Elfel på Nissan Micra

asklepios
Inlägg: 132
Blev medlem: 15 juni 2009, 21:55:59
Ort: Värmland

Elfel på Nissan Micra

Inlägg av asklepios »

Min fina Nissan Micra 98 stannade plötslig för en månad sedan. Det var inte bensinbrist och det blev transport med bärgare till verkstad där man konstaterade att styrenheten/elektronikboxen var trasig. En ny box lär kosta drygt 10 000 kronor och det är mer än jag betalat för bilen. Målet blev då att finna en begagnad box och det går ju att söka på ett flertal bilskrotar och även prenumerera på en sökning. Men, min micra är en lite ovanlig modell med taklucka och 2 dl större cylindervolym än de vanliga modellerna och elektronikboxen tycks vara mycket ovanlig.
Min fråga är nu om det skulle gå att felsöka och laga en sådan box och till en rimlig kostnad. Är det rent av någon här på forumet som sysslar med sådant eller finns det något företag i landet som skulle klara detta?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Elfel på Nissan Micra

Inlägg av mrfrenzy »

Det finns några företag som lagar boxar, räkna med minst 2000kr om det finns någon som har kvar kunskap om en så gammal modell.
Annars om du hittar en begagnad brukar det kostar ca 1000-2000kr att programmera in startspärren i den.

Vad är det för motorkod på din bil?
asklepios
Inlägg: 132
Blev medlem: 15 juni 2009, 21:55:59
Ort: Värmland

Re: Elfel på Nissan Micra

Inlägg av asklepios »

Ja 2000 kronor vore det värt. Motorkoden lär vara CG13DE.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Elfel på Nissan Micra

Inlägg av mrfrenzy »

Atech kan reparera den:
https://atech2.se/nissan/motorstyrdon/m ... 04144.html

Här finns begagnad till bra pris: (men programmering kostar ju om du inte klarar det själv)
https://www.proxyparts.com/car-parts-st ... d/9603316/

Det hela förutsätter ju förstås att verkstaden gjort korrekt diagnos så det inte är fel på kablage eller startspärr.
asklepios
Inlägg: 132
Blev medlem: 15 juni 2009, 21:55:59
Ort: Värmland

Re: Elfel på Nissan Micra

Inlägg av asklepios »

Tack för fina tips. Skall diskutera detta med bilverkstaden i morgon. Programmering? Är det något som vilken verkstad som helst kan göra eller skall det vara en Nissanverkstad?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Elfel på Nissan Micra

Inlägg av mrfrenzy »

Det är inte säkert att ens Nissanverkstaden kan programmera en begagnad sryrenhet, de brukar endast vilja/kunna jobba med nya enheter.
Däremot finns fristående företag som programmerar begagnat, exempelvis a6security eller obdtuning.
Palle500
Inlägg: 4488
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Elfel på Nissan Micra

Inlägg av Palle500 »

Som mrfrenzy säger, lämna in bilen till en annan verkstad så du verkligen vet att det är motorstyrninsboxen som är felet.
Annars har du snabbt lagt ut 5000kr utan att kunna använda bilen.
Kontakta företagen som mrfrenzy listar och hör om dom rekommenderar en verkstad som kan felsöka på rätt sätt och även fixa byte av styrbox (om nu detta är felet).
Värdet på en fungerande Micra är väl 5-10 Tkr?
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Elfel på Nissan Micra

Inlägg av Uttis »

Passande? box och företag kan koda om den

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Nissa ... 37101U201/
asklepios
Inlägg: 132
Blev medlem: 15 juni 2009, 21:55:59
Ort: Värmland

Re: Elfel på Nissan Micra

Inlägg av asklepios »

Tack för allt engagemang för mitt problem. Gamla micror är nog inte så värdefulla men detta exemplar är lite speciellt med bl.a. taklucka och dessutom en ovanlig motor. Jag har låtit svetsa en hel del rost och dessutom lackerat om den i originalkulören gyllengul. Det är en läcker liten bil. Men det är något speciellt med elektronikboxen som inte ser ut som andra boxar. Jag har ej sett den själv men på min lär det inte vara en platt fyrkantig låda, som i annonsen i det senaste tipset, utan det sitter något som påminner om ett fördelardoslock ovanpå och dessutom sticker det ut en 10 cm lång snabel med en sensor, troligen för vevaxelns rotation, i andra ändan. Att motorkoden stämmer med motorer med den enklare boxen kan jag ej förklara.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Elfel på Nissan Micra

Inlägg av bearing »

Kanske sitter motorn en annan bilmodel från Nissan?
Typ Sunny, Almera eller liknande?
Titta om du kan hitta en begagnad motorstyrenhet till den bilmodellen.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Elfel på Nissan Micra

Inlägg av bearing »

På din beskrivning låter det ju som att det är en elektronisk tändfördelare som gått sönder.

https://www.oldtimer-shop.eu/parts/niss ... 99b01-1093
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33749
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Elfel på Nissan Micra

Inlägg av Glenn »

bearing skrev: 2 juni 2021, 10:36:07 Kanske sitter motorn en annan bilmodel från Nissan?
Typ Sunny, Almera eller liknande?
Titta om du kan hitta en begagnad motorstyrenhet till den bilmodellen.
Att det är samma motorfamilj betyder ju dock inte automagiskt att det är samma konfiguration på motorstyrningen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Elfel på Nissan Micra

Inlägg av mrfrenzy »

Du kan ju börja med att lägga in ett foto på den box som verkstaden säger är sönder, så kan vi se artikelnumren och konfigurationen på den.
Det fanns flera av den jag länkade även på ebay.

Sen vore det intressant att höra hur deras felsökning gick till, varför de säger att boxen är trasig.
asklepios
Inlägg: 132
Blev medlem: 15 juni 2009, 21:55:59
Ort: Värmland

Re: Elfel på Nissan Micra

Inlägg av asklepios »

Har nu varit på besök på bilverkstaden och presenterat delar av det material som jag fått här på forumet. Det visar sig nu att det förelegat ett missförstånd mellan mig och verkstadschefen. Man har inte dömt ut elektronikboxen utan man misstänker att det är den elektroniska tändfördelaren ( tack bearing) som strular. I denna stund tages kontakt med det slovakiska företag som kanske har rätt fördelare. Tack för all hjälp. Jag återkommer då jag har mer att rapportera.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Elfel på Nissan Micra

Inlägg av bearing »

Var delen jag länkade till alltså rätt?
Skriv svar