T: Skära plast

FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

T: Skära plast

Inlägg av FormerMazda »

Hej!

I denna tråden beskrivs lite vad som är på gång: viewtopic.php?f=4&t=103059

Jag behöver börja designea lite mekanisk montering av detta också.
Så jag har tänkt att denna apparatdosa borde vara perfekt för prylen: https://www.elbutik.se/product.html/sch ... ry_id=1921
Sannolikt lär prylen få plats i vanlig dosa, men här finns ju garanterat plats iallafall.
Skruvat doslock till en sånhär apparatdosa verkar ha måtten ytterdiameter 90mm, skruven är M3 och sitter på diameter 60mm. (enligt: https://www.elbutik.se/product.html/dos ... rpEALw_wcB )

OLED jag tänkt använda blir en 128x64pix 0,96". Har inte köpt exakt modell än, men tror alla bygger på samma mått vad gäller skärmytan iallafall.
Och här är en bra bild med mått, på en som verkar vara samma som min dessutom: https://www.pcboard.ca/oled-128x64

Jag tänker att en sandwichkonstruktion vore lämpligt, för då kan man få till en lysande kant vilket jag tror är snyggt.

Hur önskas ritning på detta? Då det i min värld är en enkel sak kanske paint duger?
Förvisso är väl det allt jag kan bidra med ändå.. :D

En grov skiss iallafall, måtten är inte alla exakta eller ens kompletta, men för att du ska se om du kan hjälpa på nåt vis.
Material är inte viktigt, men jag vill ha typ plexi som kan belysas och lysa ut runtom. Distans och täcklock ska inte vara genomlysliga, helst svarta men kan lackas.

Det här kommer bli en utveckling med säkert ett par prototyper innan det är klart.
Det är bra om du har eller själv skaffar material, jag ingen oändlig budget för detta, så jag hoppas vi kan jobba med hobbyistpriser och inte slutpris icke avtalskund hos stor firma. ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: T: Skära plast

Inlägg av GeekJoan »

Jag kan skära ut bitarna åt dig. Men jag orkar inte hålla på att skära skicka, ändra 1mm skära skicka, etc.
Så gör dina prototyper i kartong eller vad som helst, och när du vet hur du vill ha det så vill jag ha en skiss med exakta mått.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: T: Skära plast

Inlägg av FormerMazda »

Tackar ödmjukast!

Och nu när du säger det, jag kan ju rent av beställa lite skruv-lock och egentligen bara skära hål för display i dessa, det ger ju en rätt bra mall att gå efter sen.
Så oavsett vem som kan hjälpa mig i slutänden är det en bra idé för mig att börja med. :)

Sen när mallen är klar, kanske jag ändå vill att man skär ut ett exemplar först, det lär bli som jag tänkt, och då är det bara att dra ut resten.
Så man inte skär ut 10st i onödan.
Eller är det för mycket begärt? (frågan låter illa, men är frågvist menad)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: T: Skära plast

Inlägg av GeekJoan »

Går det ner i ett kuvert så får du hur många försök på dig som helst.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: T: Skära plast

Inlägg av FormerMazda »

Kuvert lär funka, det är ju platta saker, inte stor diameter.

Jag beställde dosa och en knippe lock igår, så jag ska prototypa lite på egen kammare först som önskat. :)
Skriv svar