T: Fräsjobb aluminium

Mupp
Inlägg: 134
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:30:38
Ort: Linköping

T: Fräsjobb aluminium

Inlägg av Mupp »

Jag söker någon som kan hjälpa mig fräsa. Men till att börja med måste jag försöka få klart för mig vad som är möjligt och inte, så jag kastar fram en grov skiss på hur det är tänkt att slutresultatet ska se ut:

Bild

Det är, ifall det inte är alldeles uppenbart, en del av en pedal. Fler delar behövs, men dom är mycket enklare. Delen på bilden ska även ha en spegelvänd kamrat.

Jag kan tänka mig att den måste delas upp i ett antal delar. "Halvröret", där man har foten, förutsätter jag är svårt att fräsa tillsammans med resten i ett stycke, men jag behöver förankra den delen i resten av pedalen. Den vertikala delen kanske också behöver delas upp, men här behöver jag en mer begåvad insikt än jag lyckats klämma fram på egen hand. Så snälla ni, hjälp mig! Är det lätt/svårt/omöjligt att få till det? Vad hamnar man i för prisklass? Jag kan mäkta fram mer detaljerade ritningar i sketchup eller liknande, men seriöst CAD-arbete är nog att ta i, jag saknar både program och vana.

Tack!
Mupp
Inlägg: 134
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:30:38
Ort: Linköping

Inlägg av Mupp »

Drygt 70 har tittat, ingen har sagt nåt. Vill någon komma med ett utlåtande om vad som går att göra? Jag pillar så smått på en ritning i QCad, men jag kan inte programmet så det går lite trögt. Jag tänkte dela upp den vertikala delen i tre delar, två sidoplattor och (det kortare) mittstycket. Halvröret, den horisontella delen, får jag försöka hitta nån som kan svetsa fast åt mig, alu har jag aldrig försökt svetsa i och jag har inte tillgång till prylar för det heller.

Kvar är då en del konturer och hål som ska fräsas i dom vertikala bitarna. Som jag tänkt mig nu (inte exakt som på bilden) gäller det 5 resp 10mm alu, och övriga detaljer i 8mm alu. Har någon här möjligheter att fräsa i den storleksklassen? Jag har sett trådar där det förkommit om jag inte minns alldeles fel. Det vore snällt om någon kunde ge mig några riktlinjer över hur jag bör rita för att få till nåt som förenklar fräsningen.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

Om jag gissar rätt är det till någon typ av motorcykel. Är det någon del som gått sönder som du vill byta ut?

Att svetsa aluminium har jag nada erfarenhet av så jag kan inte säga om det blir bra om delarna fästs ihop så...

Men eftersom det är en del saker som komplicerar fräsning, t.ex. lång konkav fräsning i en rundade delen. Skulle det gå med något standardrör?

Har du en bild vad du försöker ersätta?
Mupp
Inlägg: 134
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:30:38
Ort: Linköping

Inlägg av Mupp »

Nej, det är inte en del till en mc, det är en del till en helikoptersimulator är det tänkt. Två stycken spegelvända pedaler att sätta sina små fossingar mot.

>Skulle det gå med något standardrör?

Är det själva fotstödet du tänker på, den horisontella delen? Där är tanken att det ska till ett standardrör, har ett 40mm diameter i åtanke. Om det inte är den utan själva gaffeln i den vertikala delen du menar, där den på bilden är konkav, så är jag flexibel på den punkten. Jag har skissat på en tredelad pedal som sagt, jag står till tjänst med en ännu fulare principskiss:
Bild

En bild av pedalen jag försöker efterlikna:
Bild

Inget är hugget i sten än så länge, det här är en prototyp mest, så jag är mer intresserad av proportionerna och att den ser ut som originalet, inget behöver vara identiskt.
EinarsLilleGosse
Inlägg: 65
Blev medlem: 17 december 2004, 23:16:29
Kontakt:

Produktionsteknik

Inlägg av EinarsLilleGosse »

Ditt spår på 8mm brett bör vara skarpa hörn. Det är väldigt svårt att göra ett 50mm djupt spår med en 8mm fräs. Fräsarnas längd brukar vara ca 3x diametern. Att köra från 2 håll blir inte 100% ..
Spåret körs bäst med en trissa som är ca Diameter 150mm och 8 tjock.
Djupet framgår inte av skissen men bör hållas ner så mycket som möjligt.
Övriga bitar bör svetsas fast efter bearbetning.
Ingen bearbetning efter svetsning så håller du ner kostnaderna.

Jag har själv ingen möjlighet till fräsning, tyvärr. Men jag jobbar med produktionsteknik så goda råd kan jag bjuda på.

//Janne
Mupp
Inlägg: 134
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:30:38
Ort: Linköping

Inlägg av Mupp »

Ok, med andra ord låter det som att en tredelad variant med kortare mittendel är att föredra? Dom kan jag skruva ihop sedan, det är inga problem. Hur är det då med konturer, utvändigt och någon invändigt, i 5mm, 8mm och 10mm alu, något särskilt jag bör tänka på annat än att fräsens längd brukar vara 3x diametern? Jag är mycket tacksam för dom goda råden!
EinarsLilleGosse
Inlägg: 65
Blev medlem: 17 december 2004, 23:16:29
Kontakt:

Inlägg av EinarsLilleGosse »

Övria mått och konturer verkar rimliga. Alla bitar kan köras i konventionell fräs utan nc-styrning om man vill.
Men det finns nog några på detta forum med cnc-maskin som lätt kör dessa alubitar åt dig.
De har möjligen problem med röret som skall klyvas??

Svetsningen får du luska runt lite med. Det krävs lite yrkesskicklighet för att svetsa aluminium och få det snyggt.

//Janne
Mupp
Inlägg: 134
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:30:38
Ort: Linköping

Inlägg av Mupp »

Ja jag tycker inte det borde vara så stora bekymmer egentligen, men ingen har hittills anmält sig villig. Rörklyvningen är lite sådär den med, men hittar jag nån som svetsar så borde jag hitta nån som sågar itu röret åt mig, just den biten klarar jag nog själv i allra yttersta nödfall också. Angående svetsningen, har någon ett tips om vart man kan hitta nån som svetsar alu hela dagarna? Inom vilka branscher gör man det?
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Frågan är du vad är beredd å betala.
Det är ju ett rätt så omständligt & tidskrävande projekt, trots sin enkelhet.
Mupp
Inlägg: 134
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:30:38
Ort: Linköping

Inlägg av Mupp »

Det får jag ta ställning till när jag hör ett förslag. Jag behöver dom, så jag är beredd att lägga en del, dock inte tillräckligt för att köpa mig en egen fräs och tillverka dom själv. Hur skulle jag kunna spara lite grann av pengarna (nu när jag har dig på tråden), kan jag tex cadda färdigt och generera g-kod i nåt lämpligt cam och simulera? Hur långt kan jag gå innan saker måste göras ogjorda? Kan jag stämma av med dig eller nån annan fräsare allteftersom?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Simulator säger du.....

Varför måste man då göra detaljerna så pass 'komplicerade' att tillverka?
Är det ont om plats för dessa pedaler?
Varför Aluminium?
Hur ska pedalen fästas i navet/axeln?
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Inlägg av Noxin »

Med bågfil, borrmaskin, ett par vanliga filar och ett skruvstycke så klarar du biffen fint själv hemma i garaget på ett par timmar.
Krångla inte till det i onödan.

/Klas
Mupp
Inlägg: 134
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:30:38
Ort: Linköping

Inlägg av Mupp »

Varför måste man då göra detaljerna så pass 'komplicerade' att tillverka?
Är det ont om plats för dessa pedaler?


Jag tar gärna emot tips på hur man förenklar på ett sätt så att dom fortfarande liknar originalet.

Varför Aluminium?
Hur ska pedalen fästas i navet/axeln?


Tja, vilka andra material föreslår du? Plast är jag alldeles övertygad om att det inte håller i detta fall, stål är för svårjobbat. Överdelen fästs i nederdelen med en tapp rakt igenom som jag inte ritat ut på dom här bilderna (för att jag inte var helt på det klara med var den satt, bättre ritningar kommer efter tentaperioden).

Med bågfil, borrmaskin, ett par vanliga filar och ett skruvstycke så klarar du biffen fint själv hemma i garaget på ett par timmar.

Om pelarborren varit lite mera med i matchen och jag haft ett koordinatbord till den så hade det nog gått bättre. Annars har jag tillverkat tillräckligt många saker på just det viset för att tvivla starkt på min egen förmåga.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ska du serietillverka eller göra ett exemplar åt dig själv? Då är väl funktionen det som kommer i första hand och inte 'designen' :!:
Tja, vilka andra material föreslår du?
Som jag ser det hela så har du inte tänkt ut hela projektet, man bör tänka igenom alla detaljerna så att man då kan välja rätt material för funtionen som behövs och till de verktyg som finns tillhanda.
stål är för svårjobbat
Vad är det för snack?
Ett utmärkt material som går att få till med enkla medel, typ de som nämndes tidigare i tråden. Lägg till en enkel svets och du har dina pedaler.
Mupp
Inlägg: 134
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:30:38
Ort: Linköping

Inlägg av Mupp »

Jag ska ha en prototyp, och huruvida det blir flera kan till viss del hänga på hur lika originalet den är. Så här kommer design före funktion med en hårsmån. Men jag noterar ditt antagande. Huruvida jag har tänkt igenom det är väl relativt, däremot räknar jag det här som en del av genomtänkandet. Dom verktyg jag antagit fanns tillhanda var bland annat (för rätt pengar) ett antal cnc-fräsar vars ägare vistas här, därmed även antagandet att stål är för svårjobbat. Visst, det är enkelt att svetsa, men tex fräsa är ju betydligt enklare i alu, inte sant?
Skriv svar