T: Svarva borr

Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: T: Svarva borr

Inlägg av Palle500 »

Svarva och slipa går ju lite olika bra beroende på härdningen av borret. Men som jag skrev, det blir inte mycket kvar.
Jag skulle planslipa en spiralborr och borra i en pelarborrmaskin.
Sökte lite och jag hittar inte ens en 9 mm kvistborr.
TS har du en borr redan?
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: T: Svarva borr

Inlägg av KLset »

Det finns gott om kvistborrar i 9mm. Väntar med inköp beroende på om jag hittar nån som kan utföra tjänsten.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: T: Svarva borr

Inlägg av Nerre »

Det jag undrar är ju i vilket träslag tiondelar spelar nån roll på borren?

Trät kommer ju att svälla och dra ihop sig beroende på luftfuktigheten, och bara den rörelsen är antagligen mer än en tiondel.

Det är väl inte så svårt att slipa ner i en verktygsslip (tar mycket tid bara), men med en kvistborr så är det ju inte så mycket material att ta av. Hela den skärande eggen kommer väl att försvinna och behöva göras om på nytt. Så det blir ganska mycket mer jobb.

Göra hålet i en fräs vore nog enklare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: T: Svarva borr

Inlägg av SeniorLemuren »

Vad ni krånglar till det Använd ett ställbar centrumborr. Jag har aldrig misslyckats med ett sådant i mina båtprojekt. Finns från 15 mm på tex Biltema


Edit. Hoppsan, såg nu att det var 9 mm som skulle borras. Fick först för mig att det var 19 mm. När jag gjorde teakräcken med stolpar av patronhylsor så slipade jag av kanterna på ett flatborr till exakt den dimension jag behövde. Det gick utmärkt att få till en bra precision med de borren. hylsorna trångpassade exakt.
pinnräcke_långskåp_stb.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SeniorLemuren 29 januari 2022, 09:27:00, redigerad totalt 1 gång.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: T: Svarva borr

Inlägg av Palle500 »

KLset skrev:Det finns gott om kvistborrar i 9mm. Väntar med inköp beroende på om jag hittar nån som kan utföra tjänsten.
Kanske är det skrivna ordet som gör att man missar nyanserna i ditt svar.
Men jag upplever dig som arrogant i svaret.
Men lycka till med borrandet.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: T: Svarva borr

Inlägg av Nerre »

Ja nu när jag tänker efter, inte finns det 9 mm borr som ser ut som bilden tidigare i tråden? För om själva "borrhuvudet" är 9 mm, vad är då diametern på skaftet?

I de dimensionerna ser de väl snarare ut som en spiralborr, men med planare topp och en liten spets? (Googla på "träborr spets")

En sån är kanske enklare att slipa ner i en verktygsslip.
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: T: Svarva borr

Inlägg av KLset »

Nerre skrev: 29 januari 2022, 08:32:23 Det jag undrar är ju i vilket träslag tiondelar spelar nån roll på borren?

Trät kommer ju att svälla och dra ihop sig beroende på luftfuktigheten, och bara den rörelsen är antagligen mer än en tiondel.

Det är väl inte så svårt att slipa ner i en verktygsslip (tar mycket tid bara), men med en kvistborr så är det ju inte så mycket material att ta av. Hela den skärande eggen kommer väl att försvinna och behöva göras om på nytt. Så det blir ganska mycket mer jobb.

Göra hålet i en fräs vore nog enklare.
Bra tips om svällandet.

Vad menar du med att göra hålet i en fräs? Behöver ju ändå en borr i rätt dimension.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: T: Svarva borr

Inlägg av metric »

I en CNC maskin kan du göra ett 8,7mm hål med en tex. 6mm fräs.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: T: Svarva borr

Inlägg av Nerre »

KLset skrev: 29 januari 2022, 12:09:13 Vad menar du med att göra hålet i en fräs? Behöver ju ändå en borr i rätt dimension.
Jag menade med en pinnfräs i rätt diameter. Den har ju ingen spets som styr så därför är det lite tveksamt om det funkar med en borrmaskin.

Men som metric säger kan ju också göra en mindre fräs i en CNC-fräs och göra ett hål som är större än fräsen.
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: T: Svarva borr

Inlägg av KLset »

Jag tänker att jag vill göra flera hål och att det tar lång tid att ställa in en CNC-fräs.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: T: Svarva borr

Inlägg av AndLi »

Det är väl vid många hål man orkar sätta upp CNC maskinen, när det är klart brukar nästkommande vara lätta :)
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: T: Svarva borr

Inlägg av Nerre »

KLset skrev: 30 januari 2022, 08:52:59 Jag tänker att jag vill göra flera hål och att det tar lång tid att ställa in en CNC-fräs.
Du kan göra ett program som "fräs ett 8,4 mm hål här". Sen positionerar du fräsen manuellt för varje hål, kör programmet, flyttar manuellt till platsen för nästa hål etc.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: T: Svarva borr

Inlägg av säter »

Jag håller med "SeniorLemuren".
Slipa av en flatborr.
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: T: Svarva borr

Inlägg av KLset »

Fortfarande intresserad.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: T: Svarva borr

Inlägg av hummel »

Inget av förslagen som löste ditt problem?
Skriv svar