T: Röntga ett kretskort

bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

T: Röntga ett kretskort

Inlägg av bos »

Det här är ett långskott, men en kund till mig har en maskin i miljonklassen som säckat ihop. Finns inga reservdelar(!!!!!!!!) och produktionen står still. Orsaken till ihopsäckningen är en kortslutning Vcc/GND i kretskortets mellanlager. Jag behöver röntga kortet för att få se hur det ser ut, om det ens finns en chans för mig att gräva mig ner och in i lagren för att åtgärda kortslutningen.

Finns det något företag som röntgar kort?
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: T: Röntga ett kretskort

Inlägg av E Kafeman »

Beror på vad man behöver, hur krävande jobbet är. För enklare jobb går jag ner till djursjukhuset och låter dom röntga.
Mer avancerat typ återskapande gerber, schema och kloning av PCB i 10 lager finns det många som åtar sej i Shenzhen. Exempel: https://www.chinapcbcopy.com/
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: T: Röntga ett kretskort

Inlägg av Akai »

Vart finns du någon stans?

Jag har tillgång till röntgen, inte den vassaste, men hyfsat bra.
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: T: Röntga ett kretskort

Inlägg av bos »

@akai: Vänersborg.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: T: Röntga ett kretskort

Inlägg av Akai »

Det är då långt till norra Västmanland.

Det måste ju finnas företag i Göteborg som kan tänka sig hjälpa till med detta.

Hittar du inget så återkom, ska jag kolla vilka möjligheter som finns :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: T: Röntga ett kretskort

Inlägg av Klas-Kenny »

Du kan ju höra med kretskortstillverkare i närheten, inte ovanligt att dessa har röntgen för inspektion av lödningar etc.
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: T: Röntga ett kretskort

Inlägg av bos »

Akai skrev: 12 oktober 2021, 10:43:14 Det är då långt till norra Västmanland.
Schenker finns ju :)

Har du några exempelbilder på tidigare röntningar så jag får se hur resultatet blir?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: T: Röntga ett kretskort

Inlägg av grym »

Borde väl gå att hitta det med värmekamra med, lagom ström igenom och se vart det blir varmt
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: T: Röntga ett kretskort

Inlägg av bos »

Jag vet vilket område kortslutningen ligger i (3x3 cm ungefär), men det jag inte vet är om det finns flera lager med signalbanor i närheten. Detta kan jag inte hitta med min FLIR.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: T: Röntga ett kretskort

Inlägg av Akai »

Kan fixa bilder. Men vi röntgar BGAer som är 3x3mm och har 36 bumpar. Så den är hyfsad. Dock inte som de värsta 3D maskinerna som finns

Man ser alla bondtrådar i kretsar osv.
grottan
Inlägg: 428
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: T: Röntga ett kretskort

Inlägg av grottan »

bos skrev: 12 oktober 2021, 12:17:36 Jag vet vilket område kortslutningen ligger i (3x3 cm ungefär), men det jag inte vet är om det finns flera lager med signalbanor i närheten. Detta kan jag inte hitta med min FLIR.
Det borde du kunna få hjälp med hos din närmaste tandläkare mot en slant, deras digitala röntgensensorer är i den storleken och optimerade för att se fina detaljer kring en tand.
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: T: Röntga ett kretskort

Inlägg av bos »

Stort tack för tipset med tandläkare! Jag var där nyss och fick låna deras utrustning. De klarade bara 3x2 cm men det räckte gott och väl. Dessvärre ser jag inga fel i det misstänkta området, så jag får leta vidare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: T: Röntga ett kretskort

Inlägg av Klas-Kenny »

Kul att det gick hos tandläkaren!
Intressant också att se resultatet.

Sen är ju frågan lite om man *verkligen* kan utesluta en intern kortslutning ifrån denna bilden.
Sannolikt blir det inte en kortslutning mellan två lager helt plötsligt. Får man kortslutning internt i ett mönsterkort skulle jag förvänta mig att det är kring en via, att ett lager vian inte skulle ansluta till, blir anslutet för att lite koppar inte har etsats bort som den borde.

För mig är röntgenbilden för otydlig just kring viahålen för att absolut kunna utesluta detta.



En effektiv metod för sånt här brukar ju vara att mata in *hög* ström genom kortslutningen. Är det i en komponent lär komponenten bekänna färg, och är det i mönsterkortet kan kortslutningen med lite tur brinna av då den förmodligen har relativt hög resistans.
Men visst, det är lite riskabelt och får väl ses som en utav de sista utvägarna innan skroten.
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: T: Röntga ett kretskort

Inlägg av bos »

Jag känner till metoden att bomba ström genom kortslutningen. Oftast är det, som du skriver, en kortsluten komponent som visar sig snabbt i form av rökmoln eller annat. Kruxet med detta kort är att det finns inga reservdelar, så alternativet "skroten" är inget alternativ. Av den anledningen vågar jag inte strömbomba kortslutningen utan jag måste ändra fokus för att hitta kortslutningen.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: T: Röntga ett kretskort

Inlägg av Akai »

En högupplöst värmekamera och en kontrollerad ström så kommer du med all sannolikhet att hitta kortslutningen.

De lite bättre kamerorna är riktigt detaljerade.
Skriv svar