T: Fräsa/etsa motiv i mässing

discolor
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 november 2021, 11:59:49

T: Fräsa/etsa motiv i mässing

Inlägg av discolor »

Söker en ny vän med en CNC eller kemikalier för effektiv etsning som skulle vilja hjälpa mig fräsa/etsa mässingsstämplar.

Jag har en 40*40*5mm bit mässing som jag vill fräsa ut ett detaljerat motiv på. Dvs ca 2,5mm mässing ska bort ”överallt” och motivet lämnas 5mm tjockt.

Dessa stämplar ska sedan användas för att värmeprägla med.

Har provat elektronisk etsning med saltvatten och en DC-adapter 12v 2A, men trots en massa bubblande i flera timmar och en redig sörja blev det knappt synbart resultat.
Senast redigerad av discolor 26 november 2021, 13:27:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: T: Fräsa/etsa motiv i mässing

Inlägg av tecno »

Lägg upp en detaljerad bild på det du vill få gjort, lättare att se hur det bör göras.
discolor
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 november 2021, 11:59:49

Re: T: Fräsa/etsa motiv i mässing

Inlägg av discolor »

Försökte bifoga en bild på första inlägget men jag är ingen forumräv så provar igen i ett till inlägg.

Gissar att en bild behöver omvandlas till en 3D-modell? Kan göra ett försök med FreeCAD ikväll.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: T: Fräsa/etsa motiv i mässing

Inlägg av säter »

Är det det svarta som ska fräsas bort?
discolor
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 november 2021, 11:59:49

Re: T: Fräsa/etsa motiv i mässing

Inlägg av discolor »

Det ska behållas. Och vara ca 35mm i diameter, tänkte jag.
Senast redigerad av discolor 26 november 2021, 13:39:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: T: Fräsa/etsa motiv i mässing

Inlägg av tecno »

Att fräsa blir svårt med de 3 *spetsarna* = måste ritas om till användbar radie istället.
discolor
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 november 2021, 11:59:49

Re: T: Fräsa/etsa motiv i mässing

Inlägg av discolor »

Misstänkte att det kan bli svårt med så skarpa saker. Min plan var att om etsningen åtminstone "påbörjade" så kunde man gå loss med en Dremel för resten.

Är som ni nog förstår helt okunnig inom detta, därav frågeställningen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: T: Fräsa/etsa motiv i mässing

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Etsning kan väl innebära lite problem om du ska djupt ner. Risken är ju väldigt stor för underetsning. Laser kanske?
discolor
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 november 2021, 11:59:49

Re: T: Fräsa/etsa motiv i mässing

Inlägg av discolor »

Ja, nu har jag ju bara skrapat på ytan gällande etsning och misslyckades totalt med första försöket. Men jag tänker att man etsar i omgångar, och penslar på t.ex. nagellack som resist för att skydda mönstrets "sidor". Initialt så har jag en resist jag skurit ut i skyltvinyl som åtminstone såg ut att fungera i det första etsförsöket. Problemet var nog att jag slarvade med valet av elektrolyt(saltvatten) och offerplåt(rostfritt). Ska prova med kopparsulfat och en mässingbit av samma storlek som biten jag vill etsa... Kul men svårt detta! Dessutom behöver jag väl mer tryck i elen? Har läst om 15V 20A vilket låter rätt kralligt. En labbaggregat är nog på sin plats för att lyckas.

Laser låter fruktansvärt dyrt, och kan man skära "halvvägs" genom ett stycke mässing? Eller blir det i så fall att man får löda ihop det utskurna med en bottenplatta i mässing?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: T: Fräsa/etsa motiv i mässing

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag förvånas över att forumets expert på grovsmide inte föreslog ... vad hette're ... trådgnist?! Men det är väl kostnader förenade med detta också.
discolor
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 november 2021, 11:59:49

Re: T: Fräsa/etsa motiv i mässing

Inlägg av discolor »

Där ser man, ytterligare en metod att läsa på om.

När hobbyn expanderar så gör även kostnaderna det. Problemen med för höga kostnader kommer ju när man måste få proffesionell hjälp.

Kommer nog slut med att jag har en massa hemska syror hemma för etsning, vilket känns som den "billigaste" metoden.

Eller be kinsesen på Amazon om hjälp som jag köpt präglingsverktyget av. Vill ju dock ner i kaninhålet, och i slutändan ha möjligheten att själv producera dessa stämplar.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: T: Fräsa/etsa motiv i mässing

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om det skall användas för prägling kan man ju fräsa igenom, varför lämna halva tjockleken? Och behövs det 5mm i tjocklek? Borde fungera med ett par!
https://www.tsunagujapan.com/shinto-sym ... d-history/
Annars får man fila in spetsarna. men svårt om man bara skall fräsa halva godstjockleken.
Mina funderingar. Återigen!
Skall vi svara, bör man ha hela bilden, gammalt SEF ordspråk!
discolor
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 november 2021, 11:59:49

Re: T: Fräsa/etsa motiv i mässing

Inlägg av discolor »

Jag har köpt denna https://www.amazon.se/gp/product/B081NF ... UTF8&psc=1

Och ska få en stämpel på köpet. Tycker de ser ut att vara tillverkade från ungefär den storlek jag har, 40x40x5mm, men jag kanske är helt ute och cyklar?

Vill ju att värmen från den glorifierade lödkolven ska vara jämn kring 170 grader på stämpeln när jag präglar metalfolien under 0,5-0,8 sekunder, i hopp om ett perfekt resultat.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: T: Fräsa/etsa motiv i mässing

Inlägg av säter »

Fick du aldrig någon stämpel med när du köpte maskinen?
discolor
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 november 2021, 11:59:49

Re: T: Fräsa/etsa motiv i mässing

Inlägg av discolor »

Jo, en. Men vill ju ha fler :)

Ska även nämnas att paketet inte kommit än, det sorteras i dagarna 3 i holland.
Skriv svar