Tidtagare

swec2007
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 mars 2007, 19:17:12
Ort: ljungby

Tidtagare

Inlägg av swec2007 »

Tja.

Jag är med i en Förening som heter NordicR. Vi håller på med Volvos R bilar som fanns på mitten av 90 talet till mitten av 00 Talet.
Vi är en klubb som har ca 100-200 Aktiva medlemmar som varierar lite från år till år.
Då vi nyttjar våra bilar till att köpa glass som att köra snabbt på bana etc så söker vi nu ett eget tidtagar system än de vi tidigare har lånat med olika tveksamma funktion.
Våra medlemmar har bilar från ca 250häst till en 6-700 häst på hjulen. Så för en del går det riktigt fort även för en gammal Volvo.
Vi kör mest för våran egen tid för en kul grej och nästa säsong så har man ju en tid man ska förbättra ;)

Ett färdigt koncept eller något som jag kan knåpa ihop själv med lite vägledning/programmering etc.

Tanken är något Enkelt
Tidigare har vi haft ett system som räknar Start och stopp på store 7 segment med en ljusridå. Detta visar bara den tid som klockan stannar på så får man manuellt skriva ner sin tid osv.
Detta funkar Oftast bra men systemet vi har lånat börjar bli slitet och pengarna det kostar är inte värt det strul medför att antal körningar blir mindre och banhyran är ju inte gratis.


Tanken är något liknande.
1 sensor som agerar start och som skjuter mot en spegel. När bilen passerar så börjar tiden räkna. Här måste det finnas en låst tidzon i programmeringen på en 10sec etc för att inte orsaka fel läsvärde då tex hjul/däck inte reggas 2 gånger så klockan startar och stoppas direkt. Utan när sensorn triggar en rörelse så ska det finnas en fördröjning på ca 10 sec innan nästa triggning kan ske. Därmed ska klockan börja räkna från första triggning men inte kunna stannas inom första 10 sec. Om det finns en 5-10min Max tid kan vara en bra ide. Så efter säg x min/sec när bilen har kört ett varv så ska ju klockan stanna och visa värdet på en skärm / segment. Att klockan tickar från 0 och uppåt under denna tid ska ju givetvis visas.

alt att det finns dubbla skärmar/segment så att föregående tid sparas på display 1 men flyttas till display 2 när nästa igång triggning sker. så att man har tid att skriva ner tiden för att kunna nyttja banhyran maximalt.

Systemet ska gå på 12V så att det blir mobilt och att man kan ha ett bilbatteri som kraftkälla då just 230V kanske inte alltid finns tillgängligt.
Spännings reglering så inte 14V från batteri tar död på elektroniken utan att det blir den spännings som behövs till respektive elektronik (sensor, segment osv)
Lite vettiga kontakter som tål lite slit och in/ur koppling.

Om det är med enkla medel att man kan koppla upp en dator och få allting i en textfil etc så hade det ju varit kul så kanske man bara behöver komma ihåg sin runda eller om man samtidigt kan skriva ner "kents bil" "Nisses bil" efter respektive tid etc. Kanske går att göra lite snabbval som man binder till respektive då.


Någon som känner sig manad för ett kul projekt?
Tanken är att evt ha något färdigt tills April 2022.
Jag ska nämna att vi är inte gjorda av pengar men vi har god ekonomi för vår förening. Vi har en summa varje år som ska fördelas på många poster. Men som alltid så ska styrelsen säga sitt vad en rimlig peng kan vara värd.
Men om man får lite feedback på lösningar och vad något av detta kan kosta(material) och ersättning(lön) för hjälp så är har vi något att diskutera i styrelsen.


//Martin
RadioDJ
Inlägg: 402
Blev medlem: 7 november 2005, 16:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Tidtagare

Inlägg av RadioDJ »

Jag skulle kunna ha något som passar Er.
Krävs dock lite anpassning.
Det finns tidtagare och stor display (800*1500) klara.
Dock behövs program till dator och lite omkodning i tidtagaren.
Fotoceller är på gång men inte ens i beta stadiet än.
Dessa går att köpa om man så vill färdiga. Vi gör det idag.
I vårt projekt sitter det 3 fotoceller ute och all kommunikation tidtagare och fotocell sker via radio.
Även displayen går via radio.
Så låt oss höras igen.
swec2007
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 mars 2007, 19:17:12
Ort: ljungby

Re: Tidtagare

Inlägg av swec2007 »

Tjo.

Hur matas displayen? Vi har som sagt nästan enbart 12V (bilbatteri) att använda och att det ska räcka en hel dag 7.00-17-00 Bör betraktas. Visst det går att köra större batteri eller skifta under halva dagen etc. Det är ju samtidigt lite så att det ska vara enkelt att sätta igång utan att man ska behöva läsa en hel manual hur man justerar in det.

Hur sitter era fotoceller.
För vi har egentligen inget behov av att ha fler. Dock går det ju sätta en på halva sträckan men då krävs det radiokommunikation som klarar 1km och är tålig om den skulle bli påkörd lite lätt av en bil. Detta för att enbart se en mellantid. Att det sitter en fotocell för start / Mellan / stopp funkar. Men kort och gott så klarar vi oss med ett system där en sensor finns som kan starta stoppa vid första /andra triggning. En separat knapp/slutning för reset/start glömde jag nämna. Detta för om det skulle vara så att en bil avbryter pga haveri (Ja sånt sker xD Tryckrör. Multiremmar. Drivaxlar. osv)
Skriv svar