T: Tillverka kabel?

kk74
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 mars 2005, 15:26:14
Ort: Lidköping

T: Tillverka kabel?

Inlägg av kk74 »

Efter att ha försökt ett antal gånger har jag insett att det är svårt att löda dsub kontakter... Behöver därför hjälp med att tillverka en ca 70cm lång, 12 polig (plus byglar) kabel med dsub15 i ändarna. Tror att det mest intressanta är att få hjälp att montera kontakter med crimphylsor men om någon kan löda dom snyggt och bra är även det intressant. Har kabel men om den som åtar sig jobbet kan köpa in kontakter vore det bra. :)
Vill även, om möjligt ha svart kabelstrumpa på kabeln. Kan diskuteras om jag köper hem den eller om den som åtar sig jobbet gör det.
Kabel2.PNG
Kabel1.PNG
Mvh
Kristian
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: T: Tillverka kabel?

Inlägg av tecno »

Vad är det för kabel du har, vill förvissa mig om att det är nåt vettigt crimp bart innan jag säger bu eller bä.
kk74
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 mars 2005, 15:26:14
Ort: Lidköping

Re: T: Tillverka kabel?

Inlägg av kk74 »

Hej,

Kabeln är Unitronic LIYY 12x0,25, 7mm ytterdiameter.
Alternativt har jag Unitronic LIYY A 12xAWG22 (12x0,34), ytterdiameter 8,5mm men den kanske är för tjock för db15 kontakterna?

Mvh
Kristian
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: T: Tillverka kabel?

Inlägg av tecno »

Löda kablaget är det som är enklast, en 15-polig DSUB är det ju hur mycket plats i som helst. Har inga krimp hylsor/stift på hyllan så det blir lite väl dyrt att skaffa detta + kontaktdon.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: T: Tillverka kabel?

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag skulle kunna löda dem, inga problem.

Dock har jag inga grejer till det hemma (varken kontaktdon eller kabelstrumpa). Men ordnar du allt som behövs och skickar så löder jag det för en kaffepeng.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: T: Tillverka kabel?

Inlägg av gOry »

Tror jag har kontakter hemma, inte helt 100 men kan kolla i morgon...
Kabelstrumpa har jag inte i svart, men i grönt fluorescerande :D
kk74
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 mars 2005, 15:26:14
Ort: Lidköping

Re: T: Tillverka kabel?

Inlägg av kk74 »

Hej,

Tack för alla svar! Alla erbjudanden är väldigt intressanta och jag ska se om inte jag kan beställa hem kontakter och strumpa. Tänkte att det snabbaste vore om den som kan hjälpa mig har på hyllan / beställer kontakter och att jag sen betalar vad det kostar för en komplett kabel, istället för att jag beställer och det ska skickas hem till mig och att jag sedan skickar det vidare. Men jag ska se om inte jag kan fixa kontakterna och strumpa och återkomma till er som har visat intresse för att hjälpa mig.
Hur tror ni att det fungerar att löda in byglarna? Det var riktigt besvärligt när jag provade och det var bland annat därför jag föreslog crimpning istället.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: T: Tillverka kabel?

Inlägg av tecno »

Byglarna är ju väldigt enkla att löda, i med tråd i en och tennbygla till nästa
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: T: Tillverka kabel?

Inlägg av Fräsen »

För byglarna är det bara att vira tråden ett varv runt varje stift så flyter det snart även ut en tennbrygga mellan varje stift. Inte för kallt, för då flyter inte tennet. Inte heller varmt för LÄNGE, för då smälter sockeln som stiften sitter i. Helt enkelt: Varmt och fort!

Detta är inte raketvetenskap. Gör lite lödövningar på tätt ihopslagna mässingsspikar eller vad som helst och lär dig själv! Det är väl roligare att ha gjort något själv?
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: T: Tillverka kabel?

Inlägg av limpan4all »

OM man gör så så försvinner den enda fördelen med DSUB kontakten och den är att stift skall vara "flytande" för enklare och mekaniskt mindre slitande på den matande kontakten.
Dvs efter lödning så SKALL kablars anslutningar kunna flyttas och ej vara stumma.
För hobby bruk så kan man fuska (om man är lat och inte bryr sig) men inte annars...
kk74
Inlägg: 96
Blev medlem: 19 mars 2005, 15:26:14
Ort: Lidköping

Re: T: Tillverka kabel?

Inlägg av kk74 »

Jag vet att det inte är raketforskning att löda dsub kontakter men det visade sig att det var något jag behöver lägga tid att träna på och det är inte något jag vill / hinner. Tanken var då att se om inte någon kunde hjälpa mig att tillverka en välbyggd kabel istället för att jag löder ihop något som kanske fungerar. Det känns bättre att fokusera mera på att träna på att löda ytmonterat (vilket till min stora förvåning var ganska kul, åtminstone att löda fast ATmega64'n och övriga ytmonterade komponenter som UGS'n använder).
Projektet som jag håller på med, UGS är dels mitt första projekt överhuvud taget och ett långtids projekt som har kostat mycket av både pengar och tid. Nu när jag börjar att bli klar kändes det därför som en god idé att ta en genväg och istället betala, säg en 300-400 kronor för en bra välbyggd kabel stället för att fuska ihop något.
Men jag har beställt delar och tror att jag gör ett försök till att löda ihop något på egen hand.
Skriv svar