Blivande företag planeras.

OpenCopperPour
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 januari 2021, 12:29:40

Blivande företag planeras.

Inlägg av OpenCopperPour »

Planerar en företagsstart.
Insett att jag inte hinner göra allt själv.

1. Behöver ha tag på någon som kan konstruera styrning/drivning för el-motorer utan att det drar iväg i pris för det kommer att behövas MÅNGA långsamma motorer, och några få snabba.
Tänk per färdigt styrkort, inte så mycket på utvecklingskostnad, men det också.

2. Behöver någon som kan konstruera maskiner och ha en förståelse för hur man gör dem utan att de drar iväg i pris.
Prisbilligt snarare än tekniskt fulländning, samtidigt gärna hålla ihop.
Fulländning kommer i bästa fall när företaget står på egna ben med stabil inkomst.

3. Programmerare, för microkontrollers i första hand, jobbar nära elektronikkonstruktör i punkt 1
Idealt kunnig i C, C++ och assembler, men bara du kan få microkontrollers att fungera så löser du behovet.

4. Bokförings och ekonomikunnig, jag är både usel på bokföring och har ingen lust att göra det.
Kan kontrollera bokföring men inte skapa bokföring med någon effektivitet.

Företaget finns inte ännu.
Planerar att låna pengar, bygga demoanläggning och sedan ta hjälp av affärsängel och/eller investerare.

Mvh,
Olle.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Blivande företag planeras.

Inlägg av TomasL »

Hmm, vad skall du göra själv?
Om jag skall vara ärlig, så med det upplägget, glöm det hela.
Du pratar om en initial budget på ett par miljoner om året.
Att sedan hitta investerare/änglar som är beredda att satsa, är inte helt lätt.
Har du gjort någon affärsplan?
Om inte, börja där.

Eftersom jag gjort den resan, så vet jag hur svårt och jobbigt det är.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Blivande företag planeras.

Inlägg av tecno »

Håller TomasL helt, tänk om tänk rätt dvs börja med det svåra och hitta dina änglar med kapital. Affärsplan behövs för att ev locka kapitalet.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Blivande företag planeras.

Inlägg av AndLi »

Slå dig ihop med DanielM här, ni verkar har samma vision om att bygga saker snabbt och billigt!

Jag tror tyvärr Thomas och tecno har mycket rätt i det de säger.

Har du kapital är det inga problem att göra som du planerar, har du inte kapital eller inte är en enormt entusiasmerande entreprenör som kan få folk att jobba för framtida avkastning får du nog tyvärr stoppa in dina egna timmar och få fram en första serie... Inte för att det inte kommer dra med sig mycket kostnader för div certifieringar.

Men det finns väl en anledning till att jag inte är företagsledare och entreprenör utan konsult:) Det finns ju massa konsultfirmor som löst det åt dig ;)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Blivande företag planeras.

Inlägg av säter »

OpenCopperPour skrev: 1 juni 2021, 02:44:07 Behöver någon som kan konstruera maskiner och ha en förståelse för hur man gör dem utan att de drar iväg i pris.
Är det slutprodukten som ska vara billig, eller gäller det även kostnaden för att få hjälp?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Blivande företag planeras.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Spännande start.
Personligen tror jag att det fattas för stora bitar i pusslet ännu.
Men ”Go for it”
Hur då?
Bryt ut de bitar som är hjärtat i dina tankar, ta kontakt med lokala förmågor, som uppfinnareföreningen, Makerspace eller liknande.
Du bör söka dig bollplank, fysiskt eller psykiskt dvs kontakt på det lokala planet eller det idémässiga Var finns du?
I eftermiddag tar jag med mig en rullande plattform till Hbg Makerspace, bara för att idéer skall frodas.
Så lycka till.

PS/ Jag har kollat in dina tidigare inlägg, och kan konstatera att det är ett betydande spann mellan Bock och Stjärna. ;-) /DS
Senast redigerad av Lennart Aspenryd 1 juni 2021, 12:06:38, redigerad totalt 1 gång.
nibl
Inlägg: 149
Blev medlem: 23 november 2012, 13:19:33

Re: Blivande företag planeras.

Inlägg av nibl »

Vad är det för elmotorer/maskiner som du ska göra?
Gissar att det krävs ganska olika kompetens om man ska konstruera för 3v "leksaks" moterer, vs stora 230v motorer.
Antagligen är det billigare att försöka hitta något färdigt styrkort från kina än att konstruera ett från grunden.
Användarvisningsbild
gustavn
Inlägg: 297
Blev medlem: 30 november 2004, 12:27:05
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Blivande företag planeras.

Inlägg av gustavn »

Några tips:
Börja med att definiera affärscaset, affärsmodellen, storlek på marknaden, uppskattning av utvecklingskostnader. Börja med grova gissningar och förfina allteftersom du lär dig mer.

Sen kan jag rekommendera att ta kontakt med ALMI de ger rådgivning till uppstartsföretag och kan ge ett förstudiebidrag på 50,000 kr som du kan använda för att t.ex anlita en teknikkonsult för en pappersstudie på din produkt. (ca 1-2 veckor arbete) En sådan oberoende teknik-/eller marknadsstudie kan hjälpa till att bekräfta och ge tyngd åt ditt affärscase.
ALMI kan också hjälpa till att förmedla kontakter till investerare/änglar
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Blivande företag planeras.

Inlägg av TomasL »

När det gäller utvecklingskostnader.
Gör en bra gissning och multiplicera med 100.
Ett styrsystem får du räkna med lågt sett 5-10 miljoner.
En maskin 1-5 miljoner för en enkel sak.
Sedan tillkommer eventuell 3djeparts provning osv.
Därefter tar den dyra och kostsamma delen vid, dvs marknadsföring vilket med lätthet kan kosta betydligt mer än utvecklingen.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Blivande företag planeras.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Man skall inte mota Olle i Grind! Gammalt svenskt talesätt för de som inte vet!

Så innan vi vet mer är det nästan horribelt att flagga för miljonkostnader,
men var och en talar för sig och sina erfarenheter av att lägga upp projekt!
Vi är många härinne som har olika sorters erfarenheter, så kom ihåg , det finns alltid en balans.
OpenCopperPour
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 januari 2021, 12:29:40

Re: Blivande företag planeras.

Inlägg av OpenCopperPour »

Tack för goda svar.
Jag har börjat i änden att skaffa kunder, jag har 3 kunder som är villiga att skriva kontrakt om att binda upp sig att köpa en viss mängd av produktionen.
Så försäljningen ser jag som fixad, en fara jag ser är att konkurrenter snabbt kommer att snappa upp det jag/företaget/vi gör och sedan kommer konkurrenterna att göra likadant.

Styrkorten kommer inte att säljas, de kommer att användas för produktionen.

Marknadsföring existerar knappt, det är mycket få företag som köper det som tillverkas, har nog varit i kontakt med en femtedel av de svenska företagen som köper det jag tillverkar och fått bra respons, villighet att skriva kontrakt med den betalning jag önskar ser jag som något avgörande.
Det garanterar en viss inkomst.
Under förutsättning att jag kan leverera.

AndLi, Certifieringar har jag inte ens tänkt på, men myndigheter kommer att vilja kolla att faror hanteras på bra sätt.
Faror finns helt klart.

ThomasL, Gissar att det är som att skaffa barn, härligt men jobbigt.
Haft en del kontakt med affärsänglar inför tidigare projekt, mycket nyttigt.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Blivande företag planeras.

Inlägg av ToPNoTCH »

Om du har en unik idé på lösning skydda den med patent.
Om du inte har en unik lösning och är rädd att konkurrenterna kan erbjuda samma sak (tjänst/förmåga) mer fördelaktigt, så har du ingen affärsidé som är hållbar.

Så antingen gör man något unikt och skyddar detta eller så gör man samma sak som andra men mer effektivt/rationellt och kan därmed erbjuda det billigare.

Det är svårt att nå långsiktig lönsamhet på andra sätt nuförtiden.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Blivande företag planeras.

Inlägg av mrfrenzy »

Ska du alltså bygga maskiner för egen användning i företaget, dessa maskiner producerar sedan någon konsumentprodukt som det ska tillverkas många av på löpande band?

Då blir det en helt annan modell än om du ska tillverka maskiner för försäljning.
OpenCopperPour
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 januari 2021, 12:29:40

Re: Blivande företag planeras.

Inlägg av OpenCopperPour »

Nu finns det mycket jag inte berättat här i tråden och det är avsiktligt.

Det är samma sak som andra men billigare.
Motsvarande finns utomlands och går att köpa nyckelfärdigt till hög kostnad, har redan undersökt den vägen.
De skulle säkert kunna erbjuda betydligt lägre pris men inget just jag fått del av.

Tänkte och testade, och lyckades komma fram med något bra.
Nu ska jag göra pengar av det jag kommit fram till :)

Kanske jag ska vara klar med att jag inte väntar mig gratisjobb, förväntar mig att få betala för de som hjälper till.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Blivande företag planeras.

Inlägg av newbadboy »

Du glömde nämna var i landet du finns :)
Skriv svar