag skulle behöva skriva ut veckorna framöver nu när jag ändå har en maskin. :)

Jag får se när bitarna ur utskrivna vilken metod jag går på för att skydda formen. Ni tror inte att vanlig teflonspray funkar fint? Man ju alltid prova på utsidan av formen först lite.

Alla idéerna med matplastfolie, vaxspray och tom att lämna plasten kvar är bra idéer. Det blir lite testande.
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: 3D-printa ut en form.

Inlägg av hummel »

Agwan: Perfekt att min Ultimaker 2 kommer till användning nu när jag bor mitt i en öken (Förresten så är det alltid bra väder här i Abu Dhabi och så har vi en snabb bergochdalbana:-))
Hur som så använd du mitt filament, bra att det kommer till nytta, bättre än att köpa eget!
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: 3D-printa ut en form.

Inlägg av Agwan »

När du säger snabb bergochdalbana så får det mig att tänka på att du sagt att de går snabbare när det regnar. Men det lär ni inte ha så mycket av i öknen. Har du nån länk så man kan få titta lite på vad det är du jobbar med? Eller är det inte klart så långt än?
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: 3D-printa ut en form.

Inlägg av hummel »

Detta är banan i den konkurrerande parken tvärs över gatan https://rcdb.com/4485.htm
Vårt lilla projekt https://wbworld.ae och det är en del kvar på byggnationen, http://www.themeparkinsider.com/flume/201604/5038/
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: 3D-printa ut en form.

Inlägg av Agwan »

Fy fasen vad stort. Känns det inte lite sjukt att jobba med det där? Det verkar ju vara ett helt galet projekt. Jag är iofs inte den som inte överdriver ordentligt när det gäller projekt om jag får chansen. Om man kan så skall man ju...

Hur är banan över gatan. Den ser väldigt lång ut. Är den riktigt bra? Du har inte varit hemma och provåkt Wildfire på Kolmården? (Edit: såg nu att den inte är riktigt klar ännu.)
Skriv svar