T: Hjälmlyse

Lången
Inlägg: 47
Blev medlem: 9 oktober 2005, 17:16:29
Ort: Östersund
Kontakt:

T: Hjälmlyse

Inlägg av Lången »

Jag skulle vilja ha ett starkt hjälm lyse när jag åker enduro som drivs av uppladningsbara batterier. Batteripacket kan man ha i en midjeväska eller på ryggen. Men nu är det så att jag är helt nollad vad det gäller elektonik så att bygga ett själv kan jag inte. Nån som har lust att hjälpa mig med ett sånt projekt? Anledningen till att jag vill ha ett batteri drivet är att min cykel inte har någon ljusspole eller batteri.

/ Lången
Flummo
Inlägg: 301
Blev medlem: 10 november 2005, 02:40:18

Inlägg av Flummo »

Ptja, det finns väl i princip två vanliga alternativ, beroende på budget och hur man vill bygga. En eller två halogenspotlights av bra typ (Osram IRC förslagsvis) lyser hyfsat och kostar billigt, xenonljus av den typ som sitter på bilar ger betydligt mer ljus i förhållande till strömförbrukningen, men kostar också mer och kräver att man släpar med ballasten (elektronikboxen) som kan vara lite väl stor om man ska bära omkring på den.

Inget av alternativen är särskilt svårt att bygga och med lite tips klarar vem som helst det så länge tummen inte sitter exakt mitt i båda nävarna. :wink: Halogenvarianten blir dock enklast eftersom man slipper ballasten och högspänning.
Lången
Inlägg: 47
Blev medlem: 9 oktober 2005, 17:16:29
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Lången »

Tummarna sitter där dom ska på mig så med lite beskrivning så fixar jag det nog. Jag vil ju ha så bra lyse det bara går med så lågvikt och lång "brinntid" som möjligt. Jag lägger hellre ner lite pengar och gör ett riktigt lyse än att bara göra nått halvdant som ändå inte kommer att fungera. Så ös på med ideer och tips bara.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6974
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Vad tror du om att lägga denna tråd i "Jobb / Tjänster"
som en tjänst ?
Lången
Inlägg: 47
Blev medlem: 9 oktober 2005, 17:16:29
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Lången »

D kan vara en bra ide!
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6974
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

fixat
Lången
Inlägg: 47
Blev medlem: 9 oktober 2005, 17:16:29
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Lången »

Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Du kan ju ta en titt på eBay. Börjar dyka upp en hel del xenonljus inkl ballaster som inte kostar speciellt mycket. Kan ju vara värt att se om du hittar något med en liten smidig ballast.

Du får gärna hojta till sen om du får igång något vettigt då jag också funderat på hjälmlyse väldigt länge, dock inte blivit av då cykeln är nerskruvad och icke fungerande för tillfället.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag skulle kunna hjälpa dig att rita ett enkelt lamphus, vad du ska ha i det och hur det ska kopplas, men det krävs att du har tillgång till och kan använda en svarv och inte har tummen mitt i handen.

Det som är svårt att hitta om man vill bygga med 35w hid är en bra reflektor,
10w hids finns med inbyggd reflektor.

EDIT: Kom på att bla Trailtech har 24w-HID-lampor i MR-16-format... dom skulle vara riktigt roliga att designa runt...

Dock så är HID är dyrt... du får räkna med ett par tusen kronor per lampa bara i delar...
Lången
Inlägg: 47
Blev medlem: 9 oktober 2005, 17:16:29
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Lången »

Har tyvärr inte tillgång till svarv eller fräs :( Men jag hittade den här sidan, vet dock inte hur kvaliten är, men det kanske kan vara värt att prova. Jag är mest ute efter tips på ett smidigt batteri pack som räcker hyffsat länge. Vet ni om nått så hojjta till.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Vilken då sida?

Om du inte har tillgång till maskiner kan detta vara ett alternativ:
http://www.batteryspace.com/index.asp?P ... rodID=3357

En eller två sådana och ett batteripack.

Vad du ska välja för batteripack:
Vad har du för krav på brinntid och hur många lampor ska du köra på det?

Svara på det så kan jag räkna ihop något lämpligt.
Lången
Inlägg: 47
Blev medlem: 9 oktober 2005, 17:16:29
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Lången »

Woops...glömde visst länken, här är den: www.vvme.com/product/detail-20023.html

Om jag nu ska köpa det där kittet så tänkte jag ha en lampa på cykeln och en på hjälmen. På cykeln kan jag ha ett rätt stor batteri i luftburken, så om det går köra både hjälm lyset och lyset på cykeln på det batteriet vore det kanon. Brinntid vore ju toppen om man kunde få till ca 2 tim iaf, om det är möjligt?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

En helt vanligt set 35W bil-HIDar då...

Det krångligaste med sådana är att få till bra reflektorer.

om man räknar på att ca 5W går i förluster per ballast, så har vi totalt 80W som behöver tas från batterierna, dvs ca 6.7A

Teoretiskt sett krävs det alltså ett 13.4Ah batteripack för två timmars batteritid.

Praktiskt sett så krävs det dock minst ett 15Ah batteripack eftersom ett batteripacks kapacitet minskar med belatstning.

Det här packet borde ge dig en fin brinntid (över 2.5h) och väger inte så farligt och har bra urladdningskurva, men Li-ion-pack är dyrt i inköp...
http://www.batteryspace.com/index.asp?P ... rodID=3361
I det paketet får du även med batteriladdare.

Du kan även köra med denna för 25% kortare brinntid:
http://www.batteryspace.com/index.asp?P ... rodID=2980

Du kan komma undan lite billigare, men på bekostnad av brinntid och självurladdning, med ett NiMH-pack:
http://www.batteryspace.com/index.asp?P ... rodID=2510

Den ger nog runt 1.5h brinntid.
Flummo
Inlägg: 301
Blev medlem: 10 november 2005, 02:40:18

Inlägg av Flummo »

Ett sånt 35W kit drar 40-45W per lampa, så med två skulle det bli en förbrukning på 80-90W. 90W vid 12V = 7,5A

För att orka med det i två timmar behövs teoretiskt ett batteri på 15Ah, i praktiken är det nog snarare frågan om 20Ah. Misstänker att du får svårt att få plats med det i luftburken.

Hur ser svänghjul och tändplatta ut på din motor? Det KAN hända att det är relativt lätt att få dit en liten generatorspole, och även om den inte själv skulle räcka för att driva lyset fullt ut skulle även en klen spole förbättra batteritiden avsevärt.


Edit: JAsså, skriver jag för långsamt idag igen? :cry:
Lången
Inlägg: 47
Blev medlem: 9 oktober 2005, 17:16:29
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Lången »

Cykeln jag har bara spole till tändsystemet, ingen ljusspole. Att konvertera om den till ljusspole med svänghjul, spole och annan generator kåpa skulle gå på ca 5000:- Pengar jag inte vill lägga ner på lite lyse.
Skriv svar