T: Linda Dewalt motor

jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: T: Linda Dewalt motor

Inlägg av jihe »

Har du kollat ebay? När jag googlade modellbeteckningen dök det upp reservdelar. Kollade inte närmare om det var rätt eller så, men utbytesdelar lär nog vara det billigaste alternativet.
petter.elia
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 april 2021, 15:31:50

Re: T: Linda Dewalt motor

Inlägg av petter.elia »

Ja jag har sökt en del. Just delar till motorerna på dessa verkar vara bristvara, sitter tydligen inget motorskydd/överlastskydd överhuvudtaget på sågen. På amerikanska ebay fanns nog stator men inget rotor vad jag kunde hitta men då är det ju 115 V spänning.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: T: Linda Dewalt motor

Inlägg av jihe »

Ja, jäklar, jag såg ju att det var amerikat men tänkte av någon anledning inte på nätspänningen.

Det verkar vara ett generellt problem att såna där byggsågar med universalmotor brinner upp.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: T: Linda Dewalt motor

Inlägg av SeniorLemuren »

Om du är "normalhändig" så kan du linda om även rotorn själv. Jag har under mina år som elektrolindare för +50 år sedan lindat ett antal rotorer av skiftande slag och det är ingen hjärnkirurgi det är frågan om. Det är ett plus om du har en lindareverkstad i närheten där du kan köpa nödvändigt material, men det går ju även att beställa på nätet. Även balanseringen kan man kolla på youtube hur man skall fixa själv. Jag kan tyvärr inte åta mig att göra jobbet på grund av tidsbrist, men jag skulle uppskatta omlindningsarbetet för stator och rotor till ca. 3000 kr. på en mindre lindareverkstad som har någon anställd av den "gamla stammen". Jag hade 25 spänn i accord för att linda om liknande rotorer på min tid. :D
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: T: Linda Dewalt motor

Inlägg av Palle500 »

Ny likvärdig bordssåg kostar 3400kr inkl frakt. Så varför inte köpa en ny?
Bosch Professional bordssåg GTS 635-216 (1600 watt, kling-Ø: 216 mm, klinghåls-Ø: 30 mm, i kartong)
av Amazon
Läs mer: https://www.amazon.se/dp/B07R3X3MQM/ref ... UTF8&psc=1
petter.elia
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 april 2021, 15:31:50

Re: T: Linda Dewalt motor

Inlägg av petter.elia »

Det där är inte en jämförbar såg. Dewalt har ett väldigt bra system för att flytta parallellanslaget som i princip bara finns på deras sågar. Sen är det större klinga på 250mm vilket gör att man klarar klyva tjockare bitar. Motsvarande såg från dewalt idag heter dws7492 och den kostar runt 9k.

Läser du recensionerna på den där sågen så kommer du se att det finns en anledning att den är så billig. Blå Bosch verkar inte vara någon garanti för god kvalitet.
petter.elia
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 april 2021, 15:31:50

Re: T: Linda Dewalt motor

Inlägg av petter.elia »

SeniorLemuren skrev: 21 april 2021, 09:55:09 Om du är "normalhändig" så kan du linda om även rotorn själv. Jag har under mina år som elektrolindare för +50 år sedan lindat ett antal rotorer av skiftande slag och det är ingen hjärnkirurgi det är frågan om. Det är ett plus om du har en lindareverkstad i närheten där du kan köpa nödvändigt material, men det går ju även att beställa på nätet. Även balanseringen kan man kolla på youtube hur man skall fixa själv. Jag kan tyvärr inte åta mig att göra jobbet på grund av tidsbrist, men jag skulle uppskatta omlindningsarbetet för stator och rotor till ca. 3000 kr. på en mindre lindareverkstad som har någon anställd av den "gamla stammen". Jag hade 25 spänn i accord för att linda om liknande rotorer på min tid. :D
Jag kommer nog göra ett försök hellre än att bara kasta sågen. Men skulle föredra att någon kunnig gjorde jobbet.

Ja, på Youtube verkar det finnas mycket info. Gäller att hitta rätt bara. Har du tips på några vettiga klipp inom ämnet får du gärna tipsa.
petter.elia
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 april 2021, 15:31:50

Re: T: Linda Dewalt motor

Inlägg av petter.elia »

Det har börjat komma in svar från några lindarverkstäder. Har inte tagit ställning till om det blir någon renovering ännu, men tänkte ändå det kunde vara av intresse. De enda som har svarat att de kan utföra arbetet är Motor & Bilelektra i Kävlinge. 2000:- för rotorn och 1500:- för statorn inkl moms. Så SeniorLemurens uppskattning var inte långt från målet. :tumupp:
Skriv svar